۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۴۳۳۶۹۶
حجت الاسلام گل‌زاده تبیین کرد؛

مدیریت بحران‌‌ در سیره امام حسن مجتبی

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که صلح نامه امام حسن(ع) باید الگوی مذاکرات مسؤولان با دشمنان باشد، گفت: دشمنان با بهانه صلح، مذاکره و گفتمان‌سازی با امت اسلامی می‌آیند، اما همواره بدعهد هستند و هیچ زمانی با جامعه اسلامی سازش نمی‌کنند.
محمد صادق گلزاده

حجت الاسلام محمدصادق گل‌زاده، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین سیره اخلاقی، سیاسی و اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) پرداخت و گفت: دوران امام حسن(ع) همراه با بحران‌های سیاسی و اجتماعی در امت اسلامی بوده است و مدیریت و رفتار مؤثر این امام با برخورد با این مشکلات می‌تواند الگویی برای دوران‌های مختلف مسلمانان قرار گیرد.

 

حجت الاسلام گل‌زاده با بیان این که مردم‌داری مهمترین سیره اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) است، گفت: جلوه‌ای از مردم سالاری دینی رابطه میان امت و امامت است، و بنا بر اقوال مریدان و شیعیان امام مجتبی(ع) حاکی از مردم‌داری ویژه ایشان بوده است.

 

معاون فرهنگی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: تعامل و رفتار مناسب امام حسن(ع) با انسان های آسیب دیده و فریب خورده سبب جلب دل‌ها آنها به دین اسلام و مذهب شیعه شده بود.

 

حجت الاسلام گل‌زاده عنوان داشت: فردی از سوی معاویه مأمور می شود تا نسبت به امام حسن مجتبی(ع) جسارت و توهین کند و این فرد در میان شیعیان به حرمت شکنی امام می‌پردازد، اما امام اعتنایی به بد اخلاقی اجتماعی وی نکردند و به دیدار این فرد رفتند و به این فرد شامی فرمودند که شما مهمان ما در مدینه هستید و هر کمکی نیاز دارید به شما خواهیم داد و آنچه که میان من و شما رخ داده است اگر حق با من است، من از حق خویش گذشتم، اگر حق با تو است، من استغفار در درگاه الهی می‌کنم، بنابراین با این رفتار کریمانه امام حسن مجتبی(ع) سبب شد که این مرد شامی جزء مریدان ایشان قرار گیرد.

 

صلح امام مجتبی(ع) قهرمانانه‌ترین نرمش در مقابل دشمن

 وی در بخش دیگر از سخنانش با بیان این که در تعبیر رهبر معظم انقلاب صلح امام مجتبی(ع) قهرمانانه‌ترین نرمش تاریخ در مقابل دشمن بیان شده است، گفت: بدون این صلح اصل اسلام و امت اسلامی دچار آسیب و مشکلات می‌شد، بنابراین امام حسن(ع) با نرمش قهرمانانه اصل اسلام را حفظ کرد و با این تاکیک بازگشت حکومت دینی برای مؤمنان تضمین کرد.

 

حجت الاسلام گل‌زاده با بیان این‌که در بندهای مختلف از صلح نامه امام حسن مجتبی(ع) جلوه‌های حکمت و بصیرت مشاهده می شود، افزود: آزادی بزرگان علوی در زندان یکی از شرایط این صلح نامه است، حکومت شیعه به عالمان دینی احتیاج دارد که بسیاری از آنها در زندان ها معاویه به بسر می‌بردند و با آزادی آنها منابع انسانی حکومت شیعی تضمین می‌شد.

 

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان صلح نامه امام حسن(ع) سبب تقویت اقتصاد یاران اهل بیت(ع) و حکومت شیعی شده بود، گفت: طبق یکی از مفاد صلح نامه خراج و مالیات اسلامی تا سالیانی طولانی به امام مجتبی(ع) داده شود، بنابراین اعتبار و منابع اقتصادی حکومت شیعه در این صلح نامه پیش بینی شده بود.

