۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۳۴۸۷۸
شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان:

راه های نفوذ شیطان در انسان از نگاه قرآن

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح و تفسیر دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان به بیان راه های نفوذ شیطان در انسان از نگاه قرآن پرداخت و مخالفت با هوای نفس را نشانه ای از راه درست و سبب جلب رضایت الهی دانست.
راه های نفوذ شیطان در انسان از نگاه قرآن

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِكَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین» بیان داشت: خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودی‌هایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجت‌هاى جویندگان.

 

مخالفت با هوای نفس

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: دعای این روز سه در خواست دارد که ابتدا می گوئیم خدایا در این روز برایم به سوی خشنودیت نشانه ای قرار ده! پیدا کردن رضای الهی یکی از دشواری های دوستان خداوند متعال است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: بسیاری از اوقات انسان بر سر دو راهی هایی قرار می گیرد که نمی تواند مسیر رضای حضرت حقّ را به درستی بشناسد در اینجاست که نیازمند نشانه ای از سوی اوست تا دچار اشتباه نشود.

 

وی ادامه داد: یکی از نشانه ها مخالفت با هوای نفس است که در نهج البلاغة در این زمینه حضرت علی علیه السّلام بیانی دارند «إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ نَظَرَ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى فَخَالَفَهُ»(نهج البلاغة/حکمت289) هر گاه دو امر پیش آمد کند بنگرد کدامیک را نفس بیشتر دوست دارد پس با آن مخالفت ورزد!

 

راه های نفوذ شیطان

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان داشت: بارالها! در این روز راهی برای نفوذ شیطان در من قرار مده! شیطان دشمن بزرگ انسان است واز راه های متعدّد و بسیار نامرئی در افکار انسان نفوذ می کند. شناخت این دشمن و راههای نفوذش از مسائل مهمّ اخلاقی است.

 

وی افزود: دربارهَ معرّفی او درقرآن مجید آیات زیادی داریم که به یک مورد اکتفا می کنیم سوره الأعراف آیه 27 می فرماید «يا بَني‏ آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطينَ أَوْلِياءَ لِلَّذينَ لا يُؤْمِنُون‏» اى فرزندان آدم، زنهار تا شيطان شما را به فتنه نيندازد؛ چنان كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند، و لباسشان را از ايشان بركَند، تا عورتهايشان را بر آنان نمايان كند. در حقيقت، او و قبيله‏ اش، شما را از آنجا كه آنها را نمى‏ بينيد، مى‏ بينند. ما شياطين را دوستان كسانى قرار داديم كه ايمان نمى‏ آورند.

 

استاد حوره علمیه ادامه داد: و امّا دربارهَ راه های نفوذش نیز در کتاب الهی آیاتی وجود دارد که به خوبی حقیقت را به ما نشان می دهد. اوّل از راه ترس از فقر، دوّم از راه دعوت به شهوترانی که در سوره البقرة آیه 268 داریم «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاء» شیطان به شما وعدهَ فقر داده و به زشتیها فرا می خواند!

 

وی گفت: سوّم از راه بیم دادن از دشمن که در سوره آل‏ عمران آیه 175 داریم «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنين‏» همانا آن شیطان است که پیروانش را می ترساند پس از آنها نترسید واگر مؤمنید از من بترسید.

 

استاد سطح عالی حوزه در ادامه بیان راه های نفوذ شیطان در انسان برگرفته از آیات قرآن گفت: چهارم از راه آرزوهای طولانی، و پنجم از راه خرافات، و اما ششم مورد از راه دخالت در آفرینش الهی مانند اینکه مردان خود را به قیافهَ زنان و زنان خود را به قیافهَ مردان در آورند. که سوره النساء آیه 119 «وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّه» می فرماید البتّه گمراهشان کنم و با آرزوها فریبشان دهم و آنها را به بریدن گوش های چهار پایان وا دارم و بدانها امر کنم تا آفرینش الهی را تغییر دهند.

 

وی افزود: هفتم راه ترویج قمار وشراب است، هشتم باز داری از یاد خدا، نهم دوری از نمازکه سوره المائدة آیه 91 دارد «إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون» به درستی که شیطان می خواهد دشمنی و کینه را به واسطهَ شراب و قمار بین شما بیاندازد و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد! بنابراین آیا شما دست بر می دارید.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دهم راه زینت دادن بدیها است که شاهد سوره الانعام آیه 43 می باشد «وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُون» شیطان اعمالشان را برایشان زینت داد! اینها راه هایی هستند که در قرآن مجید بدانها اشاره شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: پروردگارا! بهشت را منزل و مأوایم قرارده! در دعای روز بیستم در بارهَ بهشت واسباب باز شدن درب های آن سخن گفتیم. بنابراین در پایان این دعا می گوئیم ای برآورندهَ حاجتها! از تو می خواهیم که ما را از شیطان حفظ فرمایی! آمین./301/933/ب1

ارسال نظرات