۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۴۳۴۸۱۸
استاد حوزه علمیه:

توبه، پیمودن ره صدساله است

حجت الاسلام میرزا محمدی با مهم خواندن عمل توبه، گفت: توبه‌ای که در شب قدر حاصل می‌شود، ارزشی برابر صد سال زندگی دارد.
توبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی، استاد حوزه علمیه، شامگاه یک‌شنبه ششم تیرماه در مهدیه امام حسن مجتبی(ع)، گفت: قرآن اعلام نکرده است که شب قدر از هزار ماه نماز، قران خواندن، جنگیدن در راه خدا و یا صدقه دادن برتر است، بلکه به این معناست که تمامی اعمال مستحب و واجب را اگر در هزار ماه بگذاریم به اندازه اعمال یک شب قدر نمی‌شود.

 


وی افزود: در میان ماه ها نیز ماه رمضان به عنوان برترین ماه است، خود ماه رمضان نیز یک قلب دارد که شب قدر نام دارد، پس شب قدر نه تنها بهترین شب سال است، بلکه بهترین شب ماه رمضان است.



استاد حوزه علمیه بیان داشت: هر عملی در شب قدر از اعمال هزار ماه برتر است، یکی از اعمالی که در این شب بسیار مهم است، توبه می‌باشد. توبه ای که در شب قدر حاصل می‌شود، در زمره اعمال نورانی شب قدر قرار می‌گیرد.



حجت الاسلام میرزا محمدی با اشاره به اهمیت توبه، بیان داشت: اگر توبه در شب قدر حاصل شود، سرنوشت 84 ساله انسان را همین توبه تغییر می‌دهد، اگر سن تکلیف شرعی را به ارزش هزار ماهه شب قدر اضافه کنند، فرد می‌تواند ره صدساله را در یک شب بپیماید.



وی گفت: پیامبر فرمودند؛ قلب، پادشاه بدن است و بقیه اعضا سربازان آن هستند، حال اگر قلب بمیرد و سیاه شود، باقی اعضا نیز می‌میرند. در نهج البلاغه نیز بیان می‌شود افرادی که به این درد دچار می‌شوند مردگانی هستند که به ظاهر زندگی می‌کنند.



حجت الاسلام میرزا محمدی درباره جلوه‌های ماه رمضان، ابراز داشت: در روایات مختلف ماه رمضان در فردای قیامت به زیباترین شکل وارد صحرای محشر می‌شود، اهالی قیامت می‌پرسند که این ماه زیبا که مانند عروس است، کیست؟ در آن زمان طبق روایات مستند ندا می‌آید که این موجود زیبا آمده است تا از عده ای شکایت و از برخی شفاعت کند.



استاد حوزه علمیه ابراز داشت: طبق فرمایشات امام سجاد(ع) در رساله حقوقی خود، «سلامتی ماه رمضان ناظر بر سلامت فکری و اعضا و جوارح بر دوری از گناه است»، باید توجه داشت که ماه رمضان می‌تواند هم با کسالت و مریضی افراد همراه شود و هم با سلامتی و بهروزی فرد.



حجت الاسلام میرزا محمدی درباره «قلب سلیم»، بیان داشت: گناه قلب سلیم را بیمار می‌کند، قلبی که صاحبان آن قلب مورد پذیرش خداوند در قیامت قرار می‌گیرند. بسیار مهم است افراد بدانند بهشت جای افرادی با قلوب مریض نیست، بلکه بهشت جنت جای قلوب سلیم و سلامت می‌باشد.



وی اضافه کرد: طبق آیات الهی، کسانی که دارای قلب مریض هستند در نهایت در حال کفر می‌میرند. به این معنا که هر فرد عادی که سالهای زیاد بیماری های اخلاقی دارد، می‌تواند عاقبت به شر شود.



استاد حوزه علمیه با بیان این‌که یکی از مولفه های رسیدن به قلب سلیم، توبه است، بیان کرد: توبه حقیقی، کاری می‌کند که به جای گناهان افراد، حسنه در کارنامه آنها ثبت شود. طبق روایات نیز اینگونه بیان می‌شود که توبه تنها بخشیدن گناه نیست و حتی می‌تواند کارهای اشتباه افراد را نیز به حُسن تبدیل کند./202/856/ب1

ارسال نظرات