۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۴۳۳۵۶۸

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

اجرای طرح سراسری مودت، همزمان با میلاد امام حسن در امامزادگان کشور و استقبال مردمی از بازسازی بقاع امامزادگان از جمله اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگاری رسا، حمید عسگری سوادجانی، مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه طرح «ضیافت الهی» در 2188 امامزاده و بقعه متبرکه در حال برگزاری است، اظهارداشت: یکی از اهداف اجرای این طرح اجرای امینانه نیات واقفان است، برخی از موقوفات با نیت اطعام روزه داران، اجرای برنامه های قرآنی، برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) و برنامه های شب قدر  وقف شده اند که یکی از اهداف طرح «ضیافت الهی»اجرای این نیات واقفان خیراندیش است.

 

وی با اشاره به اینکه طرح سراسری مودت با هدف جلب مشارکت مردم در عمران و آبادانی بقاع متبرکه همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار می شود، افزود : این طرح با حضور خیران، واقفان و علاقه مندان در راستای بازسازی، توسعه، عمران و آبادانی امامزادگان برگزار می شود.

 

عسگری سوادجانی جمع آوری نذور را طبق قانون از وظایف هیات امنای امامزادگان دانست و افزود: طبق مقررات، سازمان اوقاف می تواند برای مدیریت و انجام امور بقاع متبرکه شخص یا اشخاص متدین، معروف به امانت داری و ولایی را به عنوان هیات امنا و امین منصوب کند که یکی از وظایف مهم این افراد جمع آوری نذور و عواید برای هزینه کرد درهمان بقعه است.

 

وی اضافه کرد: بقاع متبرکه بصورت خودگردان و درآمد- هزینه از محل نذور و هدایای ضریح و صندوقهای نذور اداره می شود.

 

عسگری با اشاره به اینکه بودجه دولتی خاصی به امامزادگان و بقاع متبرکه تعلق نمی گیرد، تصریح کرد: نذور بقاع متبرکه نیز تکافوی نیاز گسترده این اماکن را برای توسعه فعالیت های عمرانی نمی دهد لذا در این راستا سازمان اوقاف برای استفاده از ظرفیت خیرین و توسعه سطح مشارکت های مردمی در عمران و آبادانی بقاع متبرکه طرحی را به عنوان «طرح مودت» در امامزادگان کشور برگزار می کند.

 

مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در قالب این طرح و در کنار عواید و نذور، بطور متوسط در هرسال مبالغی برای هربقعه از کمک های مردمی تأمین می شود که شامل کمک های غیر نقدی و تبرعی از قبیل کارگری و بنایی افتخاری، اهدای مصالح و ساختمان و تجهیزات و کمک های نقدی مقید عمرانی، فرهنگی و مدیریتی (جاری) است که برای پیش برد عملیات عمرانی و زیرساخت های بقاع متبرکه، امور فرهنگی و جاری بقاع استفاده می شود.

 

وی با اشاره به فرآیند اجرای طرح مودت، افزود : براساس دستورالعملی که به استانها ابلاغ شده است، مراسم طرح مودت در سالروز میلاد امام حسن(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان بصورت نمادین و در دیگر مناسبتها و برنامه های ویژه مانند آیین غبارروبی، با دعوت از خیرین، مسوولین و مردم در بقاع متبرکه برگزار می شود .

 

مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه گزارشی از عواید جمع آوری شده طی سه ماهه سال 95 تاکنون تصریح کرد: براساس برنامه سالیانه اجرای طرح مودت، گزارش سه ماهه سالجاری نذور جمع آوری شده بقاع متبرکه در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه حاکی از استقبال گسترده مردمی از این طرح بوده است که عمدتا نقدی است و برخی نذور نیز بصورت اهدای غیرنقدی مصالح، تجهیزات و ساختمان پس از انجام کارعمرانی طی فرایندی ارزشگذاری ریالی شده و در سامانه جامع ثبت شده است.

 

وی در پایان با اشاره به استانهایی که تاکنون بیشترین رقم ریالی را در این طرح جمع آوری کرده اند، گفت: استانهای قم، ایلام و خراسان رضوی بیشترین میزان را در طرح مودت جمع آوری کرده اند.

 

جشن ولادت امام حسن (ع) در 1759 امامزاده کشور برگزار می شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به استقبال مردم از برنامه های طرح ضیافت الهی در 2188 امامزاده کشور، گفت: همزمان با شب و روز ولادت امام حسن مجتبی (ع) که مصادف با 15 ماه رمضان است، جشن ولادت آن امام همام در 1759 امامزاده کشور برگزار می شود.

 

حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تبریک این ولادت خجسته و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز کشورمان در ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی اظهارداشت: سازمان اوقاف همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان با هدف ارتقاء سطح معرفتی و فرهنگی و همچنین ایجاد فضای معنوی و انس با قرآن در امامزادگان، طرح ملی «ضیافت الهی» را برگزار می کند که امسال این طرح، در 2188 امامزاده و بقعه متبرکه کشور با همکاری مبلغان مذهبی، هیات امنا، خادمان، متولیان و جامعه قرآنی در حال برگزاری است.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه در روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) جشن های ولادت در 1759 امامزاده برگزار خواهد شد، گفت: در برخی از شب های این ماه مبارک نیز پس از برگزاری محافل و سخنرانی ها، جشن های رمضان بصورت شاد و جذاب برگزار می شود تا بر نشاط معنوی و قرآنی روزه داران افزوده شود./303/811/ب1

منبع:روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات