۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۳۳۴۸۳
الزامات حوزه انقلابی در گفت وگو با نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب؛

حوزه انقلابی اجازه رشد کسروی ها را نمی دهد/ حوزه مدیون تفکر رهبر معظم انقلاب است

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب با تأکید بر این که طلاب و بدنه حوزه هرگز نباید اجازه دهند فرمایشات حضرت آقا به میزگردها و اجتماعات خلاصه شود، گفت: مطالبه اصلی طلاب، اساتید و بزرگان و در رأس آن ها شخص مدیر حوزه پیگیری سخنان رهبر معظم انقلاب خواهد بود.
حجت الاسلام رضوی مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آخرین روزهای سال 94 بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نسبت به تضعیف تفکر انقلابی در حوزه علمیه هشدار دادند و تأکید کردند که حوزه علمیه قم باید انقلابی بماند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند که اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه علمیه، «انقلابی» بماند زیرا اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.

 

رهبر معظم انقلاب با بیان این که این که باید از هرگونه تلاشی برای «انقلاب زدایی» از حوزه های علمیه احساس خطر کرد، فرمودند که باید با فکر و تدبیر و برنامه ریزی حکمت آمیز، با این خطر مقابله کرد تا حوزه علمیه قم همواره یک حوزه انقلابی و مهد انقلاب باقی بماند و بینش و حرکت انقلابی در آن توسعه یابد.

 

پس از هشدار صریح رهبر معظم انقلاب، مدیران حوزه علمیه بر آن شدند که به این مطالبه رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند از این رو با برگزاری همایش هایی درصدد لبیک گویی به فرمان حضرت آیت الله خامنه ای برآمدند اما به اندازه ای این موضوع مهم و سرنوشت ساز است که مدیران حوزوی و نهادهای تصمیم ساز حوزه علمیه همانند جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه باید با اقدام عملی و برنامه ریزی های دقیق مطالبه رهبری معظم انقلاب را محقق کنند.

 

خبرگزاری حوزوی رسا نیز با توجه به رسالت ها و دغدغه های خود تصمیم به پیگری مطالبات رهبر معظم انقلاب و نحوه اجرایی شدن آن ها در زمینه تحول و انقلابی ماندن حوزه علمیه قم گرفته است و نقش اساتید و تصمیم سازان حوزه علمیه در انقلابی ماندن حوزه را بررسی کند.

در همین راستا بر آن شدیم با حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین به گفت وگو بنشینیم تا بررسی کنیم این نهادهای حوزوی تا کنون چه کاری برای تحقق خواسته مهم رهبر مظم انقلاب انجام داده اند.

 

نایب رییس مجمع نمایندکان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بر این عقیده است،‌حوزه انقلابی باید تمام قد در خدمت امت اسلام باشد و با شناخت عنصر زمان و مکان بتواند فقه سنتی را در عرصه کارزار که همان فقه جواهری ما است بر گرفته از چشمه اسلام ناب برای بهره وری جامعه بشریت مهیا کند.

 

حجت الاسلام رضوی مهر معتقد است، طلاب و بدنه حوزه هرگز نباید اجازه دهند که فرمایشات حضرت آقا به میزگردها و اجتماعات خلاصه شود، مطالبه اصلی طلاب، اساتید و بزرگان و در رأس آن ها شخص مدیر حوزه پیگیری سخنان رهبر معظم انقلاب خواهد بود، هرکس در این راه کوچکترین تساهل و تسامحی انجام دهد خود به خود جایگاه در میان حوزه و حوزویان نخواهد داشت، حوزه انقلابی یک خواسته جدی بوده و خواسته های همه طلاب تا رسیدن به مقصد اصلی است.

 

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعتقاد دارد درست است که روی سخن رهبر معظم انقلاب با مجمع نمایندگان طلاب بود اما تنها مجمع وظیفه ندارد بلکه مدیریت حوزه، شورای عالی حوزه های علمیه، کارگزاران، بزرگان، اساتید حوزه و همگان باید فعال شوند؛ باید جلوی فکرهای التقاطی در حوزه علمیه گرفته شود، نباید اجازه داد که کسروی ها در حوزه رشد کنند، اگر حوزه علمیه انقلابی باشد اجازه حضور کسروی ها را نخواهد داد، اجازه ورود اسلام وارداتی و اسلام انگلیسی را نخواهد داد.

 

گفت وگوی تفصیلی و مشروح سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با حجت الاسلام رضوی مهر نایب رییس مجمع نمایدگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در یک روز گرم بهاری در مؤسسه نور ایمان در شهر مقدم قم انجام شد تقدیم خوانندگان محترم می شود.

 

رسا ـ در آخرین روزهای سال گذشته رهبر معظم انقلاب در دیداری که با اعضای نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم داشتند مطالب بسیار مهی را درباره حوزه های علمیه بیان کردند و بر لزوم انقلابی ماندن حوزه علمیه قم تاکید داشتند، حضرت آقا همچنین درباره تضعیف روحیه انقلابی در حوزه علمیه هشدار دادند، برای شروع بحث بفرمایید چرا رهبر انقلاب مسأله حوزه انقلابی را مطرح کردند، ایشان از طلاب و فضلای حوزه چه می خواهند که این موضوع را مطرح کردند؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم؛ یکی از توفیقات دوره هفتم مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم شرفیابی به محضر مقام معظم رهبری است، البته این درخواست از دوره های گذشته با پافشاری نمایندگان شروع شد و شاید مجمع دو یا سه دوره در صف دیدار با آقا بود اما توفیق حاصل شد که در این دوره حضرت آقا پاسخ مثبت به این دیدار دهند.

