۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۴۳۳۱۰۸
استاد حوزه و دانشگاه:

خودسازی و ترس از خدا جزء ویژگی‌‌های حاکم اسلامی است

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: حضرت علی(ع) در نامه53 نهج البلاغه نحوه اداره یک حکومت را به یک فرماندار آموزش می دهند و نخستین نکته ای که ایشان در این نامه ‏به آن اشاره می کنند خودسازی و ترس از خدا و اطاعت او است‏.
حجت الاسلام مهدوی ارفع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدوی ارفع، استاد حوزه و دانشگاه، بعداز ظهر امروز در جلسه افسران جبهه فرهنگی که در ناحیه مقاومت بسیج امام صادق(ع) اصفهان برگزار شد، گفت: اطاعت از فرماندهی نکته مهمی است که یک انسان برای تادیب خود باید به آن توجه کند.

 

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در مورد مالک اشتر فرمودند: مالک تکان نمی خورد مگر با اجازه فرمانده اش و در نامه خود به مردم مصر به آن ها فرمودند از فرمانده خود اطاعت کنید، در حوزه تشکیلاتی باید از دستورات فرمانده اطاعت کنیم.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع بیان داشت: اگر کسی بخواهد در عرصه فرماندهی و ریاست موفق باشد باید نامه 53 حضرت (ع) در نهج البلاغه را مطالعه کند، حضرت(ع) در این نامه نحوه اداره یک حکومت را به یک فرماندار آموزش می دهند و نخستین نکته ای که ایشان در این نامه به آن اشاره می کنند خودسازی و ترس از خدا و اطاعت او است.

 

وی اظهار داشت: در منطق اسلامی آموزش مدیریت از معنویت شروع می شود، تا در درون شخص اصلاح نشود هیچ کاری به جایی نمی رسد، و بعد مهربانی با مردم را توصیه می کنند و از رفتار تند و گرگ منشانه آن ها را بر حذر می دارند، اگر مردم دچار اشتباه شدند همانطور که دوست داری خدا بر تو آسان بگیرد بر مردم آسان بگیر و از خطایشان درگذر.

 

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: در جامعه اسلامی مردم را زیر دست خود نبینید بلکه آن ها را ولی نعمت بدانید، چند شاخص باید در یک تشکیلات وجود داشته باشد تا بفهمیم که آن تشکیلات و یا فرد خودساخته هستند، شاخص اول این است که افزون بر خیرخواه مردم بودن خیر خواه امام و رهبر و بالادستش است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع گفت: شاخص دوم اطاعت از فرمانده است، مشورت و نقد کردن را باید در حوزه خیر خواهی قرار دهید و اگر با نظرات شما موافقت نکردند اطاعت کنید، شاخص دیگر امانت داری و مراقبت در بیت المال است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت علی(ع) در دارالحکومت خود دو چراغ داشتند یکی مربوط به امورات شخصی و دیگری برای امورات حکومتی بود و هرگز از چراغ بیت المال برای مسائل شخصی استفاده نمی کردند، در نامه 43 و 41 و 26 و 20 و خطبه 232 و 15 حضرت(ع) به مسؤولان نسبت به بیت المال هشدار ‏داده اند.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع در پایان اظهار داشت: اگر در معارف الهی فقط شهوت شنیدن داشته باشیم و در پی عمل به آن ها نباشیم به گمراهی و ظلمت می رویم، همان گونه که قرآن کریم را وقتی ظالمان می خوانند خسارت می بینند، "ولا یزید الظالمین الا خسارا"./202/869/ب1

ارسال نظرات