۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۴۳۴۶۲۲
مدیر مدرسه علمیه مشکوة اندیشه مطرح کرد؛

ضرورت توجه به فهم آیات قرآن در کنار تلاوت

مدیر مدرسه علمیه مشکوة اندیشه گفت: در آیات و روایات بر این نکته تأکید شده است که باید افزون بر روخوانی صحیح قرآن، به متن آیات آن نیز توجه اساسی شود.
قرآن

فاطمه حبیبی مدیر مدرسه علمیه مشکوة اندیشه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با اهمیت درک و فهم عمیق آیات قرآن، بیان داشت: ماه رمضان، ماه نزول قرآن است و بارها در آیات و روایات بر این نکته تأکید شده است که باید افزون بر روخوانی صحیح قرآن، به متن آیات آن نیز توجه اساسی شود.

 

وی در ادامه افزود: ما نباید تنها به روخوانی قرآن اکتفا کنیم بلکه باید آن را درک کنیم و به دنبال عمل به پیام‌ها، دستورات، احکام و قوانینی باشیم که خداوند متعال برای رسیدن انسان‎‌ها به سعادت دنیوی و اخروی در قرآن وضع کرده است.

 

حبیبی ابراز داشت: اگر ما تنها به روخوانی قرآن بسنده کرده و نسبت به متن آیات غافل و بی توجه باشیم، در این صورت به هدف اصلی قرآن که هدایت و سعادت است نخواهیم رسید، چرا که خداوند تبارک و تعالی برای تمام ابعاد و جنبه‌های زندگی انسان اعم از مادی، معنوی، جسمی، روحی، اقتصادی و خانوادگی دستورات بسیاری نازل فرموده است.

 

وی ادامه داد: گر چه خواندن تنها هم اثرات خاص خودش را دارد و مانند این است که ما بخواهیم یک چوب کبریت را روشن تا از نور آن استفاده کنیم ولی زمانی که ما بخواهیم از روشن کردن این چوب کبریت هدف داشته باشیم، می‌توانیم به واسطه آن، یک چراغ و یا اجاق را روشن کرده و مدت زمان طولانی‌تری از نور و حرارت آن بهره ببریم.

 

مدیر مدرسه علمیه مشکوة اندیشه اظهار داشت: همچنین مثال دیگری که در این باب مطرح می‌شود این است که وقتی ما به سمت آب می‌رویم می‌توانیم تنها خودمان را خیس کنیم و برگردیم، یا اینکه برویم داخل آب مقداری شنا کنیم و برگردیم، نوع دیگر آن این است که مانند یک غواص به زیر آب برویم و به طور کامل همه چیز را ببینیم و بشناسیم و به روی آب بازگردیم.

 

حبیبی در ادامه افزود: همان‌طور که واقف هستیم قرآن به دو صورت بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده که یک بار آن به صورت دفعی در باارزش‌ترین شب سال که شب قدر است و سرنوشت انسان‌ها در این شب رقم می‌خورد، صورت گرفته است، از این رو باید تمام تلاش ما این باشد که ان‌شاءالله بتوانیم به دور از غفلت‌ها، این شب عزیز معنوی را درک کنیم و از پرودگار منان بخواهیم بهترین سرنوشت را برای همه بندگانش رقم بزند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین در این شب باید از خداوند عالمیان طلب آمرزش و مغرت کنیم و بخواهیم از تقصیرات و گناهان گذشته ما بگذرد و دعای ما این باشد که ان‌شاءالله توفیق درک این شب با عظمت را داشته باشیم./302/966/ب1

ارسال نظرات