۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۳۳۳۲۲
آیت‌الله علم‌الهدی:

جریان‌های سیاسی غیر مکتبی به راحتی تغییر موضع می‌دهند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اعضای جریان‌های غیر مکتبی تا دیروز از دین، انقلاب و ولایت دفاع می‌کردند اما الآن آمریکا، انگلیس و رسانه‌های خارجی پشت سرشان است؛ حرف و منطق آن‌ها را بر زبان جاری می‌کنند و در حالی که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند، با متدینین می‌جنگند.
جلسه تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در یازدهمین جلسه از تفسیر روزانه قرآن کریم در مهدیه مشهد، به ادامه بیان نکات تفسیری سوره مبارکه «ممتحنه» پرداخت و گفت: خداوند در آیه چهارم سوره ممتحنه سوژه الگویی حضرت ابراهیم(ع) و یارانش را «ترجیح پیوند مکتبی بر پیوند‌های اجتماعی و خویشاوندی» می‌خواند و در این آیه، بحث الگوپذیری انسان‌ها از این سوژه الگویی را مطرح می‌فرماید.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به این که خداوند مسأله الگو پذیری را در دو جای قرآن مورد توجه قرار داده است، خاطرنشان کرد: خداوند هم در آیه 21 سوره مبارکه «ممتحنه» و هم در این آیه شریفه، الگو پذیری را مشروط به «باور کردن خدا و معاد» و «امیدواری محض به خدا» بیان می‌کند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی سپس به تبیین مصادیق الگوپذیری در جامعه امروز پرداخت و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی برای ما این است که مصادیق آیات قرآن را در آن دیده‌ایم و خواهیم دید. قبل از پیروزی انقلاب، مصداق این حرف‌ها را باید از زمان پیامبران و ائمه(ع) بیان می‌کردند اما امروز مسأله دقیقا برای خود ما روشن است. امروز می‌بینید انسان‌هایی که خدا و معاد را باور ندارند در نهایت کارشان به ریزش می‌رسد.

 

وی افزود: مسأله «ترجیح پیوند مکتبی بر پیوند اجتماعی و خویشاوندی» نکته‌ای است که امروز در جامعه با آن مواجهیم. در برخی جریان‌های سیاسی انسان‌ها پیوند مکتبی دارند و بر حسب این وابستگی و بر حسب دغدغه‌ها و دلواپسی‌های سیاسی اجتماعی‌شان دور هم جمع می‌شوند. محور جریان آن‌ها، پیوند مکتبی است و چون همه روی ارزش‌های دینی و اقامه حدود الهی فکر می‌کنند دور هم جمع شده‌اند.

 

امام جمعه مشهد مقدس در تبیین ماهیت جریان‌های مبتنی بر پیوند‌های غیر مکتبی، تصریح کرد: افراد تشکیل دهنده جریان‌های غیر مکتبی ممکن است نماز بخوانند، روزه بگیرند و زنان‌شان هم با حجاب باشند اما ارتباط آن‌ها با یکدیگر بر اساس این باشد که در بینش اجتماعی‌شان یکی هستند. هردو دنبال جریان «لیبرال دموکراسی» اند؛ هردو دنبال «اقتصاد سرمایه‌داری» اند؛ هردو دنبال یک جریان بروکراتیک خاص مدیریتی در کشور هستند. این‌ها هیچ وقت الگوپذیر نیستند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: اعضای جریان‌های غیر مکتبی خیلی راحت از این سمت میز به آن سمت می‌روند و اگر شرایط اقتضا کند ممکن است به جای دشمنان، با خدا در بیفتند. تا دیروز از دین، انقلاب و ولایت دفاع می‌کردند اما الآن آمریکا، انگلیس و رسانه‌های خارجی پشت سرشان است؛ حرف و منطق آن‌ها را بر زبان جاری می‌کنند و در حالی که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند، با متدینین می‌جنگند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم(ع) الگوی کسی است که پیوند مکتبی‌اش را بر تمام پیوندها از جمله «پیوند خویشاوندی» ترجیح دهد. اعم از این که وکیل و وزیر بشود یا نشود. اصلا به این توجه ندارد که جریانش پیروز شود یا نشود. چنین فردی برای خدا و ارزش‌های دینی آمده است./201/820/ب1

ارسال نظرات