۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۴۳۳۹۷۳
استاد حوزه و دانشگاه:

با مدارا رفتار کردن در خانواده از توصیه های قرآن است

حجت الاسلام نوروزنژاد گفت: عدم سخت گیری و با مدارا رفتار کردن در خانواده ها سفارش خداوند متعال در قرآن کریم است.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام اکبر نوروز نژاد، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در مراسم جمع خوانی قرآن کریم در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه در تفسیر جزء شانزدهم قرآن کریم، به توصیه های خداوند متعال در قرآن به مؤدت و رحمت در خانواده ها اشاره کرد و گفت: خداوند در بخشی از آیات قرآن برای حفظ بنیان خانواده اصولی را سفارش کرده است که با رعایت آن انسان های الهی تربیت شده و زمینه قرب الهی فراهم می شود.


وی افزود: از جمله دستورات خداوند به خانواده ها در قرآن کریم «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» به معنای مدارا در خانواده است.


حجت الاسلام نوروزنژاد با بیان اینکه باید در بین اعضای خانواده مؤدت، رحمت، مغفرت و گذشت حاکم باشد، خاطرنشان کرد: مهم ترین مباحث در خانواده ها مدارا کردن و عدم سخت گیری است.


وی ابراز داشت: متأسفانه بعضی اوقات در خانواده های مؤمن نیز شاهد سخت گیری سرپرست خانواده هستیم این درحالی است که فرد مؤمن باید تا زمانی که خانواده به حرام مبتلا نشده است، مدارا پیشه کرده و با گذشت رفتار کند.


حجت الاسلام نوروزنژاد تصریح کرد: برخی اوقات کوتاه آمدن باعث از بین رفتن خطوط قرمز می شود، زمانیکه اعضای خانواده دچار عصیان، طغیان و گمراهی می شوند مدارا کردن مفهومی ندارد و اگر کوتاهی صورت گیرد مدارا نبوده بلکه به معنای تسامح و ماستمالی کردن موضوع است.


استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به خطبه شعبانیه پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: براساس سفارش پیامبر(ص)، هر کس در ماه رمضان برای زیردستان خود سخت گیری نکرده و تخفیف قائل شود، خداوند در روز حساب بر او آسان می گیرد.


وی تأکید کرد: ضروری است مدیران کل، کارفرمایان و همچنین سرپرستان خانواده ها برای زیر مجموعه خود در ماه رمضان سخت گیری نکرده و زمینه را برای بهره گیری از فضیلت های ماه مبارک رمضان فراهم کنند.


حجت الاسلام نوروزنژاد تصریح کرد: بنابر سفارش پیامبر هرکس در ماه مبارک رمضان از شر خود نسبت به دیگر افراد بکاهد خدواوند نیز از خشم و غضب نسبت به او می کاهد.


وی در پایان مؤمنان را نسبت به عمل به توصیه های قرآن و پیامبر اکرم (ص) توصیه کرد و افزود: بر اساس روایتی از امام باقر(ع):« خداوند رفیق است و کسانی را که نسبت به دیگران سهل می گیرند دوست دارد».


مراسم جمع خوانی قرآن کریم از ابتدای ماه مبارک رمضان عصر هر روز با تلاوت یک جزء از قرآن کریم با حضور مردم روزه دار و مؤمن شهر ارومیه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود./936/202/ب3

 

ارسال نظرات