۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۴۳۴۵۷۲
مشروح گفت وگوی زنده تلویزیونی رییس دستگاه قضا؛

در ماجرای حقوق های نجومی اعتماد مردم خدشه دار نشود/ در برخورد با مفاسد اقتصادی قاطعانه عمل کرده ایم

رییس قوه قضاییه با بیان این که مشی قوه قضائیه بر اساس موازین اسلامی و قانونی است، گفت: رسانه ها باید از مشی دستگاه قضا تمکین کنند و با بزرگ نمایی مفاسد اقتصادی اعتماد مردم را به نظام مخدوش نکنند.
آیت الله ‌آملی لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، در برنامه گفت و گوی زنده تلویزیونی با تسلیت شهادت حضرت علی(ع) و گرامی داشت شب های قدر و مصادف شدن آن با هفته قوه قضائیه به تشریح کارنامه قوه قضائیه در یک سال گذشته پرداخت.

 

وی با ابراز تشکر از کارکنان قوه قضاییه که بار اصلی خدمات قوه قضاییه بر دوش آنها است و تشکر از خانواده های آنان به خاطر صبوری که به خرج می دهند، افزود: کار قضا کار بسیار دشواری است و فشاری کاری برای کارکنان این دستگاه باعث مشکلات زیادی می شود.

 

آیت الله آملی لاریجانی در رابطه با کارنامه دستگاه قضایی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: اگر ما ابعاد این خدمات را بررسی کنیم می بینیم که حجم وسیعی است که هم در سازمان های تابعه دستگاه قضایی مانند اداره ثبت، سازمان پزشکی قانونی، سازمان زندان ها، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری و هم در خود دستگ های قضایی خدمات زیادی را ارائه می کنند.

 

در سال بیش از 15 میلیون پرونده به دستگاه قضایی وارد می شود

وی با بیان این که مجموع پرونده های قضایی ما در سال حدود 15 میلیون پرونده است، گفت: اگر چه ورودی پرونده ها این مقدار نیست ولی بر اساس کد یکتا که به پرونده ها داده شده است ورودی پروند ها بیش از 6 میلیون به دستگاه قضایی و حدود 4 میلیون به شورای حل اختلاف است و این در کنار خدماتی است که سازمان های تابعه مانند سازمان ثبت و دیگر سازمان ها و ادارات انجام می دهند.

 

رییس قوه قضاییه یادآور شد: استفاده از فناوری های نوین ظرفیت بسیار خوبی را در اختیار امور قضایی گذاشته است و در نظم دادن به پرونده ها و جدا سازی دعاوی اصلی از دعاوی تبعی کمک فراوانی کرده است.

 

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اطاله دادرسی، افزود: این نیاز به تحلیل دارد زیرا گاهی تفسیر ما از اطاله دادرسی این است که مراحل رسیدگی به پرونده طول می کشد و باید یک بار قاضی حکم دهد و یک مرحله ای باشد و در شرع هم همین است و یک بار بحث اتقان در رأی قاضی و ایطای حق مطرح می شود که هر پرونده اقتضای خاص خود را دارد.

 

وی با اشاره به این که ما با قانونی مواجه هستیم که حکم قاضی چند مرحله ای داده می شود، اظهار داشت: من از این قانون حمایت می کنم زیرا در برخی موارد احکام نیاز به تجدید نظر و اعاده دادرسی دارد و بستن این راه کار درستی نیست و به نظر می رسد که این شیوه برای رسیدن به اتقان در رأی بهتر است.

 

دلایل اطاله دادرسی

آیت الله آملی لاریجانی بخشی از اطاله دارسی ها را مربوط به کمبود نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: کار مراکز تجدید نظر با قانونی که در سال گذشته تصویب شد طولانی تر شد و اگر چه که به بهبود و اتقان رأی قاضی کمک می کند ولی طولانی تر شده است.

 

وی با بیان این که ما ساختارها را آماده کرده ایم و آماده جذب قاضی هستیم، ابراز داشت: تا کنون 4000 قاضی را جذب کرده ایم و در سال آینده فراتر هم خواهد رفت و سعی می کنیم که با رایزنی که با رهبری و نهادهای مربوطه می کنیم نیروی کافی را جذب کنیم تا به تسریع دادرسی ها کمک کنیم.

