۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۴۳۴۴۹۹
وزیر ارشاد در حاشیه نمایشگاه قرآن؛

فیلم قرآنی باید به فضایل اخلاقی که قرآن به روی آن تاکید دارد توجه کند

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: به نظرم فیلم قرآنی باید به فضایل اخلاقی که قرآن به روی آن تاکید دارد توجه کند، برای مثال احترام به پدر و مادر، صداقت و امانتداری از جمله فضایلی است که با پرداختن به آن می‌توان ادعا کرد فیلم قرآنی ساخته شده است.
جنتی

به گزارش خبرگزاری رسا در دوازدهمین روز از برگزاری بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه قرآن در جواب پرسش خبرنگاران مبنی بر این که از فیلم‌های قرآنی چه حمایتی می‌کند؟ اظهار داشت: در ابتدا باید به این مهم توجه کنیم که نگاه ما به فیلم قرآنی چیست؟ آیا فیلمی که تنها در آن آیاتی از قرآن قرائت می‌شود، قرآنی است؟ این نوع پرداخت تنها یک نگاه به قرآن است، زیرا آثاری که به فضایل قرآنی پرداخته می‌شود هم آثاری قرآنی هستند.

وی ادامه داد: به نظرم فیلم قرآنی باید به فضایل اخلاقی که قرآن به روی آن تاکید دارد توجه کند، برای مثال احترام به پدر و مادر، صداقت و امانتداری از جمله فضایلی است که با پرداختن به آن می‌توان ادعا کرد فیلم قرآنی ساخته شده است، البته باز هم تاکید می‌کنم کارهایی نظیر «یوسف پیامبر(ع)»، «اصحاب کهف» و «مریم مقدس (س)» که از قصص قرآنی بهره برده‌اند کارهای شاخص قرآنی هستند، اما در کنار آن نباید از آثاری که به فضایل می‌پردازند نیز غافل شد.

جنتی در پاسخ به این سوال که چرا در وزارت ارشادی که ادعای قرآنی بودن دارد، فیلم‌هایی چون «من سالوادر نیستم» و «پنجاه کیلو آلبالو» فرصت نمایش پیدا می‌کنند؟ گفت: این فیلم‌ها تولید می‌شوند اما ما نیز سعی می‌کنیم جلوی نمایش این قبیل کارها را بگیریم .

 

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش حوزوی نمایشگاه شامل کمیته حوزوی، حوزه علمیه خواهران، آستان قدس رضوی، قرآن و رسانه، مرکز طبع و نشر قرآن، غرفه فهم و تدبر در قرآن، بخش کودک، مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی، پاسخگویی به مسائل شرعی و انتشارات مختلف و همچنین از بخش بین الملل نمایشگاه دیدن کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص ارزیابی خود از بخش حوزوی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، به جا نمایی بخش حوزوی در ابتدای ورودی نمایشگاه قرآن اظهار داشت: طبیعتا حوزه های علمیه به عنوان جایگاهی که به عنوان جایگاه توسعه فرهنگ قرآنی است از اهمیت بیشتری برخوردار است و طبیعتا باید آن ها از مرکزیت بهتری در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: تکیه نمایشگاه قرآن امسال به سوی سهم قرآنی بوده است و خوشبختانه از حوزه های علمیه قم، مراجع، موسسات علمی آموزشی، پژوهشی و سایر نهادها همگی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و آثار خود را عرضه نموده اند مجموعا استقبال خوبی از نمایشگاه امسال شده است.

علی جنتی طی بازدید از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شعار این دوره نمایشگاه به سوی فهم قرآن انتخاب شده است اظهار داشت: ما در زمینه تلاوت و حفظ قرآن کارهای خوبی انجام دادیم و همواره قاریان ما در رشته حفظ و تلاوت توانسته اند، مقامات ارزشمندی را در جهان کسب کنند اما در حوزه فهم قرآنی باید کارهای بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: امسال شعار نمایشگاه توجه به درک و فهم قرآنی است تا از این طریق زمینه فهم به قرآن فراهم شود تا ما بتوانیم در همه امور فهم قرآنی را سر لوحه کار خود قرار دهیم، در زمینه مفاهیم قرآنی کارهایی انجام شده است که همواره ما در ارشاد از آن حمایت می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه آثار جدیدی توسط شخصیت های علمی و فرهنگی در ایران و خارج از کشور ارائه شده است خاطرنشان کرد: ما با حمایت از این محصولات می‌توانیم در جهت توسعه فرهنگ قرآنی گام برداریم، ما علاوه بر این کارها باید از فیلم‌ها و داستان‌هایی نیز استفاده کینم که در آنها به مفاهیم قرآنی توجه می‌شود، فیلم‌هایی مثل حضرت یوسف، حضرت مریم، مردان آنجلس و امثال اینها تهیه شده است.

جنتی با اشاره به اینکه فیلم حضرت موسی نیز یکی از فیلم‌هایی است که توسط مرحوم سلحشور دنبال می‌شد تاکید کرد: ما باید از اینگونه کارها بیشتر بهره ببریم. نیازی نیست که حتما در فیلم‌های ما صرفا قرآن بخواند تا بگوییم این فیلم قرآنی است حتی می‌توانیم از مفاهیم قرآنی مثل صداقت و راستگویی و امانت داری و ... بهره ببریم و بر اساس این مفاهیم فیلم بسازیم.

وی اقزود: ما باید حتما از مفاهیم قرآنی در فیلم‌ها و فعالیت‌های هنری و خوشنویسی خود بهره ببریم، همانگونه که می‌بینیم در این نمایشگاه آثار هنری و خوشنویسی هنرمندان بر روی چوب و سایر دستگاههای هنری عرضه شده است که این‌ها اقدامات خوبی است و باعث می‌شود جاذبه‌های قرآنی برای جوانان افزایش پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آنچه در رسانه‌ها از سخنان مقام معظم رهبری مطرح شده است درست نیست ابراز داشت: ایشان تاکیدشان بر این بود که فعالیت‌های هنری از حالت دولتی خارج شود و بیشتر از این‌ها بخش خصوصی از فعالیت‌های هنری حمایت کند.

وی در پایان گفت: تفسیر دقیق ایشان این بود که در فعالیت‌های هنری از دولت آبی گرم نمی‌شود و باید بیشتر  بخش خصوصی از فعالیت‌‌های هنری حمایت کند و این تاکید مقام معظم رهبری بود./816/102/ب3

 

 

ارسال نظرات