۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۳۲۷
استاد حوزه علمیه:

احیا و شب زنده دارى از برکات ویژه شب های قدر است

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد با بیان اینکه احیا و شب زنده دارى در شب های قدر از برکات ویژه ای برخوردار است، گفت: هدف فقط بیدارى چشم نیست، بلکه آنچه داراى اهمیت و مطلوب نظر معصومین است بیدارى دل و بصیرت درونی است که انسان را در محضر حق تعالی و قرآن کریم و فرشتگان آسمانى مودب و لایق می گرداند.
شب قدر

حجت الاسلام حسین فضیلتی نیا معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار کرد: از عظمت ماه مبارک رمضان همین بس که در لیالی پر نور آن شبی قرار دارد که افضل تمامی شب های طول سال است و به فرمایش خداوند منان، این شب از هزار ماه بالاتر و نورانی تر است «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ».

 

وی بیان کرد: شب قدر از جمله شب هایی است که آبستن ساعاتی پر از نور و برکت می باشد و عظمت و شرافت آن به قدری والاست که خداوند در دومین آیه از سوره مبارکه قدر، انسان را مورد خطاب قرار می دهد و براى بيان عظمت شب قدر می‌ پرسد «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟

 

حجت الاسلام فضیلتی نیا تصریح کرد: از ادله قرآنی چنین استفاده می شود، از این جهت شب قدر را بدین نام نهاده اند که این شب دارای قدر، منزلت و شرافت والایی نسبت به سایر شب های دیگر است چرا که در این شب خداوند متعال قرآن را نازل فرموده است «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ».

 

استاد حوزه ادامه داد: بنا بر روایات، مراد از افضلیت شب قدر بر هزار ماه، از این جهت است که عبادت در این شب عزیز دارای فضیلت بالایی نسبت به دیگر شب ها و ماه های سال دارد که آن باعث ایجاد تقرب به خداوند متعال، همان چیزی که مطلوب حضرت احدیت است می باشد؛ زیرا همه دستورات الهی در قالب انزال کتب و احکام دینی دراین است که مردم را از شیطان نفس دور نگه داشته و به خویش نزدیک سازد.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد تصریح کرد: در این شب عزیز عنایت حق تعالی بر اینکه رحمت واسعه اش شامل همه بندگانش بشود تعلق گرفته است و این یکی از امتیازات والای شب قدر می باشد «سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»، مومنین با فرا رسیدن این شب های نورانی قدر این فرصت طلایی را بدانند و با اعمال ویژه این شب ها که طریق وصال است با زلال اشک انابه و توبه خویش را متقرب حریم دوست کنند چرا  که عمر کوتاه انسان آنقدر گذراست که چشم برهم زدنی بیش نیست، بنابراین آن را غنیمت شمرده و در طلب جلب رضایت معبود از هر تلاشی فرو گذار نکنند.

 

وی ابراز کرد: بنا بر سفارش پیشوایان راستین، ما در لیله القدر به انجام تکالیف زیر دعوت شده ایم تا از رهاورد آن، مطلوبیت لازم که همان قرب الهی است را کسب کنیم، نخست غسل کردن در شب قدر است که از عظمت بالایی نیز برخوردار است تا جایی که از آن به تطهیر کننده ذنوب تعبیر شده است.

 

حجت الاسلام فضیلتی نیا با بیان اینکه احیا و شب زنده دارى در این شب که از برکات ویژه ای برخوردار است، عنوان کرد: این مهم در سیره پیامبر(ص) وائمه اطهار نیز مشاهده می شود در این باره امام باقر(ع) فرموده اند «هر کس شب قدررا احیا بدارد، خداوند مهربان گناهان او را مى آمرزد».

 

استاد حوزه خاطرنشان کرد: البته در این باره به این نکته باید توجه داشت که هدف فقط بیدارى چشم نمی باشد، بلکه آنچه داراى اهمیت و مطلوب نظر معصومین است بیدارى دل و بصیرت درونی است که انسان را در محضر حق تعالی و قرآن کریم و فرشتگان آسمانى مودب و لایق می گرداند.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد یادآورشد: نماز و دعا که از آنها به سلاح های انسان مومن تعبیر شده است و کلیدهای تقرب الهی محسوب می شوند و از جمله دعاهایى که به خواندن آنها در شب قدر زیاد سفارش شده است دعاى عظیم جوشن کبیر مى باشد.

 

وی افزود: استغفار و توبه به درگاه خداوند متعال در این شب های بخشش و رحمت است چرا که درخواست آمرزش گناهان و توبه و انابه به درگاه خداوند متعال براى رفع گرفتارى ها و رسیدن به حاجت هاى مادى و معنوى کلیدی است و گرفتن قرآن کریم بر سر و آن را شفیع خود قرار دادن است تا با درخواست از حق تعالی به معارف بلند و نورانى آن زندگى خود را نورانى گردانیم.

 

حجت الاسلام فضیلتی نیا در پایان گفت: ان شاء الله که بتوانیم از این شبهای عزیز و نورانی کمال استفاده را کنیم و در دعاهای خویش برای امر فرج مولا حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنافداه)، گشایش امور مسلمین و مظلومان عالم وهمچنین برای رفع مشکلات اقتصادی مملکت و نزول برکات آسمانی نیز دعا کنیم./302/9709/ب1

ارسال نظرات