 

رییس قوه قضاییه یادآور شد: ما تلاش کردیم که در استان ها تعادلی ایجاد شود و در تمام استان ها به یک اندازه دارسی ها به طول انجامد و متوسط رسیدگی حقوقی به حدود دویست روز رسیده است و کیفری هم همین حدود است، دلیل تسریع در روند دادرسی به خاطر این بود که معیار بر تعدد جرایم، اتهامات و دعاوی حتی در یک پرونده بود ولی امسال دعاوی تابعه، یک پرونده در نظر گرفته می شود که به طولانی شدن پرونده ها می انجامد.

 

وی با بیان این که برخی پرونده ها ذاتاً قابل مختومه شدن نیست، گفت: در برخی دعاوی حقوقی هم استثنا هایی وجود دارد ولی روال کار این است که بیش از چند ماه به طول نیانجامد که این نیازمند نیروی انسانی کافی است.

 

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به این سؤال که در قوه قضائیه در رابطه با پیشگیری از جرم چه اقداماتی انحام شده است، خاطرنشان کرد: به طور کلی دستگاه قضا در کل دنیا به دنبال پیشگیری از جرم رفته است و عده ای بر ساختار شهری برای پیشگیری از جرم توجه کرده اند؛ در کشور ما هم از حدود 8 سال پیش طرح خوبی به تصویب رسید ولی شورای نگهبان به خاطر اشکال در تکالیف برخی مجموعه ها آن را رد کرد ولی الان دوباره به مجمع ابلاغ شده و به تصویب رسیده است.

 

وی یکی از وظایف قوه قضاییه را پیشگیری از جرم دانست و گفت:  اگر ما در بحث مواد مخدر پیشگیری کنیم و آگاهی سازی داشته باشیم و عواقب وخیم آن را تبیین کنیم دیگر جرمی در این زمینه انجام نخواهد شد تا قوه قضائیه وارد شود.

 

رییس قوه قضاییه با اشاره به این که لایحه ای برای پیشگیری از جرم در سال نود به مجلس رفت و امسال به تصویب مجمع رسید و ابلاغ شد، یادآور شد: شورای عالی پیشگیری از جرم که در این لایحه در نظر گرفته شده است متشکل از جمعی از مسؤولان همه نهاد های مرتبط با جرم است و مصوبات این شورا بعد از تأیید رؤسای سه قوه قابلیت اجرا دارد تا بار سنگینی بر عهده قوه مجریه نباشد.

 

باید راه هایی برای پیشگیری از جرم طراحی شود

وی با بیان این که در بحث های حقوقی هم بحث پیشگیری مطرح است، افزود: ما اگر بتوانیم راه هایی را پیش بینی کنیم که مشکلات ناشی از نا آگاهی مردم در تنظیم قرار دادها کم شود بسیاری از حجم کاری قوه قضائیه  کم می شود.

 

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به این سؤال که در بحث رسیدگی به مشکلات زندانی ها در بحث حقوق بشر که امریکایی ها به ما خرده می گیرند قوه قضائیه چه اقداماتی انجام داده است، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها از ما آمار بدتری دارند و حق ندارند به ما خرده بگیرند ولی در عین حال بحث زندان برای حفظ امنیت جامعه ضروری است و اگر نباشد امنیت جامعه سلب می شود.

 

زندان ها به سمت طبقه بندی جرایم حرکت کرده اند

وی با بیان این که ما برای زندان کارهای زیادی را باید انجام دهیم، ابراز داشت: اول بحث طبقه بندی زندان ها است تا جرایم مالی از جرایم جنایی جدا شوند و زندان ها عملا به این سمت رفته اند؛ در جرایم مالی هم اصل باید بر اعسار باشد و تلاش ما این است که کسی به خاطر محکومیت مالی در صورتی که کلاه برداری نباشد در زندان نباشد مگر دارا بودنش ثابت شود.

 

رییس قوه قضاییه یادآور شد: ما فضای زندان را فضای تربیتی کرده ایم و یا شرایطی را به وجود آوریم که زندانی که خطرناک نیست از آزادی مشروط استفاده کند و ساختار های این کار را فراهم کرده ایم که از دست بندهای مخصوص در این زمینه استفاده کنیم.

