۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۴۳۴۱۳۵
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی مشهد تبیین کرد؛

راهکارهای درمان حرص به مال دنیا

حجت الاسلام نظافت، تأمل در آیات قرآن و احادیث، کنترل نگاه به مال و دارایی دیگران، اصلاح نگاه به دنیا و رفتن به قبرستان ها را از روش های درمان حرص برشمرد.
زياده خواهي و طمع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ظهر امروز در نشست اخلاقی ماه مبارک رمضان در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، تأمل در آیات قرآن و هشدارها و انذارهای آن را از راه های درمان حرص برشمرد و گفت: برای نمونه، خداوند در موارد متعددی در قرآن از جمله آیه 148 سوره شعراء این سؤال را از انسان ها می پرسد که آیا حضور در مزارع و باغ ها و کاخ های مجلل شما را از مرگ رها می کند؟.

 

تأمل در آیات قرآن و احادیث

وی افزود: با توجه به ویژگی مرگ آگاهی انسان، همه ما پاسخ این سؤال را که منفی است می دانیم؛ بنابراین اینگونه قرآن خواندن و تأمل کردن، غصه معاش را کنترل می کند.

 

حجت الاسلام نظافت توجه به اعتباری بودن مالکیت های دنیوی را از دیگر راهکارهای درمان حرص عنوان و تصریح کرد: مالکیت های اعتباری فانی است و مالکیت حقیقی به معنای وابستگی کارکردی به مالک است.

 

کنترل نگاه به مال و دارایی دیگران  

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که می فرمایند «بهره انسان ها از این زمین به این بزرگی، به اندازه قدشان است»، ادامه داد: راه دیگر درمان حرص، کنترل نگاه به مال و دارایی دیگران است.

 

وی اظهار کرد: خداوند می فرماید یا به داشته های دیگران نگاه نکنید یا اگر می کنید، به جای حسرت با دیده عبرت و اینکه مالک آن همه دارایی هم روزی مانند شما می میرد، نگاه کنید تا نه تنها وسوسه نشوید بلکه به عکس، بینایی شما افزایش یابد.

 

اصلاح نگاه به دنیا

حجت الاسلام نظافت، اصلاح نگاه به دنیا را راه دیگر درمان حرص معرفی و اضافه کرد: در روایت آمده است که خوشبختی انسان ها را با پول نسنجید چرا که پول نشانه خشنودی خدا از کسی نیست؛ اگر مال دنیا خوب و پسندیده بود خدا بهترین بندگانش که انبیا و ائمه اطهار(ع) بودند را از آن بهره مند می کرد.

 

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان اینکه در حدیث آمده است سبک شوید تا برسید، خاطرنشان کرد: دارایی و امکانات بیشتر، بار انسان را سنگین تر می کند و همچون غل و زنجیرهایی مانع پرواز روح انسان می شود در نتیجه فرد دیرتر به مقصد می رسد.

 

رفتن به قبرستان ها

وی، از رفتن به قبرستان ها به عنوان آخرین راه درمان حرص نام برد و گفت: متأسفانه امروز قبرستان ها به پارک و محل تفریح تبدیل شده است؛ اگر به تنهایی و با تأمل به قبرستان ها سر بزنیم مهر و حرص دنیا را از دل ما می برد.

 

حجت الاسلام نظافت یادآور شد: سبک تربیتی قرآن، غیرمستقیم است؛ ظاهرا و مستقیما پیامبر(ص) را مورد خطاب قرار می دهد اما در واقع مخاطب اصلی ما انسان ها هستیم./930/202/ب3

 

 

ارسال نظرات