۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۳۳۰۹۵
آیت‌الله سیدان:

دنیا بهترین محل برای آخرت بینان است

آیت‌الله سیدان به تبیین گرایش انسان به دنیا پرداخت و گفت: اگر هدف، آخرت و رضایت خداوند باشد، دنیا محل بسیار خوبی است و انسان در آن مدام عبادت می‌کند.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز در جلسه‌ای با موضوع، کاربرد مَثَل در قرآن کریم، ضمن توضیح این‌که مثل در قرآن کریم برای تبیین مطالب نقش مهمی دارد، افزود: خداوند در قرآن کریم دنیا را به باغی مَثَل زده است که با بارش باران سبز می‌شود، ولی ناگهان در یک شب خشک می‌گردد.

 

وی در ادامه افزود: دنیا با توجه به این مَثَل بسیار بی‌ثبات است و نمی‌توان به آن دل خوش کرد. حضرت خدیجه(س) مثال بسیار خوبی است برای این‌که از اموال و دارایی‌های خود در اختیار پیامبر(ص) برای اسلام قرار داد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که دنیا برای انسان یا ناگهان تمام می‌شود یا به تدریج، تصریح کرد: انسانی که بداند در آخرت خواهد ماند و آنجا برای جاویدان ماندن است، دائم سعی می‌کند از امکانات دنیا به سود آخرت استفاده کند، زیرا هرچه در این دنیا داشته باشد باقی خواهد گذاشت و دست‌خالی به آخرت خواهد رفت.

 

وی ابراز داشت: گاهی انسان با دیدن مرگ افرادی که امکانات مالی فراوانی دارند به خودش می‌آید که آن همه امکانات و اموال هیچ کمکی به او نکرد و بالاخره از دنیا رفت و هیچ چیزی با خودش نبرد.

 

آیت‌الله سیدان به احادیثی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) فرمودند مثل دنیا مثل مار است که دست زدن به آن خیلی نرم است، اما در داخلش زهر کشنده وجود دارد. بنابر این انسان بالغ و عاقل از مار پرهیز می‌کند اما کودک نادان با آن مار بازی می‌کند. افراد فهمیده نیز در ارتباط با دنیا مراقب هستند آسیبی به آن‌ها نرسد.

 

وی به تبیین حدیث دیگری از حضرت علی(ع) پرداخت و افزود: مَثَل دنیا مَثَل آب‌شور دریا است. فردی که تشنه است آن آب را می‌خورد و مجدد تشنه می‌شود آن‌قدر از آن آب می‌نوشد که دیگر از بین می‌رود. دنیا نیز به همین شکل است که هرچقدر شخصی به دنبال آن بدود دنیا بیشتر خودش را به او تحمیل می‌کند.

 

آیت‌الله سیدان بر وجه دیگر دنیا تأکید کرد و اظهار داشت: تمام ندامت‌ها از دنیا وقتی است که انسان از آن برای کار خیر استفاده نکند اما زمانی که تصمیم گرفت از دنیا برای آخرت استفاده کند تمام این مواردی که ذکر کردیم همه خوب هستند.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر هدف، آخرت و رضایت خداوند باشد، دنیا محل بسیار خوبی است و انسان در آن مدام عبادت می‌کند زیرا همیشه در حال کار و تلاش است./202/862/ب1

ارسال نظرات