 

وی افزود: در آیین دارسی کیفری جدید تأسیسات خوبی برای کم کردن مجرمین کیفری با جایگزین کردن مجازات حبس اعمال شده است.

 

در برخورد با قاضی متخلف هیچ ملاحظه ای نمی شود

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به این سؤال که در حوزه نظارت مستمر بر قضات جهت جلوگیری از انحراف چه اقدامی صورت گرفته است،  خاطرنشان کرد: بحث سلامت قضایی نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا وجود دارد و ما به مردم این اطمینان را می دهیم که دستگاه های نظارتی به صورت سیستماتیک نظارت می کنند و در برخورد با قاضی متخلف هیچ ملاحظه ای نمی شود.

 

وی ابراز داشت: عمده قضات ما انسان های قانعی هستند و اگر موردی هم پیدا می شود ما سعی داریم با پالایش این افراد دستگاه قضایی را از این اتهامات مبرا کنیم؛ گاهی هم این که قاضی فاسد است ناشی از شایعات است و اتهام می زنند ولی در عین حال ما در همین سال نزدیک به 50 نفر را از دستگاه قضایی منفصل کرده ایم.

 

رییس قوه قضاییه یادآور شد: اگر ما ببینیم که مفاسد قضات از حد بیشتر باشد اسامی قضات متخلف را اعلام خواهیم کرد و برخوردها غلیظ خواهد بود؛ عده ای در دادسرای نظارت بر قضات گاهی اوقات به صورت پنهانی به حوزه های قضایی در سراسر کشور سر می زنند و حتی دیوان عالت اداری هم به نظارت می پردازد.

 

حفظ کرامت مردم از دغدغه های دستگاه قضایی است

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نظارت در برخورد دستگاه قضایی با مراجعین به قوه قضائیه، افزود: برخی برخوردها ممکن است به شخصیت قاضی برگردد ولی برخی هم مربوط به کثرت کار است زیرا قضات در ماه بیش از 22 روز به کار می پردازند؛ اگر چه که قابل توجیه نیست و معاونت فرهنگی برای ترویج اخلاق حرفه ای در دستگاه قضایی تأسیس شده است تا کرامت مردم حفظ شود.

 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به این که در برخی کشورها در ازای هر صد هزار نفر 43 قاضی دارند، خاطرنشان کرد: باید بر اساس یک مثلث سه ضلعی ببینیم که یک ضلع آن جمعیت و یک ضلع تعداد پرونده و یک ضلع تعداد قاضی است و لزوما جمعیت نمی تواند تعداد قاضی را مشخص کند ولی در ایران در ازای هر صد هزار نفر 12 قاضی وجود دادر که کم است.

 

قضات تازه جذب شده از سطح سواد و فضل بالایی برخوردارند

وی در پاسخ به این پرسش که قوه قضائیه برای آموزش قضات چه اقدامی کرده است، ابراز داشت: ما در بحث آموزش قضات بسیار پیشرفت کرده ایم و قضاتی که تازه جذب شده اند سطح سوادی و فضل بالایی دارند؛ نخبگان دانشگاهی با معدل های بالای 17 و آزمون های سخت ورودی کتبی و شفاهی که می گیریم تقریباً از میان هر 30 هزار نفر 500 نفر جذب می شوند که نشان از کیفیت نیروی ورودی به دستگاه قضایی دارد.

 

رییس قوه قضاییه یادآور شد: ما آموزش را در طول کار هم ادامه می دهیم و تأسیسات جدیدی را به وجود آوردیم تا هم در بدو ورود و هم در حین خدمت آموزش کافی را به قضات بدهیم؛ اگر نیرو کافی باشد ما می توانیم بخشی از کار را هم به این امر اختصاص دهیم.

 

وی در پاسخ به سؤالی که راجع به امنیت در فضای مجازی پرسیده شد، افزود: فضای مجازی وجهه های مختلف دارد و تنها مربوط به قوه قضائیه نمی شود و کارهای اجتماعی و جامعه شناسی و روان شناسی دارد ولی در بحث وقوع و پیشگیری از جرم به قوه قضائیه مربوط می شود.

 

آیت الله آملی لاریجانی برخورد با کلاهبرداری در فضای مجازی، شایعات بی اساس و تشویش اذهان عمومی را وظیفه قوه قضائیه دانست و خاطرنشان کرد: اگر در فضای واقعی جرمی انجام شود می توان آن مکان را توقیف کرد ولی در فضای مجازی این امکان وجود ندارد و ما باید در فضای مجازی با ظرافت برخورد کنیم.

