۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۴۳۳۲۹۸
آیت‎الله مظاهری:

بهترین راه کنترل انسان‎ اعتقاد یافتن به معاد است

حضرت آیت‎الله مظاهری گفت: انسان اگر بخواهد سعادتمند بشود باید یک نیروی کنترل‎کننده داشته باشد و گرنه شیطان درون و شیطان برون، شیطان انسی و شیطان جنی او را گمراه می‎کند و از این کثرت آیات می‎فهمیم بهترین نیروهای کنترل‎کننده انسان عقیده به معاد است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری، یکشنبه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم با اشاره به جایگاه بحث معاد در اعتقادات، گفت: ما در قرآن قضیهای نداریم که به اندازه معاد درباره آن صحبت شده باشد، حتی بحث خداشناسی، نبوت و امامت که درباره آن آیه بسیار وجود دارد اما بحث معاد آیاتش بیشتر است، 1400 آیه در قرآن راجع به معاد است.

 

وی افزود: معاد سرنوشت انسان است، این انسان چه خواهد شد؟ کجا خواهد رفت؟ اینها در معاد بحث میشود، شما نمیتوانید در قرآن یک صفحه پیدا کنید که در آن صفحه یادی از معاد نشده باشد، بعضی وقتها یک سوره از اول تا به آخر راجع به معاد است که به ویژه سورههای آخر قرآن که در مکه نازل شده درباره معاد است.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که قضیه معاد و سرنوشت انسان بالاترین بحثها است، اظهار کرد: نیروی کنترلکننده برای انسان همین معاد است، این انسان اگر بخواهد سعادتمند بشود باید یک نیروی کنترلکننده داشته باشد و گرنه شیطان درون و شیطان برون، شیطان انسی و شیطان جنی او را گمراه میکند و از این کثرت آیات میفهمیم بهترین نیروهای کنترلکننده انسان عقیده به معاد است.

 

وی گفت: علمای علم اخلاق میگویند انسان باید بارها در یک روز به فکر عالم قبر و قیامت بیفتد، به این فکر بیفتد که خوبها و بدها سرنوشتشان چیست؟ همه اینها در قرآن آمده است و تکرار هم شده است، یکی و صدها و هزارتا نیست، بلکه هزار و چهارصد آیه راجع به همین موضوعات است و گاه راجع به اصل معاد صحبت میکند و گاه راجع به خصوصیات معاد صحبت میکند و گاه راجع به انسانهاخوب و گاه هم راجع به انسانها بد و سرنوشتشان سخن میگوید.

 

حضرت آیتالله مظاهری با بیان این که گاه منتهای سیر انسان خدا و بهشت میشود و گاه برای برخی انسانها منهای سیر میشود جهنم و به دنبال آن نقمتها و عذابهای بسیاری خواهد بود، ادامه داد: بعضی از بزرگان میگویند اصلا مسأله معاد افزون بر این که یک مسأله اعتقادی است، یک مسأله اخلاقی است، نیروی کنترلکننده است، انسان را کنترل میکند.

 

وی ادامه داد: اعتقاد به معاد انسان را از شیطان درون و برون و از شیطان انسی و جنی دور میکند و این معاد است که سرنوشت خوبی برای انسان تعیین میکند و در قرآن نداریم موضوعی که درباره آن به این اندازه صحبت کرده باشد، این معاد مسألهای است که انسان را دور از نفس اماره و نزدیک به خدا میکند و سبب میشود که انسان روزی چندین مرتبه توبه کند./202/914/ب1

ارسال نظرات