۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۴۳۳۵۶۷
آیت الله حیدری:

مهدویت از مفاهیم اعتقادی دعای افتتاح است

آیت الله حیدری با اشاره به مضامین و محتوای دعای افتتاح، گفت: مهدویت و وظایف منتظران در عصر غیبت از مطالب موجود در فصل سوم این دعا است.
آیت الله محسن حیدری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز با حضور در برنامه «شرح دعای افتتاح» که از شبکه جهانی الاهواز پخش شد، با اشاره به نقل دعای افتتاح از امام زمان(عج) و وجه تمسیه آن که مأخوذ از نخستین جمله این دعا است، گفت: افتتاح برگرفته از فتح و به معنی آغاز است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: از آنجا که افتتاح به معنی دعای است سوره حمد را به دلیل نخستین سوره قرآنی «فاتحه الکتاب» نامیده اند.

 

امام جمعه موقت اهواز با تقسیم بندی مضامین دعای افتتاح در سه فصل اظهار داشت: فصل اول همچون سایر ادعیه منقول از معصومین(ع) شامل مدح، ثنا، تمجید خداوند، معارف توحیدی، ذکر اسماء و صفات الهی و محاسن خداوندی است و امام زمان(عج) در این فصل همچون سایر ادعیه منقول از معصومین(ع) چگونگی دعا و مناجات را به انسان ها می آموزند.

 

آیت الله حیدری با اشاره به دعای جوشن کبیر و وجود هزار اسم و صفت خداوندی در آن، تصریح کرد: فصل دوم دعای افتتاح دربرگیرنده صلوات های خاص برای 14 معصوم و فصل سوم به بحث اعتقادی مهدویت، غیبت، برپایی حکومت جهانی و عدالت گستر، مبارزه با ظالمان و منافقان و وظایف منتظران در عصر غیبت اشاره می شود.

 

این مقام مسؤول در ادامه با قرائت بند نخست دعای افتتاح و شرح واژگان آن و اینکه «ثناء» به معنی تمجید و مدح است، تصریح کرد: ثناء، مدح مکرر است و نامیدن سوره حمد به سبع المثانی به دلیل 7 آیه بودن و تکرار آن در نماز ها است.

 

وی با بیان اینکه واژگان «مدح، ثنا و تسبیح» 19 بار در دعای افتتاح تکرار شده اند، ابرازداشت: ثناءگویی خداوند آنگونه او را برای خود می بیند از نکات تکرار این واژگان است./9456/203/ب2

ارسال نظرات