 

زیرساخت های فضای مجازی باید بومی شود

وی با بیان این که در بحث فضای مجازی ما با مشکل دو وجهی مواجه هستیم، ابراز داشت: در بحث برخورد با جرم با نیروی انتظامی توافقاتی انجام داده ایم ولی بهترین کار این است که ما کارهای موازی صحیح مانند اینترنت ملی و یا نرم افزارهای ارتباط مجازی قابل رقابت انجام دهیم زیرا برخی نرم افزار ها که سرورهای آنها در خارج از کشور قرار دارد می تواند خطر جدی برای امنیت کشور داشته باشد.

 

رییس قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که در رابطه با برخی مفاهیم جدید که در فضای قضایی کشور مانند طلاق توافقی رایج شده است قوه قضائیه چه اقدامی انجام داده است، یادآور شد: در رابطه با طلاق توافقی که رایج شده بود و با کوچک ترین اختلاف نظر منجر به طلاق می شد تصمیماتی گرفته شد تا در وحله اول دادگاه ها نپذیرند تا این طلاق ها کم شود؛ باید توجه داشت که این مسأله فرا قوه ای است و همه دستگاه های فرهنگی باید کاری کنیم که جوانان از این پدیده اجتناب کنند.

 

وی در رابطه با پیشگیری از جرم در قوه قضائیه، افزود: رسانه ها کمک زیادی در این زمینه می توانند انجام دهند و انتظار است که رسانه ها بیش از این همکاری و کمک کنند زیرا این بحث فرا قوه ای است و باید مردم را به صحنه بیاوریم و باید رسانه ها بخشی از تلاش خود را به این مسأله اختصاص دهند.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه 70 درصد زندانی ها چه مستقیم و چه غیر مستقیم به خاطر مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند در بحث بیشگیری و آگاهی دادن به جامعه در این زمینه اقدامات زیادی انجام دهند تا فرهنگ سازی شود.

 

وی با بیان این که در بحث مفاسد اقتصادی نمی شود قبول کرد که برخوردها کم بوده است، ابراز داشت: برخوردهایی که در این مفاسد انجام می شود بسیار خوب است و مشی قوه قضائیه این است که باید با اتقان عمل کند و نمی تواند تحت فشار گروه های مختلف قرار بگیرد.

 

رییس قوه قضاییه یادآور شد: قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی بسیار قاطعانه عمل کرده است و نشان داده است که تمام افراد در هر پستی که هستند نمی توانند احساس ایمنی از این برخورد ها داشته باشند و ازطرف دیگر نباید بار قوه قضائیه زیاد شود و بقیه قوه ها و ارگان ها خود را مسؤول ندانند.

 

در بحث زمین خواری یک حالت بی مرزی و بی قانونی در دولت دیده می شود

وی افزود: ما بحث پرونده 3000 میلیاردی را داشتیم  در بحث مؤسسه ثامن الحجج کاری کردیم که پرونده قضایی نشود؛ نظارت بر بانک ها کار قوه اجرایی است و در زمین خواری هم همین طور که حالت بی مرزی و بی قانونی احساس می شود و در گردنه حیران یک نهاد کوچک مانند بخش داری تصمیم گرفته است که فضای روستا گسترش یابد.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که من فساد سیستماتیک را در سیستم اداری کشور قبول ندارم، خاطرنشان کرد: بازرسی کل کشور کارهای خوبی انجام می دهد و دولت هم کارهای خوبی برای جلوگیری از این مشکلات انجام داده است و امیدواریم این مشکلات با عزم جزمی که در مسؤولان است برطرف شود.

 

وی با بیان این کهما در مسأله ساخت و سازها سی و چند سال رها کرده ایم و امروز یک باره با بولدزر خراب می کنیم، ابراز داشت: ما نباید در برخورد ها افراط و تفریط به خرج دهیم؛  متأسفانه برخی می خواهند که فسادها را زیاد نشان دهند ولی ما باید فضای جامعه را به سمت امید در جامعه سوق دهیم و فساد را بیش از آنچه هست نشان ندهیم.