 

اولا خود این دیدار برای جایگاه نمایندگان موضوعیت دارد، همه شیفته و عاشق بودند تا سرنخ فعالیت ها و سرفصل تلاش های بی شائبه خود را با نفس ولایت گره بزنند تا این خود یک فرایندی را به وجود بیاورد که نمایندگان با دلگرمی و پشتیبانی از رهبری و مرجعیت بتوانند در مسیر خدمت رسانی به طلاب قرار گیرند.

 

ثانیا مسأله موقعیت و شرایط حساس کنونی انقلاب است، انقلابی که از یک جریان و نهضت از پیر مراد دل همه عشاق عالم حضرت امام(ره) به وجود آمد، یعنی شخصیتی که بافت مبانی فقهی، اصولی، عرفانی و اخلاقی ایشان از مسجد سلماسی و مسجد اعظم رقم خورد و امامی که در متن جامعه بود توانست شاگردان خود را تربیت کند تا کادر اولیه نظام شناخته شوند و مبانی، تفکرات و نقطه نظرات امام را به اقصی نقاط کشور و خارج از کشور انتقال دهند تا جریان عدالت‌خواهی و اسلام خواهی امام به اثبات برسد.

 

این جریان و نهضت تبدیل به انقلاب شده و انقلاب نیز به یک حکومت مبدل شد، به فضل الهی اکنون در موقعیتی قرار داریم که نظام اسلامی در حال تحول  و حرکت به سوی تمدن اسلامی است، دیگر حوزه علمیه به قم منحصر نمی شود، حوزه علمیه به یک بخش کوچک منحصر نمی شود بلکه متعلق به جهان است.

 

حوزه علمیه جهانی که باید پاسخگوی بشریت باشد نه فقط مسلمانان، اگر امروز نامه رهبر معظم انقلاب در تلفن های همراه جوانان دست به دست می چرخد در حقیقت مطالبه قافله بشریت از دین مبین اسلام است آن هم اسلامی که اسلام سکولار، منزوی، سیلی خورده، مرفهین، آمریکایی و ساخته دست آل سعود نباشد بلکه اسلامی به شمار برود که از روز نخست با «قولو لا اله الا الله تفلحوا» پیامبر اکرم آغاز کرد که امروز مسمی به اسلام ناب محمدی شده است.

 

ایران  اسلامی پرچمدار اسلام ناب محمدی است، حوزه انقلابی یک ضرورت استراتژیک برای اسلام ناب به شمار می رود، اگر حضرت آقا در این موقعیت حساس پیش بینی می کنند می خواهند که با این پیش بینی از برخی از حوادث تلخی که در روزگاران آغاز اسلام به وجود آمده پیشگیری کنند.

 

در روزگاران آغازین اسلام عده ای اسلام وحیانی را به اسلام معاویه و یزیدی تبدیل کردند، این افراد نخستین کاری که انجام دادند این بود که به سراغ خواص رفتند و آن ها را به مرفه بودن و دنیا گرایی سوق دادند سپس از جهل عامه استفاده کردند و عامه را به مسائل زودگذر مشغول کردند که در واقع اهداف بلند مدتی که از سوی رسول اکرم(ص) پیش بینی و پایه گذاری شده بود متأسفانه به فراموشی سپرده شد.

 

این جهل، غفلت و دنیا گرایی به اندازه ای در مسلمانان صدر اسلام تعمیق پیدا کرد که خانه وحی در آتش سوخت و فرزند وحی مظلومانه بین در و دیوار پهلو شکسته شد و به شهادت رسید، اگر ما باید شاهد انقلابی باشیم که انقلاب فرزند رسول الله است، پهلوی انقلاب شکسته نشده و سیلی به صورت انقلاب نخورد باید به دیدبان اصلی نظام اقتدار کرده و به وسیله حضرت آقا که بیان و کلام ایشان برگرفته از توفیقات الهی و فیض قدسی است بیداری را درک کنیم.

 

پادزهر آفت های آینده وجود حوزه انقلابی است، حوزه انقلابی باید از افکار پیچیده اسلام های ساختگی انگلیس و آمریکا بیزاری بجوید،  اسلام ناب اسلامی است که بتواند شخصیت هایی همانند جمال الدین اسدآبادی، نواب صفوی و شخصیت های بزرگ عصر همانند سید حسن نصرالله، شیخ زکزاکی، شیخ علی سلمان و دیگران را تربیت کند که از بلندای منبر اسلام ناب محمدی، نهیب صدای آن ها بر پشت یهود لرزه می اندازد.

 

برای یهودی ها، آمریکایی ها و کسانی که مدافع اسلام سکولار هستند بودن مرجعی که صرفا حلال و حرامی را بیان کرده و از سفره سهم امام ارتزاق کند و غم امت اسلام و محاصره حرم حضرت زینب(س) خم به ابروی آن نیاورد مزاحمتی ندارد بلکه آن ها اشتیاق دارند که چنین افراد، اساتید و طلابی را پرورش دهند که همانند اسلام ترکیه عبا و قبا منحصر به محراب و مسجد شود و افکار آن ها صرفا در حجره ها یا افراد بسیار محدودی بیان شود.

