۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۴۳۳۵۳۲

واکنش آیت الله سبحانی به نقض عهد غربی ها در برجام

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به صلح امام حسن بن علی(ع) با معاویه گفت: گاهی در اسلام شرایط ایجاب می کند که با دشمن صلح کنیم هرچند آن ها از زمان ائمه تا امروز به عهد خود وفا نکرده و نمی کنند همانند برجام که در این قرارداد ما به همه شرایط عمل کردیم اما طرف مقابل عمل نکرد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، دوشنبه شب در چهاردهمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود با اشاره به نیمه ماه رمضان سالروز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: در چنین شبی خاندان رسالت به وسیله این مولود روشن شد و هر گاه نام حسن بن علی(ع) برده می شود، مسأله صلح در اسلام نیز مطرح می شود و همیشه نام صلح با ایشان است.

 

دلیل تفاوت برخورد امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با دشمن

وی ادامه داد: با توجه به صلح حسن بن علی(ع) سؤالی مطرح می شود که آیا در اسلام فقط جهاد وجود دارد یا در کنار جهاد و شهادت امر به صلح نیز هست؟ گاهی نیز سؤال می شود چرا روش این دو امام فرق داشت؛ حسن بن علی(ع) صلح و حسین بن علی(ع) جهاد و شهادت را در پیش گرفت؟

 

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ این پرسش ابراز داشت: شکی نیست در اسلام هر دو هست؛ اسلام فقط به جهاد توجه ندارد بلکه صلح هم تشریع شده است؛ گاهی مصلحت ایجاب می کند که از در صلح وارد نشویم چراکه به ضرر مسلمانان است به همین خاطر  در قرآن می فرماید: «مبادا صلح کنید در حالی که شما در موضع قدرت هستید»؛ بله صلح در این جا معنا ندارد ولی گاهی شرایط ایجاب می کند که حاکم اسلامی از در صلح وارد شود و چه بسا در آن فوایدی باشد که در جهاد وجود ندارد.

 

نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر در سازمان ملل

وی با اشاره به نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر که در سازمان ملل نیز ارزش آن فهمیده شده است، خاطرنشان ساخت: حضرت در این نامه به مالک دستور صلح می دهد و می فرماید: «گاهی در صلح استراحت برای سربازان، آسودگی از نگرانی ها و امینت است»، بنابراین همان علی(ع) که در زمان پیامبر در همه جنگ ها حضور دارد و در دوران امامت خود فرماندهی جنگ های متعددی را به عهده داشته است، به مالک می گوید شرایط را ارزیابی کرده و اگر صلح را به نفع اسلام و مسلمین ببیند از آن غفلت نکند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه با بیان این که اسلام و قرآن هم گاهی به صلح دعوت کرده است، ابراز کرد: اگر حسن بن علی(ع) با معاویه صلح می کند می فهمد جز صلح راهی نیست و در غیر صلح شیعیان کشته می شوند، البته ایشان از همان روز اول صلح نکرد بلکه برای مقابله با معاویه در سه مرحله، سه لشکر فرستاد اما فرماندهان لشکر رشوه گرفته و برگشتند و لشکر مانند گله گوسفندی که چوپان ندارد و گرگ در کنار آن ها باشد شده بود و برای حسن بن علی(ع) راهی جز صلح باقی نمانده بود.

 

شرایط ویژه زمان امام حسن(ع)

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: حسن بن علی(ع) در صلح با معاویه شرایط ویژه ای داشت که از جمله آن این بود که معاویه نباید بعد خود کسی را انتخاب کند یا شیعیان علی را تعقیب کند که بر خلاف همه وعده های خود عمل کرد؛ در واقع میان ظالمان سنت است که صلح می کنند و آن را زیر پا می گزارند، همانند برجام که در آن ما به همه شرایط عمل کردیم اما طرف مقابل عمل نکرد./1330/پ202/ج

 

ارسال نظرات