۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۳
کد خبر: ۴۳۴۲۱۹
آیت الله دری نجف آبادی:

قرآن کریم، کتاب شگفتی ها و عظمت ها است

آیت الله دری نجف آبادی گفت: قرآن کتاب شگفتی ها و عظمت ها است که در آن داستان انسان های با عظمت بسیار مطرح شده است.
آیت الله دری نجف آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه کلانشهر اراک پنج شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن سوره مبارکه کهف در مصلی اراک بیان کرد: درآیات شریفه از سوره مبارکه کهف به داستان اصحاب کهف و غار آنها اشاره شده است.

 

وی آیت الله دری نجف آبادی ابراز کرد: این غار بنا بر تحقیقات محققان و باستان شناسان می تواند در اردن، با دری به سمت جنوب غربی باشد که مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر کتاب المیزان بیشتر بر روی این غار به عنوان غار اصحاب کهف تاکید دارند.

 

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: در این غار هفت قبر که با تعداد اصحاب کهف مطابقت دارد وجود دارد و نوشته هایی نیز در آنجا دیده می شود که از نظر سنوات با سنه زندگی اصحاب کهف نیز مطابقت دارد.

 

امام جمعه کلانشهر اراک اظهار داشت: یک غار دیگر هم در این کتاب اشاره شده که در ازمیر ترکیه وجود دارد و در آن صدها قبر نیز به چشم می خورد که در آن به سمت شمال است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی گفت: از نظر سنوات نیز کاملا اشاره شده است که پادشاه زمان اصحاب کهف شخصی بت پرست و مشرک بوده که مردم را به بت پرستی دعوت می کرده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه زمانی که اصحاب کهف از خواب بیدار شدند پادشاه زمان مسیحی و یکتاپرست بود، تصریح کرد: طبق تحقیقات مورخین و باستان شناسان پادشاه اول که کافر بوده در سنه 100 میلادی حکومت می کرده است.

 

آیت الله دری نجف آبادی افزود: پادشاهی که زمان بیداری اصحاب کهف حکومت می کرده طبق تاریخ در سنه 400 تا 450 میلادی حکومت می کرده که میانگین این سنوات تقریبا همان 309 سال خواب اصحاب کهف می شود.

 

امام جمعه اراک عنوان کرد: اصحاب کهف با تحقیقات به دست آمده حدود 200 سال قبل از اسلام و پیامبر اکرم(ص) می زیسته اند و آنها یکتاپرستی بودند که در سه مرحله مقابله با طاغوت زمان را آغاز کردند.

 

آیت الله دری نجف آبادی توضیح داد: اصحاب کهف وقتی یکتاپرست شدند و ایمان آوردند اول به صورت مخفیانه و بعد آشکار و با دلیل مردم را به یکتاپرستی دعوت می کردند.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه آنها به دلیل یکتاپرستی مورد تعقیب حکومت و شکنجه آنها قرار گرفتند، ادامه داد: پس تصمیم به مهاجرت و سکونت در غار کهف را گرفتند و غار کهف را خداوند همچون گهواره برای خواب راحت آنها آماده کرد.

 

امام جمعه کلانشهر اراک خاطرنشان ساخت: خداوند سگ اصحاب کهف را هم مانند آنها در سلامت نگه داشت و آن را نیز تر و خشک می کرد تا وعده خود را عملی و محقق کند.

 

آیت الله دری نجف آبادی گفت: خداوند در آیات سوره مبارکه کهف به وضعیت سگ و خواب اصحاب کهف اشاره می کند؛ از این رو خداوند می خواهد با بیان این داستان به ما درس قیام، جهاد و فداکاری در راه خدا و اخلاص برای خدا را بدهد.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: وقتی بعد از 309 سال اصحاب کهف به اذن خدا از خواب بیدار شدند بین خودشان بر سر اینکه چه مدت است خوابیده اند اختلاف افتاد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی تصریح کرد: عده ای از آنها گفتند شاید نصف روز و یا کمتر و گروه دیگری از آنها گفتند ما نمی دانیم و فقط خداوند می داند ما چقدر در خواب بوده ایم.

 

آیت الله دری نجف آبادی ابراز کرد: خداوند برای اینکه برای خود اصحاب کهف و ما انسان ها تا قیامت این موضوع را شفاف کند آنها را بعد از 309 سال از خواب بیدار کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه وقتی آنها از خواب بیدار شدند احساس گرسنگی کردند، اظهار داشت: اصحاب کهف تصمیم گرفتند برای تهیه غذا از فروشنده ای مومن آن هم در کمال آرامش و بدون کوچکترین تندی با مردم برای اینکه شناخته نشوند به شهر بروند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی ادامه داد: ورود آنها به شهر هم برای خودشان و هم برای مردم شگفتی به همراه داشت و مردم و پادشاه وقت بعد از تحقیق متوجه شدند این افراد اصحاب کهف هستند پس به دنبال آنها به غار رفتند.

 

آیت الله دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه در قرآن به مدت زمان زندگی آنها بعد از بیدار شدن اشاره نشده است، گفت: آنها به اذن خدا از دنیا رفتند و مردم برای آنها در آن غار یک عبادتگاه و مسجد را به عنوان یادبود و زیارتگاه ساختند.

 

امام جمعه کلانشهر اراک یادآور شد: اصحاب کهف می دانستند اگر در شهر شناخته شوند یا اعدام و سنگسار می شوند و یا آنها را مکلف می کنند در بین آن ملت و با همان کفر و شرک زندگی کنند.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: پس در هر دو صورت آنها می دانستند اگر چنین اتفاقی بیفتد رستگار نخواهند شد، به همین دلیل هم سعی داشتند در لحظه ورود به شهر شناسایی نشوند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی اظهار داشت: کلمه ای در این سوره به معنای اینکه خداوند لطیف است آمده که طبق تحقیقات مفسران این کلمه دقیقا در وسط قرآن کریم قرار گرفته و همین امر شگفتی مفسران را فراهم کرده است.

 

آیت الله دری نجف آبادی گفت: قرآن تنها کتابی است که کلمه وسط آن مشخص شده است، پس باید ایمان آورد که داستان اصحاب کهف و داستان های دیگر قرآن همچون حضرت موسی(ع) و حضرت یوسف (ع) درس قیامت شناسی، ربوبیت، قیام الی الله و پیروزی حق بر باطل را به ما می دهند.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: طبق آیات قرآن کریم و تحقیقات مورخان و باستان شناسان از غار اصحاب کهف مشخص شده این افراد در زمان دغیانوس نبوده اند.

 

آیت الله دری نجف آبادی با تاکید بر اهمیت دانستن داستان اصحاب کهف یادآور شد: دانستن این مطالب از آن جهت اهمیت دارد که اسلام و قرآن دشمنان بسیاری دارند که ممکن است اگر ما این مسائل را دقیق ندانیم بعدها بگویند قرآن کذب گفته و مثلا اصحاب کهف 209 سال به خواب رفته اند.

 

امام جمعه اراک گفت: حضرت محمد (ص) که اصلا در طول عمر مبارکشان به ترکیه نرفته اند داستان اصحاب کهف را دقیق و مطابق با تاریخ بیان می کنند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی در ادامه یادآور شد: درست داستان اصحاب کهف در قرآن کریم بعد از چندین سال با تحقیقات مورخان درست و مطابق می شود و این نشانه عظمت این کتاب آسمانی است./201/842/ب1

ارسال نظرات