 

اصل برخورد با حقوق های نجومی درست است ولی نباید اعتماد مردم مخدوش شود

رییس قوه قضاییه در رابطه با حقوق های نا متعارف اظهار داشت: اصل این حقوق های نا متعارف حتی اگر جرم هم نباشد نادرست است و حساسیت نسبت به این مسأله درست است و باید مدیری که این حقوق ها را گرفته است را کنار گذاشت و پول را به بیت المال برگردان.

 

وی افزود: بحث دیگر بحث فضای عمومی جامعه است و باید توجه داشت که اعتماد مردم سرمایه اجتماعی کشور است و نباید با هر موضوعی این اعتماد را از بین برد؛ نباید فضایی درست کرد که همه مدیران متهم شوند؛ اگر چه که باید قاطعانه با این مسأله برخورد شود ولی باید سیاه نمایی نکنیم و مسأله ملی درست نکنیم و اعتماد مردم را مخدوش نکنیم.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که قوه قضائیه باید کار خود را بر اساس موازین انجام دهد، خاطرنشان کرد: در بحث زمین خواری در سال گذشته بیش از 40 هزار هکتار زمین ر به دولت برگردانده و بیست هزار پرونده را بررسی کرده است؛ قوه قضائیه در این زمینه قاطعانه عمل می کند و یا با تخریب و یا با جریمه های مالی سنگین باید کاری کنیم که رقبت به تغییر کاربری زمین ها از افراد گرفته شود.

 

وی در مقوله اقتدار قوه قضائیه و این که این اقتدار باید به جایگاه اصلی خود برسد، ابراز داشت: قدرت باید همراه با عدالت باشد و نفس قدرت داشتن ملاک نیست ولی اقتدار بحث صحیحی است و اگر قوه قضائیه نتواند احکام خود را اجرا کند امنیت سلب می شود و این به نفع همه است که این اقتدار وجود داشته باشد.

 

رییس قوه قضاییه یادآور شد: بسیاری از انتقاداتی که رسانه ها به قوه قضائیه می کنند بی مورد است و به نفع هیچ کس نیست زیرا تخریب قوه قضائیه به حقانیت نظام برمی گردد به نفع هیچ کس نیست؛ البته که قوه قضائیه کار خود را انجام می دهد و رسانه ها هم باید کمک کنند.

 

رسانه ها باید نسبت به احکام و روال قوه قضائیه تمکین داشته باشند

وی افزود: در خصوص بحث اعدام ها ما احتیاط هایی را به عمل می آوریم که جرم کاملاً احراز شود و این بر اساس عدالت است و رسانه ها و دیگر نهاد ها باید نسبت به کار قوه قضائیه تمکین داشته باشند.

 

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به این سؤال که قوه قضائیه در حوزه حقوق بشر برای جلوگیری از ایران هراسی و رساندن صدای خود به جهان چه اقدامی انجام داده است، خاطرنشان کرد: ما یک حکومت دینی هستیم و کرامت انسانی در اسلام تصریح شده است و حقوق انسانی را باید بیشتر از دیگران رعایت کنیم و هر چه در حوزه نظری کار کنیم و در اجرا هم در قوانین ببینیم به نفع کشور است.

 

وی بحث لایحه جرم سیاسی که الان تصویب شده است را به نفع حقوق مردم دانست و ابراز داشت: رعایت حقوق مردم مورد توجه قوه قضائیه است و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی ساختارهایی را به وجود آورده است و از حقوق بشر استقبال می کند.

 

رییس قوه قضاییه با بیان این که حقوق بشر منشأ دینی دارد و ما پیشتاز در این مسأله هستیم، یادآور شد: بحث مهم هجمه های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی است و ما فکر می کنیم که امروز کشورهای سلطه از ابزار حقوق بشر علیه کشورهای مختلف استفاده می کنند در حالی که خودشان با شهروندان خود بدترین رفتار را دارند.

 

نظام سلطه نسبت به حقوق بشر رفتار دوگانه دارد

وی به رفتار دوگانه نظام سلطه در رابطه با حقوق بشر اشاره کرد و افزود: امروز ما شاهدیم که عربستان در یمن بدترین جنایات جنگی را انجام می دهد و کودک کشی می کند ولی نظام حقوقی در دنیا دو گانه عمل می کند و این جنایات مورد مآخذه قرار نمی گیرند و یا در افغانستان آمریکایی ها عروسی مردم را با بمباران های خود به عزا تبدیل می کنند اما هیچ حرفی از حقوق بشر مطرح نیست.

