اعتماد بر اراده الهی کار اولیاءالله است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله گفت: با خبر شدن از اراده الهی کارِ ساده ای نیست، تنها ولیّ خداوند از اراده خداوند با خبر است، او است که می تواند با اعتماد بر اراده الهی که مافوق همه اراده ها است عمل کند، وظیفه عموم مردم مثل من و شما توکل بر خداوند است، همان چیزی که در قرآن و روایات معصومین(ع) به استفاده از آن دستور شده است.
وی در ابتدا مباحث روزهای گذشته را مرور کرد و با بیان مثالی افزود: فرد معتقد به توحید افعالی اگر مریض شود، برای درمان به پزشک مراجعه نمی کند چرا که بیماری خود را از جانب خداوند می داند و شفای آن را در گرو تحقق اراده الهی، ولی فرد متوکل تا آن جا که عقل و فهمش درک می کند، تلاش می کند و بقیه را به خداوند واگذار می کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تبیین مسأله توحید افعالی و توکل گفت: بیست سال است که جواب این مسأله در سینه من است ولی به خاطر عدم اطمینان به این جواب، از صحبت کردن در مورد آن واهمه داشتم، جواب این است که اگر ما از اراده الهی با خبر باشیم، می توانیم بر اساس اعتقاد به توحید افعالی عمل کنیم ولی اگر از اراده الهی خبر نداشته باشیم وظیفه ما تلاش کردن در جهت رسیدن به هدف و بعد از آن توکل به خداوند مطرح می شود.
آیت الله مهدوی ادامه داد: عقل ما را به تلاش کردن در جهت رسیدن به هدف سوق می دهد ولی از جهتی اعتقاد به توحید افعالی یعنی اعتقاد به تحقق اراده الهی مافوق همه اراده ها، فعلیت اقدامات افراد را بدون اراده الهی منتفی می داند، از این دو مسأله بوی تناقض استشمام می شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: زمانی که علی بن مهزیار از طریق واسطه خدمت امام زمان(عج) رسید و خواست برای محافظت از اسبش، افسارش را به جایی ببندد، آن واسطه به او گفت، نیازی به این کار نیست، خداوند از این اسب محافظت خواهد کرد، در صورتی که امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، «وسیله نقلیه ات را قفل کن و سپس بر خداوند توکل کن».
وی با بیان داستانی دیگر از آیت الله میرجهانی تأکید کرد: روزی در خدمت آیت الله میرجهانی بودیم، ایشان به ما گفتند، چند روز قبل در منزل نشسته بودم که کسی درب خانه را زد و من را به بیرون از خانه برد و به من گفت، من از اهالی نورستان هستم، به او گفتم نورستان کجاست؟ گفت: جایی است در بیابان های طبس که میانگین عمر مردمش سیصد سال است، گناه در این منطقه وجود ندارد، با وجود عدم ارتباط با دیگر نقاط دنیا صنعتش بسیار پیشرفته است و امام زمان(عج) در آن جا زندگی می کنند.
آیت الله مهدوی ادامه داد: آیت الله میرجهانی تا همین جای داستان را برای ما تعریف کردند و من بقیه داستان را از یکی علمای متوفی شنیدم که آیت الله میرجهانی برایش تعریف کرده بودند، بعد از مدتی که با هم با آن مرد عجیب غریب هم صحبت بودیم، او به واسطه طی الارض من را به کویر بُرد و گفت، این جا نورستان است و آن هم خیمه مولایمان امام عصر(عج)، همین که به ذهنم خطور کرد که نکند دشمنان به جان امام سوء قصد کنند، آن واسطه گفت، خداوند از جان ولی خودش حفاظت می کند و دوباره با طی الارض من را به خانه بازگرداند.
امام جمعه موقت اصفهان دلیل این که این بیان این داستان را تشریح کرد: حالا که این منطقه به خاطر حضور ولی خداوند محافظت می شود، آیا می شود بگوییم حالا که هیچ دشمنی نمی تواند به این منطقه نفوذ کند، ما از وظیفه خود کوتاهی می کنیم و این منطقه را به حال خودش رها می کنیم؟.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر توضیح داد: با خبر شدن از اراده الهی کارِ ساده ای نیست، تنها ولیّ خداوند از اراده خداوند با خبر است، او است که می تواند با اعتماد بر اراده الهی که مافوق همه اراده ها است عمل کند، وظیفه عموم مردم مثل من و شما توکل بر خداوند است، همان چیزی که در قرآن و روایات معصومین(ع) به استفاده از آن دستور شده است.
وی تأکید کرد: رفتار علی آقا قاضی هنگامی که سقف حجره خراب شد و همه فرار کردند به جز ایشان، به دلیل با خبر بودن ایشان از اراده الهی و بی خبر بودن دیگران از این اراده است، لذا از هیچ کدام رفتار اشتباهی سر نزده است، آقای قاضی باید بر اساس توحید افعالی عمل می کرده اند و وظیفه شاگردانشان توکل بر خداوند بوده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به رفتار شجاعانه امام خمینی(ره) در برخورد با رژیم شاهنشاهی اظهار کرد: بسیاری از علمای زمان امام خمینی(ره) وقتی با رژیم شاهنشاهی برخورد کردند، رژیم مستبد بلافاصله با آن ها برخورد می کرد و درصدد نابودی آن ها برمی آمد، این که امام خمینی(ره) بدون ذره ای ترس و واهمه به شدت با رژیم پهلوی برخورد می کردند، به خاطر با خبر بودن ایشان اراده الهی بود، ایشان اراده الهی را مقدم بر اسباب ظاهری جهان می دانستند و بر اساس همین اعتقادشان عمل می کردند.
آیت الله مهدوی در پایان با طرح این سؤال که آیا باید با تکیه بر توحید افعالی همه چیز را به خداوند واگذار کنیم یا باید با توکل بر خداوند در جهت رسیدن به اهداف تلاش کنیم، اذعان کرد: الگو برداری از رفتار برخی از علمایی که از اراده الهی با خبر بوده اند، اشتباه است و ما نمی توانیم با قرار گرفتن در مواضع آن ها شبیه آن ها عمل کنیم، چرا که رفتار آن ها بر اساس اعتقاد به توحید افعالی بوده و رفتار ما باید بر اساس توکل بر خداوند شکل بگیرد./201/867/ب1