۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۴۳۳۷۷۰
استاد حوزه علمیه:

خدمت و محبت به دیگران اسباب رشد و تعالی ما را فراهم می کند

حجت الاسلام نظافت، دیدن خوبی های دیگران را از نشانه های تواضع معرفی کرد و گفت: لازمه این امر آن است که در برخورد با دیگران انتظاراتمان را پایین بیاوریم زیرا اگر انتظارمان از دیگران بالا باشد هرگز نمی توانیم خوبی های آن ها را ببینیم.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه علمیه عصر سه شنبه در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، تواضع را از نکات برجسته سیره اخلاقی تربیتی امام حسن مجتبی(ع) برشمرد و گفت: از نمادهای تواضع، دیدن خوبی های دیگران است.

 

وی افزود: لازمه این امر آن است که در برخورد با دیگران انتظاراتمان را در حدی که از جانب آن ها آسیبی متوجه ما نشود(همین که بدی نکنند) پایین بیاوریم و شکرگزار باشیم زیرا اگر انتظارمان از دیگران بالا باشد هرگز نمی توانیم خوبی های آن ها را ببینیم.

 

خدمت و محبت به دیگران اسباب رشد و تعالی ما را فراهم می کند

حجت الاسلام نظافت تصریح کرد: مومن عزیز است و محبت های دیگران را غنیمت نمی داند بلکه محبت های خود را غنیمت می داند چرا که وقتی فرصت خدمت یا محبتی برایمان یپدا می شود در واقع، اسباب رشد و تعالی ما فراهم شده و باید آن را غنیمت دانست.

 

آزاد کردن بنده در پاسخ یک شاخه گل

استاد حوزه علمیه با اشاره به نمونه ای از سیره امام حسن مجتبی(ع) گفت: کنیز امام حسن مجتبی(ع) به ایشان گلی هدیه کرد و ایشان در پاسخ این هدیه، او را آزاد کردند و در جواب کنیز که هدیه من ارزش چنین پاداشی را نداشت، به آیه شریفه «إِذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا» استناد کردند که می فرماید وقتی کسی به شما درودی فرستاد به بهتر از آن یا (اگر نمی توانید) به همان اندازه پاسخ دهید.

 

وی، پاسخ شعیب در برابر خوبی موسی به دخترانش و پذیرفتن او به دامادی را از دیگر نمونه های پاسخ خوبی با خوبی معرفی و خاطرنشان کرد: از درس های دیگر داستان شعیب این است که کار برای زن، کلاس و امتیاز نیست و شخصیت زن بالاتر از کارکردن است مگر هنگام اضطرار.

 

دچار کبر پنهان هستیم

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه امروز متأسفانه نه تنها خوبی را با خوبی جبران نمی کنیم بلکه اغلب با بدی و ناسپاسی پاسخ می دهیم، افزود: این امر به خاطر این است که دچار کبر پنهان هستیم و خوبی دیگران را نمی بینیم.

 

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) یادآور شد: اگر نمی توانیم لطف و خوبی کسی را جبران کنیم، حداقل کاری که از دستمان می آید دعا کردن برای آن فرد است و اینکه اگر زمانی امکان جبران خوبی برایمان فراهم شد، دریغ نکنیم./202/930/ب1

ارسال نظرات