۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۴۳۳۷۴۹
تولیت مدرسه علمیه امام حسین:

قرآن کریم زمینه هدایت پرهیزکاران است

آیت الله حسینی مازندرانی گفت: طی گذشت زمان نه تنها طراوت آیات الهی تنزل نیافته بلکه هر آنقدر علم به سوی تکامل و پیشرفت پیش می‌رود درخشش این آیات نیز بیشتر جلوه کرده و زمینه هدایت پرهیزکاران می‌شود.
آیت الله حسینی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی مازندرانی، تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در جلسه تفسیر سوره مبارکه بقره که در همین مدرسه برگزار شد، گفت: سوره مبارکه بقره در مدینه بر قلب مبارک پیامبر(ص) نازل و شامل 286 آیه است.

 

وی افزود: در این سوره مباحثی پیرامون توحید و خدا شناسی، معاد و زندگی پس از مرگ، اعجاز قرآن، یهودیان و منافقان، تاریخ پیامبران به ویژه حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع) و مباحثی در زمینه احکام مختلف اسلامی بیان شده است.

 

آیت الله حسینی مازندرانی درباره فضیلت این سوره مبارک، بیان داشت: پیامبر(ص) سوره بقره را برتر از دیگر سوره‌ها و آیت الکرسی را افضل بر دیگر آیات سوره بقره معرفی کردند.

 

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) درباره حروف مقطعه که در ابتدای بعضی از آیات آمده است، عنوان کرد: این حروف کلمات اسرار آمیز قرآن کریم است که تنها خداوند متعال و حضرات معصومین(ع) بدان علم دارند و در آغاز 29 سوره از قرآن کریم حروف مقطعه ذکر شده است.

 

این استاد و مفسر قرآن کریم با اشاره به معنای آیه «ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین»، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: این همان کتاب با عظمت است که هیج گونه شک و تردیدی در آن راه ندارد؛ عظمت، فصاحت، انسجام، استحکام و عمق معانی صدق بر این مدعا است.

 

وی افزود: طی گذشت زمان نه تنها طراوت آیات الهی تنزل نیافته بلکه هر آنقدر علم به سوی تکامل و پیشرفت پیش می‌رود درخشش این آیات نیز بیشتر جلوه کرده و زمینه هدایت پرهیزکاران می‌شود.

 

آیت الله حسینی مازندرانی با تفسیر مختصری از آیه 3 این سوره که شامل آثار تقوا در روح و جسم انسان است، اظهار داشت: انسان‌های با تقوا اسلام را با همه ابعادش پذیرا هستند زیرا ایمان به غیب دارند و افزون بر اقامه نماز از روزی خود به فقرا انفاق می‌کنند.

 

تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به ویژگی پرهیزگاران، تصریح کرد: از ویژگی های بارز پرهیزگاران داشتن ایمان به رسالت تمام پیامبران و برنامه‌های الهی است.

 

وی افزود: خداوند در آیه 4 سوره بقره در وصف پرهیزکاران می‌فرماید: «الذین یومنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک و بالاخرة هم یوقنون» آنها کسانی هستند که به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو نازل گردیده ایمان دارند.

 

این استاد و مفسر قرآن کریم در تفسیر آیه 5 سوره مبارک بقره، خاطر نشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید مومنانی که صفات پنجگانه فوق را داشته باشند در مسیر هدایت پروردگارشان هستند و از پرهیزکاران بوده و رستگاریشان از جانب خداوند متعال تضمین شده است./202/813/ب1

ارسال نظرات