۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۴۳۳۰۷۸
حجت الاسلام فقیهی:

تأثیر تربیتی رسانه از حوزه و دانشگاه بیشتر است

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با بیان این که تأثیر تربیتی رسانه از حوزه و دانشگاه بیشتر است، گفت: در رسانه جمهوری اسلامی باید تمام رسالت های رسانه ای سبقه تربیتی داشته باشد و در راستای احکام اسلامی باشد.
حجت الاسلام علی نقی فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی نقی فقیهی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، پیش از ظهر امروز در نشست علمی راهکارهای رسانه ای تحقق تربیت اسلامی در خانواده که در اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه استان قم برگزار شد اظهار داشت: رسانه ای که جنبه حاکمیتی دارد و باید نقش تربیتی را ایفا کند.

 

اهمیت تربیتی رسانه از دانشگاه و حوزه هم بیشتر است

وی با بیان این که تمام جنبه های نظام اسلامی باید جنبه تربیتی داشته باشد، افزود: کارکرد تربیتی رسانه به دلیل این که محدودیت زمانی و مکانی ندارد و همه افراد در تمام عمر به نحوی تحت تأثیر تربیتی رسانه ها هستند بسیار با اهمیت تر از مدرسه، دانشگاه و حوزه است.

 

حجت الاسلام فقیهی با اشاره به این که رسانه ها فرهنگ ساز هستند و به تعبیر امام رسانه دانشگاه است، گفت: رسانه ها به راحتی تحولات اجتماعی را به وجود می آورند و از این جهت بسیار مورد توجه نهادهای حکومتی هستند و در حکومت اسلامی هم باید به درستی آز این ظرفیت استفاده کرد.

 

در رسانه اسلامی باید تمام رسالت ها سبقه تربیتی داشته باشد

وی با اشاره به رسالت های متعدد رسانه ها، خاطرنشان کرد: در رسانه های جمهوری اسلامی باید تمام رسالت ها سبقه تربیتی پیدا کنند و این که رسانه ها خانواده را فقط حمایت گر بداند و نه هدایت گر مخالف با آموزه های دینی است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با بیان این که نباید در جامعه سطح توقع فرزندان از والدین بالا برود ابراز داشت: بالا رفتن سطح توقع خانم ها از همسر، فرهنگ اسراف و مصرف گرایی و فرهنگ فرد گرایی موضوعاتی ضد تربیت اسلامی است که نباید در رسانه جمهوری اسلامی وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه پرورش باید بر اساس خصوصیات فطری انسان صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: ثمره این بحث در جایی آشکار می شود که ما اقتدار پدر را باید تا چه اندازه بالا ببریم و آیا زن هم باید اقتدار داشته باشد که پاسخ این مسائل از رجوع به فطرت روشن می شود.

 

حجت الاسلام فقیهی با بیان اینکه تفاوت های جنسیتی در تربیت باید مدنظر قرار داده شود، افزود: در رجوع به متون مقدس هم باید برداشت خود از روایت را بر اساس مبانی فطری قرار دهیم که مستلزم شناخت این مبانی در جامه است.

 

وی عزت خواهی، عدالت خواهی، مسؤولیت پذیری، نوع دوستی، محبت انسانی، محبت ایمانی، محبت رحِمی، وفای به عهد، شکر و سپاس گذاری و چگونگی ارتباط در خانواده را از فطریات انسانی در خانواده دانست و اظهار داشت: زمانی که ما فطرت را بشناسیم آن وقت می فهمیم که چه چیزی هنجار و چه چیزی ناهنجاری است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با بیان این که همجنس بازی در دنیای امروز تبدیل به هنجار شده است و برخی به آن افتخار می کنند، افزود: همه انسانها دارای فطرت هستند و اگر امری مورد پذیرش اکثریت انسان ها است هنجار می شود و چیزی که منجر به زیان به انسان بشود نا هنجاری محسوب می شود.

 

وی مطابقت با عقل جمعی را از دیگر شاخصه های شناسایی هنجار عنوان کرد و گفت: مطابقت ادیان ابراهیمی هم از این جهت که اکثریت مردم جهان از پیروان این ادیان هستند می تواند هنجار ساز باشد.

 

رسانه ها باید امور فطری را شناسایی و تبلیغ کنند

حجت الاسلام فقیهی با بیان اینکه رسانه باید فطرت را تبلیغ کند، خاطرنشان کرد: احکام اسلامی کاملا مطابق با فطرت است و در مسائل رسانه ای باید به اموری بپردازیم که مطمئن باشیم دینی و اخلاقی است و مراجع و اسلام آن را قبول دارند و باید در اجرا هم کاربردی و عملیاتی باشد.

 

وی در رابطه با بحث خانواده هم اساس خانواده را والدین دانست و افزود: اگر ما پدر و مادر را خوب تربیت کنیم خانواده خوب تربیت خواهد شد و از نگاه دینی پدر و مادر باید نقش تربیتی خود را داشته باشند و در رسانه ترویج شود./843/پ202/ی

ارسال نظرات