 

اگر استاد سطوح عالی، مجتهدی، مرجعی و طلبه ای به انقلاب اسلامی لبیک گفتند یا دشمنان را به خشم بیاورند، از اسلام ناب و فرهنگ اسلامی شخصیت هایی به وجود می آیند که از افتخارات هستند، امروز یکی از افتخارات برتر ما علامه مصباح یزدی است که قلم او افکار پوسیده داعشی ها، وهابیت و اسلام سکولار  را نشانه گرفته است.

 

ایشان فلسفه اسلام ناب را با زبان علمی زنده دنیا به همه جهانیان انتقال می دهد از این رو دشمن از چنین شخصیت هایی به خشم می آید و به ترور شخصیت آن ها اقدام می کند، دشمنان نمی توانند ببینند سلاله ای از فرزند رسول الله همانند سید حسن نصرالله که سخنرانی او اتاق فکر صهیونیست ها را برهم می زند و افکار پوسیده مرتجعین عرب را کیش و مات می کند، عاشقانی از مسیحیت، اهل سنت بیدار و منصف داشته باشد.

 

حوزه انقلابی یک کلمه جامعی به شمار می رود که همه ارزش ها را در بردارد، شهادت، هجرت در راه خدا، جهاد در راه خدا در حوزه انقلابی تفسیر و معنا می شود، این حوزه انقلابی بود که شهید اسدالله مدنی، شهید اشرفی اصفهانی، شهید صدوقی، شهید قاضی و شهید والا مقامی همانند دستغیب را تقدیم جامعه کرد، حوزه انقلابی بود که پاره تن امام شهید مطهری را پرورش داد که امروز ایدئولوژی نظام و اسلام ناب ما در لابلای بیانات، کلمات، نوشتار و مکتوبات این شهید والا مقام پیدا می شود و هنوز دانشگاه و حوزه به دو شاگرد امام یعنی شهید مفتح و شهید مطهری می بالد.

 

چه از سربازی همانند سلیمان خاطر که در مصر دست او به ماشه اسلحه فشار داده می شود تا سفیر گلوله او صدای عدالت‌خواهی را در صحرای سینا به گوش کر حاکمان زورگوی اعراب برساند و چه امروز در زندان های وحشتناک بحرین که همانند شیخ سلمان ها در خشم و غضب آل شیخ قرار گرفته اند یا در زندان ها و سیاه چال های آل سعود مسلمانان بیداری از شیعه و سنی حضور دارند.

 

حوزه انقلابی باید تمام قد در خدمت امت اسلام باشد و با شناخت عنصر زمان و مکان بتواند فقه سنتی را در عرصه کارزار که همان فقه جواهری ما است بر گرفته از چشمه اسلام ناب برای بهره وری جامعه بشریت مهیا کند، به فضل الهی امروز از همین حوزه های انقلابی است که بزرگترین گردان ها مدافع حرم آماده می شود و در کنار لشکر فاتح قدس در برابر داعش نقاب زده صهیونیسم و نیروهای مسلمان کشی که با پول یهود و آل سعود تطمیع می شوند ایستادگی می کنند؛ از حوزه علمیه است که ما می بینیم در کرسی های بلند اندیشی دانشگاه های عالم تشیع را به جهان می شناساند، انقلاب اسلامی حق بزرگی در شناخت تشیع به عالم خلقت دارد.

 

رسا ـ وقتی در کشور از سوی رهبر معظم انقلاب مطالباتی مطرح می شود، فضای شعار زدگی مشاهده شده و کارها در همایش خلاصه می شود و نمود عملی ندارد، متأسفانه این فضا کم و بیش در حوزه نیز وجود دارد، نهادهای عالی حوزوی همانند جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه های علمیه و مرکز مدیریت چه برنامه ریزی باید داشته باشند که مطالبات حضرت آقا به ویژه انقلابی ماندن حوزه تحقق پیدا کند؟

 

طلاب و بدنه حوزه هرگز نباید اجازه دهند که فرمایشات حضرت آقا به میزگردها و اجتماعات خلاصه شود، مطالبه اصلی طلاب، اساتید و بزرگان و در رأس آن ها شخص مدیر حوزه پیگیری سخنان رهبر معظم انقلاب خواهد بود، هرکس در این راه کوچکترین تساهل و تسامحی انجام دهد خود به خود جایگاه در میان حوزه و حوزویان نخواهد داشت، حوزه انقلابی یک خواسته جدی بوده و خواسته های همه طلاب تا رسیدن به مقصد اصلی است.

 

ما نباید مانند برخی از حرکت هایی که سازمان های دولتی انجام می دهند با خواسته ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب به شکل دیوان سالاری برخورد کنیم، خواسته های حضرت آقا باید جریان داشته و زنده باشد و پویایی خود را حفظ کند و قبل از این که بر صفحات کاغذ منقوش شود و فقط در طرح ها و مصوبات به صورت انبار در بایگانی ادارات حوزوی در آید باید در صحنه عملی فیضیه و دارالشفا، در برخورد با طلاب و در محتوای مشاهده شود.

 

حوزه انقلابی باید مبانی امام در اصول، فقیه، فلسفه و عرفان با بازخوانی در یک تحول با وضعیت شناخت زمان و مکان جدید به گوش حوزویان برسانند، نباید اجازه دهیم افرادی به دنبال این باشند که علمیت، اعلمیت و مبانی فقهی و اصولی امام را از خاطره ها محو کنند، مبانی امام باید توسط شاگردان ایشان که اکثر مراجع بزرگوار تقلید هستند و توفیق حضور در محضر آنان را داریم بازگو شود.