 

وی با بیان این که این صلح میتوانست از موروثی شدن خلافت اسلامی جلوگیری کند، افزود: طبق مهترین مفاد این صلح نامه این است که معاویه زمام‌دار حکومت اسلامی است و او نمی‌تواند برای خویش جانشیی تعیین کند و بعد از معاویه، حکومت اسلامی به امام مجتبی(ع) یا امام حسین(ع) واگذار می‌شود، بنابراین در اسلام جایی برای حکومت موروثی نیست.

 

وی با بیان این که عدم پایبندی معاویه به مفاد این صلح نامه رسوایی، مکر، نیرنگ خدعه دشمنان اسلام را نشان می‌دهد، گفت: این صلح نامه می تواند الگویی برای مذاکرات مسؤولان با دشمنان است، آنها با بهانه صلح، مذاکره، گفتمانسازی با امت اسلامی می‌آیند، اما همواره بدعهد هستند و هیچ زمانی با جامعه اسلامی سازش نمیکنند.

 

معاون فرهنگی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: مسؤولان باید همواره در گفتمان با دشمنان با بصیرت و هوشیاری برخورد کنند و بدعهدی آنها پیشبینی کنند و در مقابل نااهالی دشمنان رفتار متناسبی اتخاذ کنند.

 

سیره اقتصادی ائمه اطهار الگوی مناسبی برای اقتصاد مقاومتی

وی سیره اقتصادی ائمه اطهار(ع) بهترین الگوی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور دانست و عنوان داشت: اقتصاد مقاومتی که در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به آن تاکید فراوان شده است، یک اندیشه اسلامی و برخاسته از سیره اهل بیت(ع) است.

 

حجت الاسلام گل‌زاده ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب این حقیقت اسلامی را به گفتمان سازی در زمان معاصر تعبیر و راهکارهای اقتصاد مقاومتی اسلامی را برای مردم بیان کرده‌اند.

 

وی در بخش دیگر سخنانش به بیان شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی در سیره اهل بیت(ع) پرداخت و افزود: مهمترین شاخصه اقتصاد مقاومتی تکیه بر اقتصاد بومی است و باید وابستگی کشور به تولیدات خارجی به حداقل برسد، واردات کالا نباید به اصل اقتصاد بومی آسیب برساند و هر زمانی که ضرورت اقتضا کرد بتوان واردات کالای خارجی متوقف کرد.  

 

 حجت الاسلام گل‌زاده ابراز کرد: تجارت‌های اقتصادی در دروان امام حسن مجتبی(ع) در میان مؤمنان و شیعیان بوده و این نوعی تجارتی برد برد است و هم خریدار و هم فوشنده مؤمن بودند و از این طریق معیشت مؤمنان و تقویت اقتصاد امت اسلامی را در پی داشته است.

 

وی تولید محوری مهمترین سیره اقتصادی ائمه اطهار(ع) بیان و اظهار کرد: در سیره امیرمؤمنان(ع) آورده شده است که چاه‌های آبی را حفر می‌کردند و با این وسیله بسترهای برای ایجاد زراعت و باغداری را در جامعه فراهم می‌کردند، بنابراین در این زمان باید حکومت اسلامی زیر ساخت‌های تولید را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کند.

 

معاون فرهنگی تقریب مذاهب اسلامی ایجاد کارآفرینی برای جامعه ایمانی را سیره اقتصادی امام مجتبی(ع) بیان کرد و افزود: رکن اساسی اقتصاد مقاومتی به کارگیری منابع انسانی و بومی است و با اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی در کشور جوانان کشور را از بیکاری نجات پیدا می‌کنند.

 

حجت الاسلام گل‌زاده بر ضرورت به کارگیری مدیریت داخلی بر اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور تأکیید و  ابراز کرد: بنابراین تازمانی که نیروی کار بومی، سرمایه  داخلی و ظرفیت توسعه پایدار در کشور وجود دارد، نباید به سراغ بیگانگان برویم و  مناسب است که اهالی هر روستا، شهر، استان و منطقه برای آبادانی منطقه خویش تلاش کنند./998/ت301/ی

ارسال نظرات