۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۴۳۴۸۶۹
آیت الله سیدان:

دوستی با دوست خدا و دشمنی با دشمن خدا نشانه مؤمن است

آیت‌الله سیدان ضمن تذکر این نکته که انسان با دوستانش شناخته می‌شود، گفت: با هر شخصی که دوستی و دشمنی می‌ورزیم باید به این نکته توجه کنیم که خدا نیز از این کار ما راضی است یا خیر.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز در مراسم ظهر شهادت حضرت علی(ع) که با حضور اقشار مختلف شهر به ویژه علما و طلاب برگزار شد، به ذکر فضایل و مقام والای آن حضرت پرداخت و گفت: حضرت علی (ع) همچنان که در علم و عبادت و سخاوت بی‌نظیر بودند،‌ در شجاعت نیز مانندی نداشتند.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌ موضوع که هر شخصی با دوستش شناخته می‌شود‌،‌ گفت: با هر شخصی که دوستی و دشمنی می‌ورزیم باید به این نکته توجه کنیم که خدا نیز از این کار ما راضی است یا خیر.

 

وی افزود:‌ اگر فردی را دوست می‌داریم، ‌خدا نیز او را دوست داشته باشد و اگر با شخصی دشمنی می‌ورزیم خدا نیز با او دشمن باشد.

 

آیت‌الله سیدان با تبیین این‌که در راه حق با وجود افراد کم نباید ترسید، تأکید کرد:‌ در راه حق با اینکه تعدادتان کم است وحشت نکنید. ممکن است تعداد کمی به کاری خوب دست بزنند اما خداوند به همان افراد قدرت بیشتری می‌دهد و می‌توانند کار را به سرانجام برسانند.

 

وی به حدیثی از حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرمایند؛ آنچه افراد را نزد خدا یکپارچه می‌کند دوستی‌ها و دشمنی‌ها است؛ یعنی ممکن است فردی نیکوکار در یک گروه خطاکار باشد اما آن فرد نسبت به باقی گروه بی‌تفاوت است در این صورت آن فرد صالح نیز جزء آن افراد خواهد بود.

 

وی در توضیح این مطلب افزود: در آیات قرآن کریم دو مرتبه از پِی کردن ناقه صالح یاد شده است، در یکی از آن‌ها خداوند می‌فرماید قوم او ناقه را پِی کرد و در آیه‌ای دیگر می‌فرماید یک شخص ناقه را پِی کرد. درباره این تناقض ظاهری ائمه معصومین(ع) فرموده‌اند: آن یک نفر ناقه را از بین برد اما به دلیل این‌که آن قوم اعتراض نکردند و ناراحت نبودند خداوند همه را در این گناه مقصر می‌داند.

 

استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه علی(ع) دوست‌داران زیادی در ایران و کشورهای مختلف دارند، تأکید کرد: ما شیعیان یک خرسندی داریم و آن این است که محبت علی(ع) را در دل می‌پرورانیم، به شیطان نیز نباید اجازه دهیم که در این محبت و دوست‌داشتن دخالت کند.

 

وی افزود: در ارتباط با این محبت باید فعال بود تا آثار این محبت در تمام زندگی ما نفوذ کند. حضرت علی(ع) می‌فرمایند؛ شما مانند من نمی‌توانید باشید اما در راه من می‌توانید حرکت کنید./202/862/ب1

ارسال نظرات