۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۴۳۴۳۴۵
با سخنرانی آیات دری نجف‌آبادی و اراکی؛

ویژه برنامه شب های قدر در استان مرکزی برگزار می شود

ویژه برنامه شب‌های قدر در مصلی بیت المقدس اراک با سخنرانی آیت الله دری نجف‌آبادی و آیت الله اراکی برگزار می شود.
شب های قدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، شب قدر شب دعا و نیایش به درگاه الهی و راز و نیاز با حضرت حق است شبی که فضیلت آن بهتر است از هزار شب و ماه شبی که در آن قرآن بر پیامبر گرامی اسلام صل الله ناز شد.

 

در این شب ها افزون بر نزول یک باره قرآن کریم، و نگاشته شدن تقدیر یک ساله آینده زندگی انسان، امام اول شیعیان حضرت علی علیه السلام به دست کوردلان ضربت خوردند و در شب 21 به شهادت رسیدند.

 

این شبها فرصت مناسبی برای شب زنده داری، دعا، نیایش، استغفار و توبه به درگاه الهی است و مومنان با تجمع در مساجد، مصلاها و حرم مطهر امامزادگان از درگاه الهی طلب بخشایش گناهان می کنند.

 

شب قدر به این جهت «قدر» نامیده شده، که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می‌شود.

 

در آیات 3 و 4 سوره «دخان» است که می‌فرماید: إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَة مُبارَکَة إِنّا کُنّا مُنْذِرینَ* فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْر حَکیم: «ما این کتاب مبین را در شبی پر برکت نازل کردیم، و ما همواره انذار کننده بوده‌ایم در آن شب که هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می‌گردد».

 

در آیه 74 سوره «حج» آمده است: ما قَدَرُوا اللّه حَقَّ قَدْرِهِ: «آنها قدر خداوند را نشناختند» آن شب را از این جهت شب قدر نامیده‌اند که: دارای قدر و شرافت عظیمی است.

 

اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان

هر شب از این شبها اعمال ویژه ای دارد که شب نوزدهم که نخستین شب از شب های قدر است افزون بر اعمال مشترک اعمالی وارد شده است که در این شب با مراجعه به مفاتیح الجنان می توان آنها را بجا آورد.

 

گفتن صد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَاَتوبُ اِلَیه، صد مرتبه اَللّهُمَّ العَن قَتَلَهَ اَمیرَالمومنینَ نیز در این شب وارد شده.

 

از اعمال مشترک شب های قدر نیز می توان به غسل، اقامه دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید و بعد از فراغت از نماز هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ، قرائت قرآن و ادعیه وارده در این شب ها، قرائت زیارت عاشورا و اقامه نماز و قرآن به سر اشاره کرد.

 

شب قدر فرصتی برای یافتن راه کمال و سعادت

حجت الاسلام داود چمانی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه شب قدر شبی با فضیلت است که خداوند متعال همه زمینه ها و ظرفیت ها و سرمایه ها را فراهم کرده تا انسان بتواند با بهره گیری از آن راه کمال و سعادت را بیابد، گفت: سعادت و نیک بختی انسان در ارتباط با خدا و بهره گیری از تعالیم نورانی قرآن کریم است.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه شب های نورانی قدر امسال نیز همچون سال های گذشته در مساجد، حسینیه ها و مصلاهای سراسر استان مرکزی برگزار می شود، افزود: این برنامه با حضور گسترده مردم مومن و با ایمان اعم از زن و مرد و پیرو جوان با شور و حرارت خاصی برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام چمانی ادامه داد: قرائت دعای افتتاح، جوشن کبیر، مجیر، قرائت قرآن، سخنرانی روحانیان و سخنرانان، مداحی در سوگ شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام، قرآن به سر و اقامه نماز قضا از جمله برنامه های این شب ها است.

 

وی همچنین به اعمال خاص شب نوزدهم ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و گفت: برای این شب افزون بر اعمال مشترکه اعمال خاصی آمده است که انجام آن اعمال که یکی از آنها اقامه دو رکعت نماز است توصیه می شود.

 

حجت الاسلام چمانی در ادامه بر قرائت زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر نیز تاکید کرد.

 

ویژه برنامه شب‌های قدر در مصلی بیت المقدس اراک برگزار می‌شود

ویژه برنامه شب‌های قدر در مصلی بیت المقدس اراک با حضور آیت الله دری نجف‌آبادی و آیت الله اراکی برگزار می شود.

 

در این مراسم آیت الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و عضو هیأت رییسه خبرگان رهبری و نیز آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته و به سخنرانی می پردازند.

 

همچنین مدیحه سرایی و عزاداری، سخنرانی و قرائت ادعیه از جمله برنامه های در نظر گرفته شده در ویژه برنامه شب های قدر در مصلی اراک است./201/842/ب1

ارسال نظرات