 

باید ولایت فقیه و حکومت اسلامی که لبّ تشکیل هزار و 400 سال حوزه های علمیه شیعه است مورد توجه باشد، ولایت فقیه توسط امام راحل در حوزه هزار ساله نجف نوشته است که یک ضرورت بود، در واقع کتاب حکومت اسلامی یک طرح و برنامه است که حضرت امام توفیق پیدا کردند این طرح و برنامه را پس از مطرح کردن و در تضارب آرا قرار دادن جامه عمل بپوشاند، امروز انقلاب اسلامی همان طرح و برنامه حضرت امام در کتاب حکومت اسلامی ایشان است.

 

اگر حضرت آقا این شاگرد شایسته امام روح الله(ره) می فرمایند حوزه انقلابی باشد برای این است که مبانی امام راحل نباید مورد دستبرد، غفلت، فراموشی و خدایی نکرده امحا قرار گیرد، افزون بر این که مبانی امام باید زنده شود  در سایر حوزه های علمیه جهان اسلام نیز باید فکر و مبانی حضرت امام تزریق شود که راهکارش این است حوزه انقلابی داشته باشیم.

 

حوزه ای که بخواهد ببیند قرآن ها به آتش کشیده می شود و سکوت کند، حوزه علمیه ای که ببیند انگلیس بین شیعه و سنی اختلاف می اندازد و جهان اسلام را از یکپارچگی به تشتت و دو قطبی بودن تبدیل می کند، حوزه ای که ببیند افکار نفوذی ها برای آن ها برنامه ریزی می کنند، حوزه علمیه ای که ببیند افرادی که مدعی اجتهاد هستند قیام امام حسین(ع) را به قمه خلاصه می کنند و اجازه نمی دهند که معنای حقیقی لبیک یا حسین که مجاهدت و قیام علیه یهود است مشخص شود  و حوزه در قبال این موارد سکوت کند نمی تواند انقلابی حقیقی باشد.

 

لبیک یا حسین یعنی مبارزه با یزیدهای زمان، لبیک با حسین یعنی مخالفت با افکار معاویه و معاویه صفتان بنابراین حوزه علمیه ای که نتواند نیازهای جامعه را برآورده کند پایداری نخواهد داشت و چنین حوزه ای کم کم از امت اسلامی منفعل خواهد شد و به انزوا و فراموشی کشیده می شود.

 

 حوزه علمیه مدیون تفکر مقام معظم رهبری است، چرا که حوزه انقلابی امروز مطالبه اصلی امت اسلام است، ما امید داریم پس از سلسله نشست هایی که فرصتی دارند و ما می دانیم بزرگان و طلاب مجمع نمایندگان حوزه علمیه را رصد می کنند و حق دارند که رصد کرده و مطالبه کنند، درست است که روی سخن رهبر معظم انقلاب با مجمع نمایندگان طلاب بود اما تنها مجمع وظیفه ندارد بلکه مدیریت حوزه، شورای عالی حوزه های علمیه، کارگزاران، بزرگان، اساتید حوزه و همگان باید فعال شوند تا فرایندی به وجود آید تا تبسم حضرت بقیة الله(عج) را داشته باشیم، این فعالیت های که زمینه ساز ظهور مهدی آل محمد(ع) خواهد بود.

 

باید جلوی فکرهای التقاطی در حوزه علمیه گرفته شود، نباید اجازه داد که کسروی ها در حوزه رشد کنند، اگر حوزه علمیه انقلابی باشد اجازه حضور کسروی ها را نخواهد داد، اجازه ورود اسلام وارداتی و اسلام انگلیسی را نخواهد داد.

 

رسا ـ فرمودید که حوزه نباید در پیگیری فرمایشات حضرت آقا گرفتار کاغذبازی شود، حضرتعالی به عنوان نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بفرمایید که خود مجمع چه برنامه های برای پیگیری مطالبات رهبر انقلاب دارد، یکی از فرمایشات آقا در دیدار مجمع نمایندگان این بود که شورای عالی باید مجمع نمایندگان را جدی بگیرد، این مسأله چقدر تحقق پیدا کرده آیا شورای عالی مجمع را جدی نمی گیرد؟

 

حضرت آقا از مدیریت حوزه و شورای عالی این خواسته را داشتند و حتی در صحبت های شان فرمودند که اگر لازم باشد بنده پیگیری خواهم کرد که این شورا و مدیریت محترم در موارد مورد نیاز بیشتر با مجمع همکاری و تعامل داشته باشند، پس معلوم می شود خواسته رهبر معظم انقلاب جدی است.

 

از طرفی بنده گواهی و شهادت می دهم از اولین لحظاتی که از پای محفل گرم ملاقات با رهبر معظم انقلاب رو به قم حرکت کردیم مدیر محترم حوزه تماس گرفتند و جمله به جمله سخنان حضرت آقا را پیگیری کردند، خود مدیر حوزه اولین پیشنهاد دهنده اجتماع بزرگی بود که در فیضیه برگزار شد.

 

ایشان معاونان خود را مأمور کرده سلسله جلساتی را با مجمع نمایندگان برگزار کنند، به دستور مدیریت حوزه دبیرخانه دائمی پیگیری حوزه انقلابی تشکیل شده است که نماینده ای از شورای عالی، نماینده ای از مدیریت حوزه و نماینده ای از مجمع سلسه نظرات و مصوبات را آماده می کنند و به محضر مدیران حوزه و مراجع معظم تقلید می رسانند.

