۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۴۳۳۸۰۳
آیت الله مظاهری:

حب ریاست منشأ بسیاری از آفت‌ها در جامعه است

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه «وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ»، گفت: مفسران شیعه و سنی گفته اند منظور از عبارت «حُبِّ الخَیرِ» مال و اموال است و برخی هم می گویند مُراد از بیان این عبارت حب ریاست است؛ حب ریاستی که اجازه زیر بار رفتن بسیاری از افراد را تاکنون نداده و منشأ بسیاری از آفت ها بوده است.
مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار می شود، گفت: پیروی از شهوات عامل اصلی بدبختی انسان است.

 

وی در تفسیر سوره عادیات افزود: دلیل کج رَوی بسیاری از افراد، لجاجت عالمانه آن ها نسبت به آیات و نشانه های الهی است تا جایی که در این لجاجت حاضر هستند جانشان را به خطر بیندازند یا حتی بمیرند چرا که انسان لجوج غیر قابل انعطاف می شود.

 

حضرت آیت الله مظاهری با بیان ضرب المثلی عامیانه که می گوید، الاغ سیاه حاضر است خودش را بکشد تا صاحبش ضرر کند، تأکید کرد: در طول دوران بعثت پیامبر(ص) هشتاد و چهار جنگ به مسلمانان تحمیل شد، که عامل این جنگ ها افرادی بودند که در آیه ششم سوره عادیات که می فرماید «إِنَّ الْإِنْسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ» به آن ها اشاره شده، یعنی کسانی که در پذیرش حق لجاجت می ورزیدند.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان تبیین کرد: همه بزرگان ادیان مختلف معاهده کرده بودند که با آمدن پیامبر آخرالزمان به دین او گرایش پیدا کنند و تسلیم فرمان های او شوند ولی وقتی پیامبر عزیز اسلام مبعوث شدند، لجاجت و حب ریاست، اجازه مسلمان شدن را به آن ها نداد.

 

وی با بیان این که ای کاش یهودی ها هم مثل نصرانی ها ایمان نمی آوردند، ابراز داشت: ایمانی که یهودیان آوردند ایمانی توخالی بود که ضربات جبران ناپذیری به اسلام وارد کرد و نگذاشت اسلام عزیز فراگیر شود، ایمانی بود که به ظاهر یهودیان آن را پذیرفتند.

 

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه هشتم سوره عادیات که می فرماید «وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ» افزود: مفسران شیعه و سنی گفته اند منظور از عبارت «حُبِّ الخَیرِ» مال و اموال است، برخی هم می گویند مُراد از بیان این عبارت حب ریاست است، حب ریاستی که اجازه زیر بار رفتن بسیاری از افراد را تاکنون نداده و منشأ بسیاری از آفت ها بوده است.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: بدانید ممکن است فردی به مرتبه تقوا و ورع رسیده باشد یا حتی صدیق شده باشد ولی هنوز نتوانسته حب ریاست را از دلش خارج کند و این درخت رذالت را از دلش بِکَنَد.

 

وی با اشاره به اقرارهای کفار قریش در حقانیت قرآن و اسلام تصریح کرد: کفار قریش می دانستند قرآن از جانب خدا است ولی به خاطر لجاجت ها و حب ریاست ها نتوانستند اسلام را بپذیرند و با آن به مخالفت کردند و حتی از مذاکره کردن با پیامبر(ص) اِبا داشتند.

 

حضرت آیت الله مظاهری با گفتن عبارت، «وای بر ریاست طلبی، وای بر شهوت جنسی» اذعان کرد: این فسادهای اخلاقی که ننگی شده است برای جمهوری اسلامی، این فسادهای اخلاقی که خودشان می دانند ننگ است و با وجود اقرارهای دختران و پسران به اشتباه بودن این کار سبب شده هفتاد درصد جوانان آلوده شوند، نشانه ای بر رو افتادن شهوت انسانی است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان داستانی از مرحوم مقدس اردبیلی تأکید کرد: مقدس اردبیلی به خاطر تشرفات زیادی که خدمت امام عصر(عج) داشته به این نام مشهور شده است، وقتی از او می پرسند که اگر با دختری تنها زیر یک سقف قرار بگیری واکنش تو چیست؟ او می گوید، پناه می برم بر خداوند که من را در چنین موقعیتی قرار دهد.

 

وی در تبیین آیه هشتم سوره عادیات اظهار کرد: آن چیزهایی که انسان دوست دارد و فکر می کند خوب است، مثل شهوت ها و ریاست ها، سبب شده که عده ای با اسلام عزیز با این همه ویژگی های مثبت بجنگند.

 

حضرت آیت الله مظاهری در پایان گفت: ما باید در جهت برطرف کردن رذیله های اخلاقی خود تلاش جدی داشته باشیم و گرنه بدبخت می شویم، از خداوند می خواهم به همه به ویژه جوانان توفیق کنترل کردن شهوات را بدهد و بدین واسطه آن ها را از آتش دوزخ حفظ کند./201/867/ب1

ارسال نظرات