کوتاه آمدن در مقابل دشمنان، اعتدال نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن سوره لقمان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و در جمع مجاوران و زائران حرم مطهر رضوی با اشاره به آیه 19 این سوره «اقْصِدْ في مَشْيِکَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إِنَّ أَنْکَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَميرِ» گفت: یکی از نصایح، سفارشات و سخنانی که لقمان حکیم به فرزندش آموخت و ما همه مخاطب این سخن هستیم که قرآن کریم نیز بیان فرموده است، نسبت به شیوه راه رفتن است.
وی با بیان اینکه در مشی و راه رفتن باید شیوه اعتدال را برگزید نه افراط و تفریط باید کرد و نه کند روی و تندروی بی حساب، اظهار داشت: شیوه اعتدال در بیان نورانی قرآن کریم این است که در مشی و راه رفتن باید اعتدال و میانه روی داشت.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه میانه روی در مشی، می تواند راه زندگی در امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امور متفاوت باشد، خاطر نشان کرد: مشی و راه رفتن، نه باید با افراط و نه با تفریط توام باشد.
وی با بیان اینکه ظاهر آیه 19 سوره لقمان این است که مشی و راه رفتن باید توام با اعتدال و میانه روی باشد، اظهار کرد: این آیه می تواند کنایه از اینکه در راه زندگی نیز باید به دور از افراط و تفریط بود و راه میانه و اعتدال را باید انتخاب کرد، باشد.
موضع گیری در مقابل کفر و استکبار مشی زندگی مسلمانان و مومنان است
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه به کلام رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم تبعیت از مشی کفار و خواستی که مفسدین و منافقان دارند تاکید کرد و افزود: موضع گیری در مقابل کفر و استکبار و از خدا بی خبران مشی زندگی مسلمانان و مومنان است و نسبت به کفار باید شدید بود و به هیچ عنوان یک انسان سالک طریق حق، حق ندارد از خواستی که کفار دارند تبعیت کند.
وی با بیان اینکه پافشاری بر مواضع عین عدالت و عین مشی در طریق حق است، خاطرنشان کرد: میانه روی و اعتدال به این معنا نیست که بعضی فکر کنند باید در مقابل دشمنان قسم خورده این نظام و انقلاب کوتاه آمد و در مقابل آنها تنازل کرد، بلکه بدین معناست که باید نسبت به منافقان و کفار غلظت و شدت داشت.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به تفسیر واغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إِنَّ أَنْکَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَميرِ پرداخت و خاطر نشان کرد: سخن و کلام را باید آرام گفت نه به صورتی که تنفر آمیز باشد که آن صوت تنفر آمیز صوت حمار است.
وی با تاکید بر اینکه سخن انسان باید با متانت و برهان و منطقی و آرام باشد، اظهار داشت: در جایی باید بلند فریاد زد که مثل فلسطین و یمن مظلوم واقع شود.
زمانی باید سخن گفت که سخن بر حق و عقل باشد
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه در سخن گفتن، باید متین بود که پسندیده هم هست، به روایتی از حضرت امام رضا (ع) در بحار شریف جلد 76 صفحه 302 در آداب سخن گفتن اشاره کرد و افزود: «ان من علامات الفقه: الحلم و العلم و الصمت باب من ابواب الحکمة. ان الصمت یکسب المحبة، انه دلیل على کل خیر» از نشانه های خردمندی و فهم برای یک انسان، حلم و علم است، و خاموشی دری از درهای حکمت است که خاموشی و سکوت، دوستی آور و راهنمای هر کار خیری است.
وی با اظهار به اینکه سکوت مسأله بسیار مهمی است، اظهار داشت: انسان لازم نیست در همه مجالس و محافل لب به سخن بگشاید بلکه زمانی باید لب به سخن بگوید که سخنش بر حق و عقل باشد.
شب قدر شب درک و شناخت مقام فاطمه(س) است
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با نزدیک شدن به لیالی قدر به اهمیت، فضائل و درک این شب های با فضیلت پرداخت و بیان داشت: برای همه شب قدر شب قدر نیست و برای بعضی ها شب قدر شب قبر است نه شب قدر.
وی با بیان اینکه شب قدر شب درک و شناخت مقام فاطمه(س) است، اظهار داشت: درک شب قدر یعنی کسی که می خواهد ره صد ساله را یک شبه طی کند و طی کردن این راه صد ساله به صورت یک شبه برای کسانی است که مقام ولایت را درک کنند و ولی خداوند و صاحب شب قدر را بشناسند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان با بیان اینکه کسی که هم رسالت رسول و هم ولایت را حفظ کرد مقام فاطمه اطهر سلام الله علیها است، خاطر نشان کرد: یک شب با ولایت زندگی کردن بهتر از یک عمر بی ولایت زندگی کردن است و یک شب با فاطمه و رسول و ولایت بودن بهتر از یک عمر زندگی کردن با امویان است./201/859/ب1