 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به این که درگیری های بحرین به خاطر این است که مردم حق رأی می خواهند، خاطرنشان کرد: حکام بحرین از یک فردی که متولد بحرین است سلب تابعیت می کنند و حقوق بشر امریکایی هیچ عکس العملی نشان نمی دهد که نشانه ای از رفتار دوگانه نظام سلطه در رابطه با حقوق بشر است.

 

وی با بیان این که ما قرآن را حق می دانیم و به آن عمل می کنیم و آن را راه نجات می دانیم، ابراز داشت: مبنای کار ما قرآن است و نمی توانیم حقوقی مانند هم جنس بازی را بپذیریم به این خاطر که آنان ما را ضد حقوق بشر می دانند.

 

رییس قوه قضاییه با بیان این که ما هیچ وقت نمی توانیم از حقوق بشر امریکایی تمکین کنیم یادآور شد: همین که آمریکایی ها می خواهند که ما آیین و ارزش های خود را رها کنیم و از ارزشهای آنان تبعیت کنیم خودش ضد حقوق بشر است زیرا هر امتی حق دارد که ارزش های خود را محترم بداند و به آن عمل کند.

 

وی با بیان این که من حوزوی هستم و دغدغه فرهنگ دارم، افزود: مقوله فرهنگ برای ما بسیار اساسی است و فرهنگ عجین با ما است و چطور می شود که ما خود را به بیخیالی بزنیم در حالی که دشمن بیش از صد شبکه ماهواره ای فارسی زبان برای ما درست کرده است؛ باید شبیخون فرهنگی را جدی بدانیم و در کنار این شبیخون فرهنگی دلسوزان فرهنگی باید چاره ای بیندیشند.

 

باید در مقابل شبیخون فرهنگی طراحی فرهنگی داشته باشیم

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگ حرف برای گفتن دارد زیرا قرآن ما حرف برای گفتن دارد، خاطرنشان کرد: باید در مقابل شبیخون فرهنگی طراحی فرهنگی داشته باشیم و دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید در فکر چاره باشند و از فرصت هایی مانند اعتکاف و شب های قدر و رمضان استفاده کنیم و جلو ولنگاری فرهنگی را بگیریم.

 

وی ابراز داشت: ما باید معارف حقه الهی را به مردم نشان دهیم و این باید برای فرهنگیان یک دغدغه باشد و بگیر و ببند قوه قضائیه باید در مرحله آخر مطرح شود.

 

رییس قوه قضاییه در رابطه با سؤالی مبنی بر سیاسی بودن شورای عالی قضایی، یادآور شد: این درست نیست که بحث ها سیاسی است بلکه در حد نطق پیش از دستور مطالبی بیان می شود و بیشتر وقت راجع به بحث های قضایی است؛ باید توجه داشت که رییس قوه قضائیه باید در بحث های سیاسی وارد شود ولی کار مسؤولان عالی قضایی صرفا سیاسی نیست و تا این حد لازم است.

 

رمضان ماه ضیافت الهی است و آن را به سادگی از دست ندهیم

وی در پایان در رابطه با ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ماه رمضان ماه ضیافت خداوند است و باید سعی کنیم این فرصت را با غفلت نگذرانیم و از دست ندهیم و سعی کنیم در باقی مانده این ماه از این فرصت استفاده کنیم و از معارف بلندی که در قرآن هست بهره ببریم.

 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان این که قرآن کتاب توحید است، خاطرنشان کرد: نگاه قرآنی این است که اصل این عالم حق خداوند متعال است و نباید این کتاب را نادیده بگیریم بلکه باید توجه داشته باشیم که دنیا دار عبور است و توشه تقوا را از این دنیا برداریم و از این فضای ماه رمضان استفاده بکنیم و کاری نکنیم که بهره ما از ماه رمضان گرسنگی و تشنگی باشد.

 

وی در پایان با اشاره به روایتی از امیر المؤمنان(ع) ابراز داشت: این ایام پر برکت و نورانی است و توجه به خداوند را از دست ندهیم زیرا یاد حق، فصل همه چیز است./843/ز503/ج

ارسال نظرات