۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۴۳۴۴۳۷
آیت الله مجتهد شبستری:

دستگاه قضا به دست اندازی ها در بیت المال رسیدگی کند

امام جمعه تبریز گفت: رسیدگی به تخلفات و دست‌اندازی‌ها به بیت‌المال و برخی نهادها مهم است و دستگاه قضایی باید در جهت احقاق حقوق مردم قدم بردارد.
آیت الله مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در دیدار با مدیران و کارکنان دادگستری آذربایجان شرقی به مناسبت هفته قوه قضائیه، وظیفه اصلی دستگاه قضائیه را ایجاد قسط و عدل دانست و اظهار داشت: تمام دستگاه‌ها باید در اجرای عدالت ایفاء نقش کنند.

 

وی با بیان اینکه عمرانی، توسعه و آبادانی یک جامعه در گرو عدالت است، خاطرنشان کرد: قوه قضائیه ملجأ و پناهگاه ستمدیدگان است، دستگاه قضایی از جهت ستم‌خواهی از اقویا دارای مقامی والا و کلیدی است، به‌ویژه در موضوع درگیری با زورگویان و اقویا سخت‌ترین مأموریت‌ها رادارند و در حقیقت مدافع حق است.

 

امام‌جمعه تبریز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، به ذکر ابعاد شخصیتی آیت‌الله شهید دکتر بهشتی و تلاش وی در جهت ایجاد حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام پرداخته و ابراز داشت: با توجه به آیه 25 سوره حدید، رمز بعثت انبیا ایجاد قسط و عدل در جامعه است که همان وظیفه اصلی قوه قضائیه هست.

 

 وی با تأکید بر عدالت محوری و گسترش عدالت اجتماعی در جامعه به‌ویژه جامعه اسلامی ایران، ابراز داشت: بر اساس فرمایشات امام علی (ع)، عدالت قوام رعیت و سپر دولت‌هاست و هیچ‌چیز به‌اندازه عدالت، سبب آبادی نمی‌شود، عدالت، اساس، پایه و قوام عالم است، ازاین‌رو باید در امر عدالت حساس‌تر عمل کرد.

 

امام‌جمعه تبریز افزود: تمام دستگاه‌های دولتی اعم از قوه مقننه و قوه مجری، نیروهای مسلح و سایر  قوا در برقراری عدالت سهیم‌اند لکن ضامن و متجلّی اصلی عدالت، قوه قضائیه است زیرا با کج‌روی‌ها، تخلفات، سوءاستفاده‌ها، افزون‌طلبی‌ها، ظلم‌ها، پایمال شدن حقوق و انحرافات مبارزه و رسیدگی و احقاق حق می‌کند.

 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه عمده همت دستگاه قضایی باید در مبارزه با گردن‌کلفتان و دانه‌درشتان باشد، تصریح کرد: این اقتدار باید در قوه قضائیه وجود داشته باشد که بتواند با اقویا مقابله کند و به داد ضعفان جامعه برسید و از این رهگذر بتواند عدالت را در جامعه بگستراند.

 

وی بابیان اینکه بر اساس استقلال قوا، نباید سایر قوا در  قوه مستقل قضائیه، اعمال‌نفوذ کنند و استقلال آن را از بین ببرند، ادامه داد: هنرِ قاضی عبارت است از این است که تنها و تنها از خدا بترسد. قضاوت و عدل امیرالمؤمنین علی (ع) بهترین الگو برای قضات در برخورد با سوءاستفاده کنندگان از بیت‌المال است.

 

آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به ویژگی‌های قضات در دین اسلام؛ افضلیت، حوصله، استقلال و دسترسی مکانی را از این ویژگی‌ها برشمرد و افزود: قضاوت فله‌ای برخلاف احکام اسلامی است، ازاین‌رو قوه قضائیه و دستگاه قضا باید تلاش کند تا از هرگونه قضاوت فله‌ای به دور باشد و در امر قضاوت که حساس است دقیق عمل کند.

 

وی با تقدیر از عملکرد قوه قضائیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: تحولات چشمگیری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ارکان حکومتی به وقوع پیوست که ازنظر دقت و اجرای عدل قابل‌مقایسه با گذشته نیست ولی ازنظر سرعت عمل، علی‌رغم تقدیر از پرکاری این مجموعه، مدت‌زمان رسیدگی به پرونده‌ها طولانی است.

 

عضو خبرگان رهبری همچنین بر پیشگیری از وقوع جرم و لزوم کار فرهنگی برای کاهش جرم ضرب‌وجرح عمدی در استان و سرعت عمل در رسیدگی به پرونده‌های قضایی تأکید نمود و ادامه داد: پرونده‌های ضرب‌وجرح و دعوا در استان ما بیش از سایر پرونده‌ها است که نیاز به کار فرهنگی فوق‌العاده‌ای وجود دارد.

 

وی بابیان اینکه اخلاف امکانات و نیروی انسانی محدود، این سرعت رسیدگی قابل‌تقدیر است ولی باید این روند تسریع شود چراکه برای مردم قابل‌قبول نیست که در جمهوری اسلامی روند رسیدگی طولانی شود، افزود: رسیدگی به تخلفات و دست‌اندازی‌ها به بیت‌المال و برخی نهادها مهم است و دستگاه قضایی باید در جهت احقاق حقوق مردم قدم بردارد.

 

آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به دیدار اخیر با رئیس قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: در این دیدار به رئیس قوه قضائیه از مشکلات دستگاه قضایی در استان گفتم که وی نیز گفت در این مدت به چند استان سفر کردیم که به دلیل کمبودهای مالی و امکاناتی زیاد در استان‌ها، ما امکان تحقق این مسأله را نداریم و انشا الله در آینده به آذربایجان شرقی خواهم آمد./854/202/ب3

 

ارسال نظرات