۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۴۳۳۵۲۵
حجت‌الاسلام غنوی:

تمام خیرها و خوبی‌ها نزد خدا است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تشریح فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی ابراز داشت: همان‌طور که خیر نزد خداست، هر فردی به واسطه و کمک خدا می‌تواند از غصه‌های دنیا رها شود.
غنوی حجت الاسلام غتوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام امیر غنوی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی که روز دوشنبه در محل مؤسسه فرهنگی کتاب‌پردازان برگزار می‌شود، به توضیح فراز اول دعای ابوحمزه ثمالی پرداخت و گفت: تمام خیر و خوبی نزد خداست. انسان سالک غصه اولش این است که خوب شود و راهی هم به خوبی نمی‌تواند بیابد مگر خدا واسطه شود.

 

وی در ادامه افزود: غصه دوم سالک نجات از گرفتاری‌ها و بدبختی است اما در راه متوجه می‌شود قدرت رهایی از آن‌ها را ندارد مگر به واسطه خدا.

 

حجت‌الاسلام غنوی با بیان جمله‌ای از این دعای شریفه ابراز داشت: فردی که خوب رفتار کرده و کارهایش را به موقع انجام داده باشد آن شخص نیز به کمک خداوند ‌نیاز دارد. فردی جمله‌های دعای ابوحمزه را می‌فهمد که این احساس نیاز در او به وجود آمده باشد.

 

وی سه مرتبه یا رب گفتن در این دعا را مهم خواند و افزود: سه مرتبه یا رب گفتن در این دعا اشاره دارد به این‌که تا نفس داشتم خدا را صدا زدم. این امر نهایت اشتیاق و تلاش را برای خواستن نشان می‌دهد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه سه مرتبه یا رب گفتن مضمون خاصی نیز در درون خویش دارد، گفت: سه مرتبه یا رب گفتن به اختیار‌دار بودن و برنامه‌ریز بودن خدا اشاره دارد، یعنی با گفتن رَب به این نکته توجه داریم که او برای ما برنامه‌زندگی ریخته است. در یک کلام، مالک و برنامه‌ریز بودن می‌شود؛ رب.

 

وی در پاسخ به سؤال خدا را با یک صفت خاص صدا زدن چه ثمره‌ای دارد، افزود: زمانی که انسان خدا را با یک صفت خاص صدا می‌زند، یعنی جلوه آن صفت خدا را آرزو دارد. مانند جایی که می‌گوید یا رحیم، یعنی رحمت خدا را می‌خواهد. وقتی یا رب می‌گوییم یعنی می‌خواهیم خدا تدبیر و زندگی ما را در اختیار بگیرد./862/202/ب2

ارسال نظرات