 

بنده به عنوان نایب رییس مجمع نمایندگان این اطمینان را می دهم تا رساندن خواسته حضرت آقا به مقصد هرگز از پا نخواهیم نشست و خستگی را راه نمی دهیم، ما به خدمت همه مراجع خواهیم رسید و به فضل الهی هیأت رییسه مجلس نمایندگان چند تن از مراجع را از نزدیک زیارت کرده است.

 

بلافاصله و 24 ساعت پس از ملاقات با رهبر معظم انقلاب ما به همه استان های سراسر کشور توسط نمایندگان آن ها جلسه ای تشکیل دادیم و آن ها را مأمور کردیم از طلبه ورودی سال 94 تا اساتید و سروران طرح ها، نظرات و ایده ها را جمع آوری کنند، بایدها و نبایدها را در یک جمع بندی به صورت مکتوب به دبیرخانه ارسال کنند و به زودی ان شاءالله دانشنامه حوزه انقلابی نوشته خواهد شد و محتوای این دانشنامه برگرفته از همین جلسات، بارش های فکری و نشست ها است.

 

بشارت بدهم که جدای از مجمع نمایندگان حوزه تشکل های گوناگون حوزه با استقبال وسیعی که از طرح حضرت آقا از خود نشان دادند ما با خبر شدیم که آن ها نیز سلسله نشست هایی داشتند و خروجی ها و مصوبات آن ها برگرفته از فکرهای بلندی است که جرقه و تلنگر آن از سوی رهبر معظم انقلاب بود.

 

از ورودی سال آینده حوزه علمیه از نزدیک شاهد خواهیم بود که طلاب در محتواهای درسی باید از کتاب چهل حدیث  حضرت امام استفاده کنند تا امام اخلاقی و عرفانی جدای از امام سیاسی نیز شناسانده شود، خود اساتید داوطلب شدند تا از مبانی فقهی و اصولی امام راحل استفاده کنند؛ قرار شد از بیانات حضرت امام همانند صحیفه نوز مسابقاتی در حوزه های علمیه کشور برگزار شود.

 

قدر یقین می دانیم خون مقدس شهدایی که افق فقاهت را گلگون کردند اجازه نخواهند داد که بیهوده بماند و اجازه نخواهند داد این میراث گران‌سنگی که به وجود آمده و تحقیقا زمینه ساز ظهور مهدی آل محمد(عج) است ناکام و ناکارآمد بماند.

 

بنده برخی از صحبت های رهبر معظم انقلاب را در دیدار مجمع نمایندگان بیان می کنم، ایشان فرمودند «اگر چنانچه ما دیدیم تلاش هایی دارد انجام می گیرد برای این که از حوزه علمیه قم انقلاب زدایی کنند باید احساس خطر کنیم، عرض من با شما نمایندگان عزیز طلاب و فضلا این است اگر دیدید انقلاب زدایی دارد انجام می گیرد باید احساس خطر کنید، احساس خطر کردن کافی نیست باید به فکر علاج بود، علاج هم تدبیر و فکر لازم دارد؛ این اهمیت اجتماع شما را نشان می دهد، باید افراد صاحب فکر بنشینند فکر کنند با کارهای سطحی، فریاد کشیدن که احیانا آدم در یک جلسه ای داد بکشد و به کسی اعتراض کند با این حرف ها مسأله درست نمی شود راه این ها است.»

 

حضرت آقا در ادامه فرمودند« راه فکر کردن، اندیشیدن و حکمت آمیز برنامه ریزی کردن، مجموعه های برنامه ریزی شده را تهیه کردن و دنبال کردن است، بنابراین بینش انقلابی بایستی در قم توسعه پیدا کند و حرکت انقلابی باید در قم توسعه پیدا کند» این خواسته حضرت آقا بود اگر می بینید که جلسات بیرونی کاهش پیدا کرده به دلیل تشکیل اتاق فکرها در این زمینه است، دبیرخانه طرح ها و مصوبات را پیگیری می کند.

 

در 32 استان جلسات مجمع نمایندگان استانی تشکیل شده است، مجمع نمایندگان استانی طرح های خود را در مجمع عمومی بیان کردند و دبیرخانه مجمع عمومی  آن ها را ضبط و جمع آورده کرده و ان شاءالله سلسله مصوبات، طرح ها، ایده ها و گفتمان حوزه انقلابی را شاهد خواهیم بود؛ البته تریبون های آزاد در این زمینه هم پیش بینی شده که کم کم ان شاءالله فعال خواهد شد.

 

رسا ـ سال ها از فرمایشات حضرت آقا در زمینه تحول می گذرد، رهبر معظم انقلاب در سال 89 مجددا تأکید کردند که حداقل کارگروهی برای بررسی کارها تشکیل شود، همان زمان مدیران وقت حوزه تعابیر خوبی داشتند که فرمایشات حضرت آقا چراغ راه و منشور حوزه های علمیه است، دفاتری برای پیگیری فرمایشات ایشان تشکیل شد اما خروجی آن صرفا به برگزاری چند همایش، جزوه و کتاب خلاصه شد؛ حوزویان این نگرانی را دارند که فرمایشات رهبر معظم انقلاب به فرجام موضوع تحول دچار شود شما این نگرانی را احساس نمی کنید؟

 

بنده این نگرانی را که دغدغه قاطبه حوزویان است به فال نیک می گیرم، خود این نگرانی یک دیدبان کنترل در زمینه ایستایی در نظرات و مطالبات حضرت آقا خواهد بود، البته مطالبه رهبر معظم انقلاب در زمینه تحول حوزه که کمیته های تشکیل شد و بنده عضو کمیته معیشت نظام و حوزه بودم مصوبات بسیار عالی داشت و این مصوبات به شورای عالی رفته و پیش بینی می شود که ان شاءالله شورای عالی این مصوبات را که در حیطه های گوناگون یک برنامه وسیعی انجام شد و تا چند ماه پیش در زمینه تحولات حوزه برنامه داشتیم.

