۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۴۳۴۰۱۰
آیت الله مکارم شیرازی:

نخستین برنامه اخلاقی در برابر خداوند شکرگزاری است

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که پیوند انسان با مبدأ عالم آفرینش از طریق شکر ایجاد می‌شود، گفت: تمام وجود و اطراف انسان از نعمت‌های خداوند است که اگر بخواهیم نعمت‌های خداوند را بشماریم، ناتوان هستیم؛ بنابراین نخستین برنامه اخلاقی در برابر خداوند شکر نعمت‌ها است.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، گفت: در دستورات دینی چهار نوع اخلاق بیان شده‌ که شامل اخلاق در برابر خدا، خلق خدا، خود و طبیعت و محیط آفرینش می شود.

 

وی افزود: اسلام برای تمامی موارد بیان شده برنامه هایی ارائه کرده است، اگر انسان دستورات و مراحلی بیان شده از سوی دین را به خوبی شناخته و به آن ها جامعه عمل بپوشاند می تواند به مقامات والایی از جمله مقام قرب الهی برسد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که پیوند انسان با مبدأ عالم آفرینش از طریق شکر ایجاد می‌شود، اظهار داشت: تمام وجود و اطراف انسان از نعمت‌های خداوند است که اگر بخواهیم نعمت‌های خداوند را بشماریم، ناتوان هستیم؛ بنابراین نخستین برنامه اخلاقی در برابر خداوند شکر نعمت‌ها است.

 

وی ادامه داد: در درون انسان نیز نعمت های فراوانی وجود دارد که انسان باید به آنها توجه کرده و درباره خلقت آنها تأمل کند، به عنوان مثال زمانی که میکروب ها به بدن انسان حمله می کنند نیروی دفاعی بدن اجازه نمی دهد که آسیبی به او وارد شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که انسان باید شکرگزار نعمت های الهی باشد، ابراز داشت: در اطراف انسان نیز نعمت های فراوانی وجود دارد، البته شکرگزاری انسان نسبت به نعمت ها نشانگر نیازمندی خود انسان است وگرنه خداوند به این گونه موارد نیازی ندارد.

 

وی در تبیین انواع گوناگون شکر عنوان کرد: برای شکر سه مرحله زبانی، قلبی و عملی ذکر شده که شکر عملی از دیگر مراحل مهم تر به شمار می رود، انسان باید از نعمت های الهی در مسیر صحیح استفاده کند به عنوان مثال اگر مالی در اختیار دارد باید انفاق کرده و به فقرا رسیدگی کند.

 

این مرجع تقلید از عالم هستی به عنوان عالم انفاق یاد و خاطرنشان کرد: شکر نعمت‌ها با انفاق کردن و کمک کردن به دیگران صورت می گیرد، انسان با شکرگزاری در برابر نعمت های الهی می تواند به نتایج مهم و منفعت های بسیاری دست پیدا کند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات