۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۴۳۴۷۸۶

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

اجرای آیین «قنبر خوانی» در گرمه، تأکید امام جمعه شیروان بر دستگیری از محرومان در ماه رمضان و اجرای طرح «تابستانه کتاب» در خراسان شمالی عناوین برخی از اخبار فرهنگی این استان است.
اخبار کوتاه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیین قنبر خوانی یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های نمایش‌های آهنگین است که همه‌ساله در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مساجد شهرستان گرمه اجرا می‌شود.

 

در این مراسم فردی در نقش قنبر و با لباس سفید به همراه کشکول و تبر خود وارد مراسم عزاداری امام علی (ع) شده و شروع به قرائت اشعاری در مدح مولای متقیان می‌کند که با تکرار و همراهی عزاداران، معنویت خاصی به مجلس می‌بخشد. در همین حال نیز شخص دیگری کشکول قنبر را در میان مردم می‌چرخاند و مردم نذورات خود را در آن می‌ریزند.

 

در روایات آمده است قنبر، غلام وفادار امام علی (ع)‌ هنگامی از ضربت خوردن آن حضرت به دست ابن‌ ملجم آگاه می‌شود که پیکر مطهر مولای متقیان را برای دفن بردند سپس قنبر پشت در خانه علی (ع) خشت‌های خانه را به سر می‌کوبد و به ندبه و عزاداری می‌پردازد و این عمل تا جایی ادامه می‌یابد که وی از حال می‌رود و بی‌هوش می‌شود.

 

تأکید امام جمعه شیروان بر دستگیری از محرومان در ماه رمضان

حجت‌الاسلام حسین کوثری، امام جمعه شیروان با بیان اینکه جامعه‌ای که درد نیازمند را نفهمد، از ساحت انسانی و اسلامی به دور است، گفت: ماه رمضان فرصتی برای خودسازی و درک حال محرومان است.

 

وی با بیان اینکه رعایت فرمان‌های الهی و به یاد محرومان بودن در ماه مبارک رمضان موجب قبولی اعمال است، اظهار کرد: ازاین‌رو اولین عملی که به انسان‌ها پس از خروج از اردوگاه رمضان سفارش می‌شود، پرداخت زکات فطره است.

 

حجت‌الاسلام کوثری با اشاره به اینکه پرداخت زکات فطره در ماه رمضان راهگشای سعادت است، گفت: طبق تأکیدات قرآن کریم باید زکات فطره پرداخت شود و آنگاه به نماز عید فطر بایستیم و به شکرانه یک ماه عبادت و پیروزی در انجام وظیفه از پروردگار خود قدردانی کنیم.

 

تحقیق و تفکر در قرآن؛ بهترین عمل در شب‌های قدر

حجت‌الاسلام عباسعلی احمدزاده، امام جمعه آشخانه بهترین اعمال در شب‌های قدر را، مطالعه منابع دینی و تحقیق و تفکر در قرآن ذکر و اظهار کرد: شب‌های قدر فرصتی برای کارهای علمی و فکری است و جوانان نباید از این امر طی این شب‌ها غافل باشند.

 

وی توجه به محرومان، تحقیق و مطالعه، آشتی و دوری از کینه، صله ارحام و ارتباط با خویشاوندان را از سایر اعمال پر اهمیت در شب‌‌‌های قدر بیان کرد و ادامه داد: مؤمنان توجه کنند که ثواب و پاداش اعمال خیر در این شب‌ها فرصت غنیمتی است که در سایر فرصت‌ها به دست نخواهد آمد.

 

حجت‌الاسلام احمدزاده در ادامه بر سیر کردن گرسنگان در ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: نهادهای متولی توجه ویژه به قشر محروم جامعه داشته باشند و از وظایف اصلی خود و کمک به این قشر ضعیف جامعه غافل نشوند.

 

طرح «تابستانه کتاب» در خراسان شمالی اجرا می‌شود

حسین ثابت‌قدم وحید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از اجرای طرح تابستانه کتاب به منظور رونق بخشيدن به بازار كتاب و ترويج فرهنگ کتاب‌خوانی در این استان خبر داد.

 

وی با بیان اینکه این طرح از سوی معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به منظور رونق بخشيدن به بازار كتاب و ترويج فرهنگ کتاب‌خوانی اجرایی می‌شود، افزود: در راستای اجرای این طرح تسهيلاتي در قالب يارانه خرید كتاب از طريق کتاب‌فروشی‌های سراسر كشور، مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت می‌شود.

 

ثابت‌قدم وحید ادامه داد: در اين طرح، کتاب‌فروشی‌هایی كه شرايط لازم را دارا باشند، پس از ثبت‌نام در سایت خانه کتاب، مي‌توانند کتاب‌های خود را که با ضوابط تعيين شده در اين طرح مطابقت داشته باشد با تخفيف به خريداران بفروشند که موسسه خانه كتاب به نمايندگي از طرف معاونت امور فرهنگي مبلغ تخفيف را به کتاب‌فروشان پرداخت خواهد كرد.

 

وی زمان شروع طرح را از شانزدهم تیر تا پانزدهم مرداد 1395 و با ثبت‌نام کتاب‌فروشی‌ها اعلام کرد و گفت: کتاب‌فروشی‌هایی مي‌توانند در اين طرح شركت كنند كه داراي پروانه كسب کتاب‌فروشی با تاريخ معتبر باشند.

 

ثابت‌قدم وحید تصریح کرد: کتاب‌های کمک‌درسی، کمک آموزشی، نایاب، افست، بدون شماره شابک و کتاب‌هایی که در سایت خانه کتاب نباشد، مشمول تخفیف نمی‌شود./303/9314/ب1

ارسال نظرات