 

برنامه های ما چون کمیته معیشت بود در مرکز خدمات برگزار می شد، کمیته های دیگری نیز وجود داشتند تا تحولاتی در محتواهای کتب درسی حوزه، طریق پذیرش طلاب و برنامه ریزی برای طلاب پدید آید؛ این برنامه ریزی باید صورت گیرد تا طلاب پس از تحصیلات در قم نمانند بلکه باید در شهرها و استان های گوناگون پخش شوند تا نیازمندی های آنان را برآورده و حوزه های علمیه استانی را تأمین کنند.

 

حتی برای معاونت تبلیغ خارج از حوزه طرح و برنامه ریزی شده که برنامه ای جامع و نقشه راه است، فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر حوزه انقلابی یک شعار برای سال نیست بلکه یک برنامه مهم برای عمر حوزه های علمیه است، برنامه ای سرنوشت ساز برای پرورش مجتهد و مرجع انقلابی است.

 

این اهمیت سبب شده که دیگر مطالبات امام، حضرت آقا و مراجع تقلید از حوزه و حوزویان چه در کادر اداری حوزه و چه در کادر تحصیلی حوزه خواستار شویم و آن ها را در یک جا تجمیع کنیم تا دانشنامه اشاره شده تدوین شود، اگر تدوین این دانشنامه صورت گیرد همه فرمایشات و محتویات حضرت امام، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید خواهد بود.

 

رسا ـ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های گذشته خود فرمودند که احساسات و گرایشات انقلابی باید مورد توجه کامل باشد، در جایی دیگر فرمودند منزوی کردن روحانیان انقلابی از جمله روش های تضعیف فضای انقلابی در حوزه است، نهادهای عالی حوزه چه اندازه به اساتید انقلابی و انقلابی بودن فضای حوزه اهمیت می دهند و نقش اساتید در ایجاد فضای انقلابی چیست؟

 

 امروز تشکل های گوناگونی از اساتید با سابقه جنگ و جبهه رفته و در راه اسلام سیلی خورده وجود دارد که به فضل الهی کم نداریم اساتید بزرگوار انقلابی که درس آن ها مملو از طلاب جوان است، فرمایش رهبر معظم انقلاب بدان معنا نیست که امروز حوزه انقلابی نباشد بلکه ایشان فرمودند حوزه انقلابی بماند یعنی حوزه انقلابی است و باید آن را حفظ کند.

 

ما نمی گوییم که همه جای حوزه مدینه فاضله است، باید برنامه ریزی کنیم، این برنامه ریزی باید بر مبنایی باشد که همان انگیزه ای که دیروز طلبه را از پای درس مکاسب به نخل های خوزستان و اهواز می کشاند یا در ارتفاعات غرب برای دفاع از اسلام حاضر می شدند امروز نیز باید حفظ شود.

 

از نزدیک شاهد بودم در عملیات فاو وقتی شهید روستایی با گلوله مستقیم آر پی چی بدنش دو نیمه شد در حالتی که می سوخت و خونش بر زمین می ریخت می گفت سلام من را به امام برسانید، هرگز فراموش نمی کنم وقتی در میدان مین بالای سر شهید اسدالله صحبتی قرار گرفتم که مین سبب قطع دست و پای او شده بود اما می گفت سر من را به سوی کربلا قرار بده تا به مولایم سلام بگویم؛ طلبه شهید محمدعلی جنترانی در منزل خود قبری را آماده کرده بود و چله گرفته بود، ایشان خاک مناطق جبهه را مهر کرده و بر آن نماز می خواند، این شهید عمامه خود را که به وسیله امام گذاشته شده بود بدون وضو دست نمی زد و می گفت دست امام به این عمامه خورده است.

 

قلم به دستان باید پیرامون این شهید تحقیق کنند، این بزرگوار صبح های جمعه از حرم حضرت معصومه(س) به صورت پیاده به جمکران می رفت، زیارت عاشورا می خواند و اشک می ریخت، این بزرگوار در کنار اساتید حوزه تدریس داشت، امروز همین روحیه باید باشد.

 

اگر امروز کسی در حوزه بخواهد انکار اهداف شهدا را بکند حوزه تمام قد در برابر او خواهد ایستاد، اگر کسی در حوزه بخواهد به انقلاب اسلامی دهن کجی کند حوزه اجازه حیات علمی به او نخواهد داد، ما باید احیاگر ارزش هایی باشیم که از شهدا به جا مانده و راهکارش این است که همان انگیزه و احساس انقلابی بودن را داشته باشیم.

 

امروز همه مدارس علمیه دارای نمایندگی دفتر بسیج است، امروز حلقه های صالحین در حوزه فعال هستند، امروز بازخوانی وصیت نامه های شهدا را در مدارس شاهد هستیم البته به این موارد نباید بسنده کنیم، بنده معتقد هستم هنوز به مطلوب نرسیدیم و برای رسیدن به مطلوب باید برنامه ریزی کنیم، این برنامه ریزی می طلبد قبل از آنکه یکدیگر را متهم کنیم با هم همفکری کرده و با اتحاد و انسجام طرح ها و برنامه ها را زیر سایه سار وجود ولایت و رهبری به مرحله اقدام برسانیم.

