۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۴۳۴۱۵۶
امام جمعه بجنورد:

توبه عامل تبدیل سیئات به حسنات است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به ارزش و جایگاه توبه در دین مبین اسلام، گفت: توبه اکسیر و کیمیایی است که انقلاب کرده و سیئات را به حسنات تبدیل می‌کند.
حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن که با شرکت مردم و نمازگزاران در مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با اشاره به موجبات نزول رحمت الهی، اظهار کرد: یکی از عوامل نزول رحمت و مغفرت خداوند توبه است.

 

وی اضافه کرد: کسی که توبه می‌کند در آغوش رحمت، محبت و مغفرت خدا قرار می‌گیرد زیرا خداوند در قرآن به صراحت فرموده که توبه‌کاران را دوست دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اگر فرد در زندگی دچار اشتباه، لغزش و گناه شود اما می‌فهمد اشتباه کرده و برگردد، این بازگشت و توبه بسیار باارزش است چراکه بر اساس عقل و شرع جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم منفعت است.

 

وی با بیان اینکه نباید فرد با خدا لجبازی کرده و بگوید ما دیگر بد شده‌ایم و توبه نکند، افزود: در آیه 118 سوره توبه آمده هر توبه‌ای که ما می‌کنیم خداوند در قابل آن دو توبه می‌کند؛ زیرا توبه به معنای بازگشت و توجه بوده و وقتی ما توبه کرده و با توجه به خداوند، به سوی او باز می‌گردیم خداوند در ابتدا پیش از توبه به ما توجه می‌کند تا عزم بازگشت را در دل ما بیندازد و وقتی که توبه کردیم بار دیگر به ما توجه کرده و توبه ما را می‌پذیرد ازاین‌رو خداوند دو توبه یا توجه در قبال ما می‌کند.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: خداوند در قرآن فرموده: قُلْ مَنْ یَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَمَنْ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللَّهُ؛ بگو چه كسی شما را از آسمان و زمین روزی می‌دهد، یا كیست كه بر گوش‌ها و چشم‌ها حاكم است؟ و كیست كه زنده را از مرده و مرده را از زنده بر می‌آورد و كیست كه كار جهان را تدبیر می‌کند؟ زود خواهند گفت خدا، بگو پس چرا پروا نمی‌کنید؟

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: کنار سفره الهی نشسته‌ایم حیف است که به این سفره بی‌حرمتی و بی‌اعتنایی کنیم زیرا کمترین توقع خداوند از ما بنده‌ها این است که نعمت او را درست مصرف کنیم و درست نیست درحالی‌که همه عالم به خداوند لبیک می‌گویند ما راه دیگری را برویم.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: خداوند خطاب به انسان می‌گوید: اگر نعمت‌ها را در راه بندگی خرج نمی‌کنی حداقل در راه گناه خرج نکن زیرا نمک خوردن و نمک شکستن درست نیست.

 

وی تصریح کرد: اما اگر گناه و خطایی کردیم راه بسته نیست باید مردانه برگردیم و با خدا لجبازی نکنیم زیرا خداوند فرموده: «یااَیهَا الذینَ آمَنُوا تُوبَوا اِلَی اللّهِ تَوْبَةً نصوحاً» و از مؤمنان خواسته با توبه‌ای خالص، راستين، استوار و شکست‌ناپذیر به سوى خدا بازگردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه توبه معنای انقلاب و تغییر است، خاطرنشان کرد: بر این اساس تنها با گفتن ظاهری کلمه «استغفرالله» توبه قبول نمی‌شود بلکه باید توبه از اعماق قلب باشد.

 

وی با اشاره به اینکه توبه به‌اندازه‌ای مهم است که خداوند دوست دارد بنده مسیری که کج رفته را با اختیار خود برگردد، ادامه داد: امام باقر (ع) می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَشَدُّ فَرَحاً بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ مِنْ رَجُلٍ أَضَلَّ رَاحِلَتَهُ وَ زَادَهُ فِي لَيْلَةٍ ظَلْمَاءَ فَوَجَدَهَا فَاللَّهُ أَشَدُّ فَرَحاً بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ مِنْ ذَلِكَ الرَّجُلِ بِرَاحِلَتِهِ حِينَ وَجَدَهَا» و می‌گوید: خداوند از توبه و بازگشت بنده خود خوشحال‌تر است از مردى كه در شب تارى شتر و توشه‏ خود را گم كند سپس آنها را بيابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه توبه اکسیر و کیمیایی است که انقلاب کرده و سیئات را به حسنات تبدیل می‌کند، ادامه داد: خداوند می‌گوید کسی که به در خانه من آمده و توبه کند، سیئات او را به حسنات تبدیل می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه توبه از همه کس زیبا است اما از جوان زیباتر است، افزود: اگر توبه را به وقت پیری موکول کنیم، اولاً معلوم نیست تا چه زمانی زنده باشیم و در ثانی مشخص نیست در پیری توفیق توبه داشته باشیم./202/9314/ب1

ارسال نظرات