۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۳۴۸۲۰
همزمان با سالگرد شهادت امام علی؛

مراسم عزاداری هیئات مذهبی در خراسان شمالی برگزار شد

همزمان با بیست و یکم ماه رمضان و سالگرد شهادت امام علی(ع)، مراسم دسته روی، سینه زنی و زنجیرزنی هیئات مذهبی در شهرها و مناطق مختلف استان خراسان شمالی برگزار شد.
دسته روی سالگرد شهادت امام علی(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، پیش از ظهر امروز همزمان با بیست و یکم ماه رمضان، سالگرد شهادت امام علی(ع) در سال چهلم هجری قمری، مردم عزادران و محب علی(ع) استان خراسان شمالی، در قالب هیئات مذهبی به عزاداری و سوگواری پرداختند.

 

مراسم دسته روی، سینه زنی و زنجیرزنی هیئات عزاداری بجنورد و سایر شهرها و روستاهای استان از ساعت 9 و 30 دقیقه صبح امروز به سمت امامزادگان و مساجد جامع شهرها آغاز شد و اقشار مختلف مردم در عزای شهادت مولا و مقتدای خود بر سر و سینه زدند.

 

دسته روی هیئات مذهبی در شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی نیز از مناطق و خیابان های مختلف شهر به سمت حرم مطر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر ارشد امام رضا(ع) برگزار شد.

 

در این مراسم معنوی که قدمتی طولانی دارد، هیئات مذهبی در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در حالی که هر کدام از این هیأت ها را گروهی از بانوان و کودکان همراهی می کردند، با عبور از خیابان های مختلف شهر به حرم حضرت سیدعباس(ع) رسیده و در این مکان با تجمیع هیئات مذهبی، مراسم عزاداری در سوگ شهادت امام علی(ع) به صورت دسته جمعی برگزار شد.

 

عزاداری تجمیعی هیئات مذهبی و مردم بجنورد در محل حرم مطهر برادر امام رضا(ع) تا زمان اذان ظهر ادامه خواهد داشت و پس از آن عزاداران در این مکان نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه می‌کنند.

 

البته شب گذشته نیز مراسم های عزاداری شهادت امام علی(ع) همزمان با برنامه های شب قدر در مساجد، امامزادگان، تکایا و سایر اماکن مذهبی استان خراسان شمالی با شرکت اقشار مختلف مردم و مسؤولان برگزار شد.

 

در این مراسم روحانیان برگزیده و ائمه جمعه و جماعات شهرها و روستاهای مختلف استان در مورد فضیلت شب قدر و نیز سیره و روش مولای متقیان سخنرانی کرده و مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) نیز در سوگ شهادت امام نخست شیعیان به مداحی و نوحه خوانی پرداختند.

 

بر اساس گزارش های رسیده از شهرستان های استان خراسان شمالی، امروز برنامه های دسته روی، سینه زنی و زنجیرزنی هیئات مذهبی به مناسبت شهادت امام علی(ع)، افزون بر بجنورد در دیگر شهرهای استان نظیر شیروان، اسفراین، آشخانه، فاروج، گرمه، جاجرم، راز و غیره نیز برگزار شده و عاشقان و محبان اهل بیت(ع) همراه با دسته های عزاداری، به سوی امامزادگان و بقاع متبرک و نیز مساجد محوری این شهرها حرکت کرده و در این اماکن مقدس در سوگ شهادت مولای خود به عزاداری پرداختند./202/9314/ب1

ارسال نظرات