 

اقدام و عمل فقط در حوزه اقتصاد نیست، اقدام و عمل برای یک طلبه انقلابی و یک فرد از امت اسلام این است که برنامه ریزی شده، معقولانه، مدبرانه و حکمت آمیز و به صورت سریع خواسته های رهبر خود را به کرسی عمل بنشاند.

 

رسا ـ یکی از موضوعاتی که حضرت آقا بسیار هشدار دادند مسأله نفوذ در ارکان نظام است، حوزه های علمیه با توجه به این که نقش مادری نسبت به نظام دارند آیا دشمن برای نفوذ در حوزه های علمیه نیز برنامه ای دارد؟ دشمن اگر بخواهد نفوذ کند چه روزنه هایی را هدف قرار می دهد و آیا تا کنون در این زمینه موفق بوده است؟

 

سؤال شما چهار مرحله داشت، یکی نفوذ به معنای عامش، دوم نفوذ در حوزه های علمیه، سوم وضعیت کنونی مقهور شدن حوزه ها از تأثیر نفوذ آری یا خیر و چهارم این که دشمن چگونه برای نفوذ و بهره برداری خود برنامه ریزی می کند.

 

اولا به قطع و یقین دشمن در همه فعالیت های خود نفوذ را سر فصل اقدامات خبیثانه خود قرار داده است، بودجه هایی که  در مجلس آمریکا تصویب می شود چون آن ها از جنگ و برخورد فیزیکی با انقلاب مأیوس شدند به دنبال تهی کردن محتوای انقلاب از اسلامی، ارزشی و انقلابی بودن هستند؛ امروز سلاح ماهواره و برخی از دستگاه ها که به سرعت انتقال دهنده فحشا و منکرات هستند از برنامه نفوذ دشمن به شمار می رود.

 

یک نفوذ دشمن این است که عقیده مسلمانان به صورت عمومی و عقیده شیعیان به صورت ویژه را نشانه گرفته است، امروز جنگ عقیده است و ما باید تمام عیار محتواهای عقیدتی خود را تکامل بدهیم و در حفظ و حراست آن بکوشیم، منبرها، مکتوبات و گفته ها قبل از این که خواب و داستانی در آن تعریف شود باید مستغنی از مطالب کلامی و عقیدتی باشد.

 

نفوذ وجود دارد، دشمن می تواند آخوند نفوذی در حوزه داشته باشد و کسی نفوذ را انکار کند از میدان حق به دور بوده و مقهور لشکر جهل است، دشمنان از روز نخست پیدایش حوزه های علمیه دنبال این بودند که افراد نفوذی را وارد حوزه ها کنند و بعضا وقتی تاریخ را مطالعه می کنیم چنین افرادی بودند که آمدند و با دروغ و تهمت به قرآن نظریه شیطانی خود را مطرح کردند و آن نظریه را به علمای شیعه نسبت دادند.

 

در مسائل عقیدتی نیز این چنین است، حتی افرادی غلوهایی انجام دادند و این غلوها را منسوب به علمای شیعه کردند، باید نگهبانی و حراست کرد؛ نگهبانی و حراست علمی تفاوت ماهوی با نگهبانی فیزیکی دارد، گاهی لشکر گمنام امام زمان(عج) در گوشه هایی به افراد یا جریاناتی می رسد پس پرده این جریانات مشهود است که از آن‌سوی مرزها هدایت می شوند.

 

امام زمان ساختگی برای تهی کردن عقیده مردم به امام زمان(عج) است، شبهه افکنی برای جلد دوم قرآن از همین مقوله است؛ نسبت دادن بعضی مسائل به برخی اشخاص از همین دسته به شمار می رود؛ دشمن به دنبال این است که ابهت مراجع را بشکنند که مراجع تقلید خط قرمز حوزویان هستند و حفظ و حراست از حریم مراجع واجب است.

 

نباید این موضوع ما را غافل کند که دشمن به دنبال مرجع سازی، فضیلت تراشی و قداست سازی است که قداست های حقیقی را با مجازی و فضیلت های حقیقی را به وسیله فضیلت های ساختگی منکوب کند، باید هوشیار باشیم، این فقط وظیفه آمار حوزه و دادگاه ویژه روحانیت نیست بلکه وظیفه آحاد حوزویان است که از میراث نبوی و علوی یعنی فیضیه و دارالشفا به معنای عام حفاظت کنند و در حفظ و حراست حوزه کوشا باشند.

 

رسا ـ گاهی شنیده می شود افرادی تحت عنوان تجمعات علمی فعالیت های غیر از این انجام می دهند، آیا چنین چیزی وجود دارد، اگر هست طلاب و مسؤولان حوزه چگونه باید با آن مقابله کنند؟

 

بنده نیز شنیدم عده ای بدون این که تحت برنامه حوزه باشند و خارج از روال حوزه هستند قیم مآبانه صحنه گردان حرکت هایی بودند، هیچ بعید ندانید افرادی در گوشه های قم خانه ای را اجاره کنند و با پول کسانی را اجیر کنند و شاید اصلا آن افراد حوزوی نباشند اما به آن ها انتصاب حوزوی بودن می دهند و بعد از مدتی نیز آن ها را معمم کرده و به اسم روحانیت به میان مردم بفرستند.

