۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۶
کد خبر: ۴۳۳۵۵۶
اسماعیلی تبیین کرد؛

جنبه عقلانی صلح امام حسن/ راحت ترین کاری که حضرت می توانستند انجام دهند جهاد بود

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که راحت ترین کاری که امام حسن(ع) می توانستند انجام دهند جهاد بود، گفت: در آن زمان شهادت طلبی برای امام حسن مجتبی(ع) راحت طلبی به شمار می رفت و صلح ایشان فداکاری می خواست و ترجیح عقل بر عاطفه بود.
محسن اسماعیلی محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، با تبریک ولادت امام حسن(ع) گفت: همه ائمه طاهرین(ع) ناشناخته هستند چون ظرف وجودی انسان به اندازه ای نیست که بتواند بر فضائل آن ها احاطه ای داشته باشد.

 

وی افزود: در قرآن آمده که اگر همه دریاها مرکب شده و همه درختان قلم شوند و تا ابد بزرگواری های اهل بیت(ع) را بنویسند این جوهرها و قلم ها تمام می شود اما فضائل ایشان ناگفته باقی خواهند ماند، امام حسن(ع) مظلومیت مضاعفی دارند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که غالبا امام حسن(ع) به کریم بودن، خوبی های رفتاری و توجه به نیازمندان شناخته می شود، اظهار داشت: در برخی از ابعاد زندگی ایشان اطلاعات عمومی بسیار اندک است.

 

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) ادامه داد: حضرت فرمودند اگر قرار بود عقل و خرد به صورت انسانی ظاهر شود حتما در قالب حسن بن علی(ع) ظاهر می شد، این تعبیر بسیار بزرگ است؛ اگر قرار باشد عقل در عالم تجسم پیدا کند امام حسن مجتبی(ع) است.

 

اسماعیلی با بیان این که رفتارهای کریم اهل بیت(ع) بسیار خرد ورزانه و محاسبه شده است، ابراز داشت: حضرت با صلحی که انجام دادند تصمیمی بسیار شجاعانه و مؤثر برای تاریخ بشریت گفتار و بسیار زیبا توانستند همه بدخواهی ها و بدخواهان را کیش و مات کنند که متأسفانه به ابعاد منطقی و عقلانی آن کمتر پرداخته می شود.

 

وی عنوان کرد: باید بررسی شود که چگونه شخصی همانند حضرت در آن برهه خطرناک و فتنه انگیز چنین تصمیم شجاعانه ای می گیرند و مصلحت مسلمین را حفظ می کنند، یکی از سؤالاتی که مطرح می شود این است که چرا امام حسن(ع) صلح و امام حسین(ع) قیام را انتخاب کردند.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برخی از نادان ها و بدخواهان این مسأله را مطرح می کنند که امام حسن(ع) شخصیتی گوشه گیر و به دنبال راحتی بودند و امام حسین(ع) شخصیتی عمل گرا و حماسه آفرین به شمار می رفتند.

 

وی اضافه کرد: اشتباه افراد در تحلیل این است که تصور می کنند همواره قیام سخت تر از سکوت است و جهاد رنج آورتر از صلح به شمار می رود در حالی که اینگونه نیست، گاهی فشار و تحمل روحی که بر اثر سکوت و با دشمن مدارا کردن وارد می شود قابل مقایسه با جنگ و جهاد نیست.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امیرمؤمنان در نهج البلاغه می فرمایند دو کار را انجام دادم که جز من کسی نمی تواند انجام دهد، گفت: یکی از دو جا قیام و جنگ با خوارج است که حضرت فرمودند کسی جز من نمی توانست چشم این فتنه را در بیاورد.

 

وی افزود: جای دیگری که حضرت به خود افتخار کردند بر عکس مورد قبلی یعنی سکوت است که می فرمایند کسی جز من قدرت سکوت را نداشت که مربوط به حوادث پس از رحلت پیامبر اکرم است، حضرت می فرمایند من می توانستم قیام کنم امام مصلحت اسلام را در سکوت دیدم.

 

اسماعیلی با بیان این که راحت ترین کاری که امام حسن(ع) می توانستند انجام دهند جهاد بود، اظهار داشت: در آن زمان شهادت طلبی برای امام حسن مجتبی(ع) راحت طلبی به شمار می رفت و صلح ایشان فداکاری می خواست و ترجیح عقل بر عاطفه بود./1323/َپ202/ج1

ارسال نظرات