۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۴۳۳۳۶۱
امام جمعه بجنورد:

صلح و آشتی بین افراد جزء باارزش‌ترین باقیات الصالحات است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: تلاش برای ترویج صلح و آشتی و حل اختلاف‌های موجود بین افراد به ویژه زن و شوهر، در زمره باارزش‌ترین باقیات الصالحات است.
حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن کریم، با اشاره به اهمیت صلح و آشتی بین افراد در جامعه اسلامی، اظهار کرد: یکی از باارزش‌ترین کارها حل اختلاف بین افراد است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های اسلامی باید همه تلاش کنند اختلاف بین زن و شوهر را اصلاح کرده و نگذارند کار به دادگاه بکشد، اضافه کرد: این تلاش برای صلح به ویژه در ماه رمضان بسیار پسندیده بوده و ثواب اخروی فراوانی دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه همه عقلای عالم گفته‌اند صلح از جنگ بهتر است زیرا صلح خیر بوده و قهر و جنگ شر است، افزود: به همین دلیل قرآن می‌گوید رسول گرامی اسلام آمد تا دل‌های شما را به هم گره زده و الفت و مهربانی را در جامعه دینی افزایش یابد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه باید همه جامعه وارد صلح و صفا و صمیمیت شود، ادامه داد: خداوند در قرآن فرموده اگر بین همدیگر را اصلاح کرده و تقوا داشته باشیم مغفرت و رحمت ویژه خود را شامل حال ما می‌کند.

 

وی با بیان اینکه در روز قیامت همه ارتباط‌ها و دوستی‌ها از بین می‌روند اما دوستی که بر اساس تقوا باشد ماندگار خواهد بود، اظهار کرد: دوستی و برادری بر اساس تقوای الهی بسیار باارزش است ازاین‌رو قرآن هم می‌گوید بهشتی‌ها و جهنمی‌ها با همدیگر فرق مهمی دارند که در جهنم افراد با یکدیگر سر جنگ و ناسازگاری دارند اما در بهشت افراد برادر گونه روبروی یکدیگر روی تخت نشسته‌ و از مصاحبت با هم لذت می‌برند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: جامعه بهشتی جامعه‌ای است که در آن صلح و صفا جاری و ساری بوده و در مقابل جامعه جهنمی نیز جامعه‌ای است که همیشه در آن دعوا و جنگ باشد.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه عمل خوب، ارتباط با اهل بیت (ع)، قرائت قرآن و غیره برخی از شفیعان ما در روز قیامت هستند، اضافه کرد: قرآن می‌گوید اگر کسی عملی انجام داده و برادر دینی خود را در مشکلی کمک کند این عمل او در روز قیامت به شفاعت وی خواهد آمد.

 

به گفته وی بر اساس آموزه‌های قرآنی جلسات و گفت‌وگو‌های ما فایده‌ای ندارد مگر اینکه سه ثمره گره‌گشایی از کار خلق، تشویق افراد به معروف‌ها و کار خوب و اصلاح بین مردم داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: صلح و آشتی دادن بسیار نیک و پسندیده بوده و اسلام هم درباره صلح چند تبصره دارد ازجمله اینکه برای صلح و آشتی بین افراد دروغ مصلحتی گفتن ایراد ندارد، البته قانون اسلام راست‌گویی است اما این مورد تبصره است.

 

وی افزود: اسلام می‌گوید اگر کسی قسم خورد نباید قسم خود را بشکند اما اگر کسی قسم خورد که دیگر هیچ وقت واسطه آشتی دادن نشود اما بعد خواست قسم خود را بشکند ایرادی نداشته و کفاره هم ندارد.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: اگر کسی وصیت کرده، عمل به این وصیت واجب بوده و حق نداریم آن را جابجا کنیم اما اگر وصیتی شده که اجرای آن منجر به کینه و دعوا می‌شود واجب نیست به آن وصیت عمل شود که این نشان‌دهنده جایگاه و ارزش والای صلح و آشتی دادن بین افراد است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه باید دقت کنیم چه مسائلی کینه و کدورت درست می‌کند و آن‌ها را از بین ببریم تا از کینه‌ها پیشگیری شود، گفت: بدزبانی و کلام ناپسند، ظلم و حق‌خوری و سخن‌چینی ازجمله کارهایی است که سبب کینه و کدورت می‌شود.

 

قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی افزود: بنا به گفته امام علی (ع) اگر فردی بدزبان باشد افراد بد به گرد وی جمع می‌شوند اما افراد خوب و باشخصیت از او فاصله می‌گیرند و رسول گرامی اسلام هم فرمود: اصلاح بین دو نفر ثواب بیشتری از نماز و روزه دارد اما اختلاف‌ و کینه و کدورت بین مؤمنان دین را از بین می‌برد ازاین‌رو همه باید برای گسترش صلح و آشتی و مهربانی در جامعه تلاش کنیم./202/9314/ب1

ارسال نظرات