۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۴۳۴۰۹۹
استاد حوزه علمیه:

نفس، تضغیف کننده ایمان است

حجت الاسلام علوی تهرانی در رابطه با مضرات نفس، گفت: یکی از کارکردهای نفس این است که ایمان را مورد حمله قرار می‌دهد آن را تضعیف می‌کند.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی استاد برجسته حوزه علمیه بعد از ظهر پنج‌شنبه سوم تیرماه در مسجد امیر(ع)، گفت: خدایی بودن به نماز و روزه نیست، امام صادق نیز فرمودند؛ کسی که کلمه لا اله الا الله را با اخلاص بگوید وارد بهشت می‌شود، اما با این معنا که فرد از گناه دور شود.

 

وی افزود: وجود خدا در زندگی افرادی است که از گناه دور باشند. پس قطعا فردی که در زندگی خود مرتکب گناه می‌شود نمی‌تواند حضور خدا را حس کند.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین عنوان داشت: قرآن کریم در سوره بقره بنای کار خود را معرفی می‌کند، قرآن تأکید می‌کند که موضوعی را بیان می‌کند که بشر هر چقدر تلاش کند به آن نمی‌رسد، به این معنا که شأن رهبران آسمانی ما نیز در این موضوع نیست که بخواهند علوم زمینی را یاد بگیرند، باید توجه داشت که امام معصوم نه حکیم است و نه نابغه و باید از جایگاه امامت به ائمه توجه کرد.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین اضافه کرد: اکثر کسانی که در مقابل امام علی(ع) در جنگ خوارج قرار گرفته بودند حافظ قرآن بودند، اما آنها به اصول واقعی قران مراجعه نکرده بودند.

 

وی تصریح کرد: علت اینکه با بسیاری از ختم‌های قرآن و نشستن در پای منابر به نتیجه نمی‌رسیم این است که در قرآن تامل نمی‌کنیم و در حوزه عقل عملی و رفتارهای فردی به قرآن توجه نداریم.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی بیان داشت: کسانی می‌توانند بهره واقعی از قرآن را دریافت کنند که با تمام وجود به قران توجه کرده باشند و از قرآن استفاده کامل را کرده باشند. اگر فردی به قرآن باور داشته باشد، قطعا به ایمان می‌رسد.

 

وی گفت: در زمینه نماز و روزه و حتی سفرهای زیارتی نیز این گونه است که اگر نفس کار با ایمان نباشد و به باور تبدیل نشود، به هیچ وجه انجام فرایض دینی نمی‌تواند کارکرد داشته باشد.

 

وی در خصوص نفس، ابراز داشت: کارکرد نفس این است که به ایمان ضربه می‌زند و جایگاه ایمان را تصرف می‌کند، به طور هوای نفس این است که ایمان فرد را مورد تضعیف قرار می‌دهد.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با اشاره به جایگاه ایمان، گفت: جایگاه ایمان در حقیقت روحی انسان و در قلب است، در قرآن کریم نیز چندین بار به جایگاه قلبی ایمان اشاره شده است./856/202/ب3

ارسال نظرات