 

در اوایل انقلاب افراد روحانی نماهای بسیاری داشیم که دست آن ها رو شد که اصلا روحانی و طلبه نبودند و متأسفانه با رفتارهای غیر اخلاقی و زننده سبب زدودن علاقه مردم به روحانیت می شدند که این هدف آن ها بود از این رو این مسأله را نباید بعید بدانیم اما بود و نبودش را مسؤولان باید جواب دهند؛ بعید نیست اصل این قضیه اتفاق بیفتد که باید بیدار و هوشیار باشیم.

 

امروز حوزه علمیه قم بزرگ ترین پشتیبان فکری و علمی انقلاب اسلامی است، امروز به اذعان دانشگاه و نخبگان آموزشگاه های علمی حوزه قابلیت جهانی پیدا کرده است، با قابلیت های جهانی قطعا برخی از مفتی های افراطی الازهر ساکت نخواهند نشست، قطعا برخی از ایدئولوگ های افراطی بی بصیرت دانشگاه مکه و مدینه بیکار نخواهند نشست.

 

امروز حتی دست هایی برای توطئه در فعالیت است که بین حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم فاصله ایجاد کند، باید پیش بینی کنیم و اتحاد و انسجام حوزه های علمیه جهان اسلام را در وهله نخست و سپس حوزه های علمیه تشیع را با یک اسلوب نظام مند حفظ کنیم.

 

نفوذ به دنبال این است که تشتت ایجاد کند، نفوذ به دنبال این است افرادی که وابسته به جریان های سیاسی هستند را در حوزه ها علم کنند و در مواقع انتخابات و موارد دیگر که به دنبال ماهی مقصود خود هستند آن ها را به جریان بیندازند و به مقاصد این چنین خود برسند.

 

تشکر می کنیم از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

من هم از شما عزیزان و خبرگزاری رسا که دغدغه پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب را دارید تشکر می کنم؛‌ امیدوارم موفق باشید./1323/گ401/ج

گفت وگو از حسین عجمی و محمد قمین

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
مصاحبه پرمحتوایی بود. خطر انقلاب زدایی از حوزه کماکان وجد داره.
1
0
احمدزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
سلام.
من به روش سنتی که روش پدر و جد و نیاکانام بوده، به طور انفرادی و بدون ارتباط با هیچ زیر دست یا بالا سری در خانه نشسته‌م و مطالعه و تحقیق می‌کنم و گاهی هم می‌نویسم. حدود هشت سال است که تمرکزم روی فقه اللغة است. فعالیت سیاسی و مذهبی و اجتماعی ندارم، مگر اینکه کسی مشکل شخصی، سوال شرعی، یا اختلافات خانوادگی جزئی داشته باشد و از من کمک بخواهد یا با شخصی ضعیف، صغیر یا یتیم مواجه شوم، وگرنه در کل در امور مردم دخالتی نمی‌کنم.
به همان هنجی که با هیچ تشکل و حزب و مجمعی در ارتباط نیستم، با حوزه‌ی علمیه‌ی قم هم در ارتباط نیستم. اما این به معنای حوزوی نبودن من نیست.
مفاهیم "حوزه" و "علوم حوزوی" عام‌تر از این است که صرفا منحصر به حوزه‌ی علمیه قم شود!
(امیدوارم جسارت من باعث کدورت خاطر شما نشه.)

علومی که بطور طبقه بندی شده و روتین در آموزشگاه‌ها تدریس نمیشوند، و علاقه‌مندان خاص و کم تعدادی دارند که آنها هم بطور انفرادی و در خانه یا کتابخانه به تحصیل آن می‌پردازند، جزو "علوم حوزوی" دسته بندی میشوند.

کلمه‌ی حوزه، همان هاوس به معنی خانه‌ست، و در مقابل دانشگاه یا آموزشگاه قرار میگیرد.
مثلا در خانه‌ی من، تلویزیون و تلفن و تخت‌خواب و رختخواب و میز و صندلی غذاخوری و کمد و کشوی لباس و این جور چیزها وجود نداره. فقط کتاب و کاغذ و لوازم تحریر و میز و مخده‌ای که پشتمه، یه کاناپه و آباژور قدیمی هم هست که برای مهمان احتمالی گوشه‌ی اتاقه، که سالهاست بلااستفاده‌ست.

اخیرا مورد هتک حرمت قرار گرفته‌م، توسط افرادی که اسم حاج‌آقا ... از دهنشون نمی‌افتاد. خواستم بدونم قضیه چیه؟
من مؤمنم و مسلمان، و شیعه‌ی اثناعشریه‌ و معتقد به صاحب الزمانم، حافظ قرآنم، و دین و کشورم برام از جانم مهمتر و عزیزتره... چرا نفراتی از قم بخواهند با خصومت و دشمنی نسبت به من، برای بدنام کردن و آبرو ریختن از من نقشه بکشند و افترای ناموسی بزنند؟!

بعید نیست شما من رو هم یکی از کسروی‌ها بدانید، به همین خاطر من ارتباطم با جامعه رو به حداقل رسونده‌م که مزاحمتی برای سیستم شما ایجاد نکنم. هر چند که هموطن و همزبان و هم کیش و مذهبیم، اما... به هر حال من هم به اندازه‌ی یک نفر حق زندگی و بهره‌مندی از آبرو و احترام رو دارم.
کارتون خواهش میکنم در مصاحبه‌هاتون این نکته رو ذکر بکنید که طرفدارانتون حقوق افراد مستغلی مثل من رو پایمال نکنند.

ممنون میشم.
در پناه حق باشید برادر. خدا نگهدار.
1
0