۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴۳۳۷۵۴
حجت الاسلام مقدمی تبیین کرد؛

نقش فرهنگ انفاق در اقتصاد کشور

مدیر کل فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه با اشاره به دو بعد اجتماعی و سیاسی انفاق های امام مجتبی(ع) گفت: در بعد اجتماعی حضرت بارها اموال خود را در راه خدا انفاق کرد اما در بعد سیاسی از آنجایی که معاویه دنبال تحقیر اهل بیت(ع) بود، حضرت با انفاق های خود در کنار پوشش و لباس زیبا این نیرنگ معاویه را نقش برآب کرد.
حجت الاسلام محمود مقدمی، مدیر کل فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم

حجت الاسلام محمود مقدمی، مدیر کل فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد امام حسن مجتبی(ع) در کرامت و توجه به محرومان گفت: همان گونه که معروف است ایشان ملقب به کریم بوده اند که این بعد از زندگی ایشان از دو نگاه اجتماعی و سیاسی قابل است.

 

کسی از درب خانه امام مجتبی(ع) نا امید برنمی گشت

وی با اشاره به بعد اجتماعی کرامات امام مجتبی(ع)  ابراز داشت: امام مجتبی(ع)  کمک های عجیبی در طول زندگی خویش به مردم محتاج داشتند که فقط سه بار آن تمام اموال خود را در راه خدا دادند و معروف بود کسی از در خانه ایشان نا امید برنمی گشت و کمک های ایشان را اگر با مبالغ امروزی قمیت گذاری کنیم پول بسیار زیادی می شود.

 

حجت الاسلام مقدمی افزود: جهت مردم داری و کمک به مردم یک طرف قضیه است؛ اما می توان نگاهی سیاسی نیز به انفاقات امام مجتبی(ع) داشت چرا که دوران ایشان به زمان پدرشان حضرت علی(ع) تفاوت بسیاری داشت؛ امیرمؤمنان(ع) در مسند حکومت است و تقسیم دقیق و جدی بیت المال را میان مردم به راحتی انجام می دهد اما در زمان امام مجتبی(ع)  حکومت از دست ایشان خارج شده است، بنابراین انفاقات و صدقات ایشان جایگاه ویژه ای دارد.

 

دوران حساس زندگانی امام مجتبی(ع)  

وی با اشاره به دوران حساس زندگانی امام مجتبی(ع)  خاطرنشان ساخت: جدای از این که حکومت در دست امام نبود، معاویه نیز یک جبهه فرهنگی شدید علیه اهل بیت(ع) ایجاد کرده بود و با لعن و دشنام و تحقیر اهل بیت(ع) از یک سو و در مضیقه قرار دادن امام مجتبی(ع)  از منظر مالی از سوی دیگر، سعی در از بین بردن معارف اهل بیت(ع) داشت که امام مجتبی(ع)  در این فضا در مقابل هر دو جبهه قرار گرفت.

 

مدیر کل فرهنگی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم ادامه داد: امام مجتبی(ع)  در بعد اول که به دنبال تحقیر اهل بیت(ع) بود با پوشش زیبا و لباس های گران قیمت و در بعد مالی نیز با انفاق ها و کمک های مالی زیاد در برابر خدعه های معاویه قرار گرفت و توانست مکتب اهل بیت را زنده نگاه دارد.

 

تأثیر صدقات و انفاق ها در اقتصاد کشور

وی با اشاره به تأثیر صدقات و انفاق ها در اقتصاد کشور گفت: بنای اسلام بر اقتصاد دولتی است و در کنار آن اقتصاد آزاد را نیز لازم می داند که خود مردم جامعه را اداره کنند به این صورت که با صدقات واجب از یک طرف و با صدقات مستحب از طرف دیگر جامعه مطلوبی داشته باشند جدای از این که اگر سرمایه داران و مردم معمولی به میدان بیایند و در حد توان خود به مستمندان کمک کنند دلها به هم نزدیک شده و با فرهنگ سازی آن خود فرق انفاق کننده نیز لذت می برد.

 

حجت الاسلام مقدمی در پایان تصریح کرد: نباید در راه انسان مسلمان هیچ مانعی بر راه انفاق کردن وجود داشته باشد، علاوه بر این که این نداریم ها نسبی است برخی شاید زیاد وضع خوبی نداشته باشند اما نسبت به یک فرد محتاج مسلما وضع بهتری دارد و جدای از همه این سخن ها گاهی می توان با یک لبخند از انفاق کنندگان در راه خدا به حساب آمد./1330/ت302/س

 

ارسال نظرات