۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۴۳۳۶۷۹
آیت‌الله فقیهی تأکید کرد؛

داشتن نگاه پیشگیرانه نسبت به مفاسد اجتماعی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امر به معروف باید به منظور پیشگیری از وقوع جرم در جامعه صورت گیرد، گفت: از دیدگاه فقهی دفع منکر واجب است و مسؤولان نباید بگذارند فسادی در جامعه اتفاق افتد.
آیت الله محسن فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر قرآن که در مسجد سلماسی قم برگزار شد با بیان این که ایمان در جلوگیری از فساد نقش مهمی دارد، اظهار داشت: کسانی که ایمان و تقوا دارند در جامعه فساد نمی‌کنند.

 

وی امر به معروف را یکی از راه‌های جلوگیری از فساد در جامعه دانست و افزود: متأسفانه برخورد ما نسبت به این واجب هم از نظر مردم و هم از نظر ارگان‌های نظام سست است و قوی برخورد نمی‌کنیم.

 

آیت الله فقیهی به تأکید آیات قران بر احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: ما تلقی درستی از این واجب نداریم و نمی‌دانیم که چگونه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد؛ آیا باید بگذاریم که جرم واقع شود و بعد نسبت به آن واکنش نشان دهیم یا این که باید با نگاه پیشگیرانه به امر به معروف و نهی از منکر نگاه کنیم.

 

وی امر به معروف و نهی از منکر را به دو نوع تقسیم کرد و گفت: یک نوع امر به معروف و نهی از منکر این است که بعد از وقوع جرم با آن برخورد کنیم که این نوع در جامعه ما وجود دارد و می‌گذاریم که طرف دزدی کند و اموال مردم را به تاراج ببرد و بعد به دنبال مجازات می‌رویم که معلوم نیست که مجازات بشود یا نشود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه راه دیگر امر به معروف را پیشگیر از جرم دانست و اظهار داشت: نیروهای اطلاعاتی که خدمات زیادی از جهت تأمین امنیت در جامعه می‌کنند و بمب را قبل از انفجار کشف و خنثی می‌کنند باید در زمینه مفاسد اجتماعی و گناه هم تحقیق کنند و اگر متوجه شدند که فردی در مسیر خلاف حرکت می کند از همان اول جلو او را بگیرند و نگذارند که از چاله به چاه بیفتد و بعد او را محاکمه کنند.

 

وی با بیان این که باید جلو بچه را قبل از این که معتاد شود گرفت، خاطرنشان کرد: وقتی بچه مداد را به لب خود گرفت باید با او برخورد کرد زیرا وقتی که سیگار به دهان گذاشت دیگر نمی‌توان جلو او را گرفت و کاری از پدر و مادر بر‌نمی‌آید.

 

آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه دولت در زمینه خدمات امنیتی بسیار خوب عمل می‌کند، گفت: هم مردم و هم دولت در زمینه مفاسد اجتماعی مسؤولیت دارند و وقتی می‌بینند که خورده پول از بانک دزدیده شد باید جلو آن را بگیرند؛ در اصطلاح فقهی می‌گویند که «دفع المنکر واجب» زیرا مجازات نمی‌تواند بازدارندگی خوبی از منکر داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه باید به دنبال دفع منکر باشیم نه رفع آن، تصریح کرد: همان‌طور که اطلاعات و وزارت دفاع و سپاه و دیگر ارگان‌های مسؤول امنیت کشور را با پیشگیری از ورود دشمن تأمین می‌کنند در مفاسد هم باید پیشگیری کنند تا فسادی اتفاق نیفتد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: گناه دفعتاً اتفاق نمی‌افتد بلکه بر اثر استمرار بر گناه‌های پیش پا افتاده انسان مرتکب گناه‌های بزرگ می‌شود بنابراین باید برخورد پیشگیرانه باشد؛ این که در اسلام خلوت کردن با زن نامحرم در اتاق در بسته را حرام می داند به خاطر همین نگاه پیشگیرانه در اسلام است تا موقعیت و شرایط وقوع جرم فراهم نشود./843/پ202/ی

ارسال نظرات