۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۴۳۵۴۲۱
شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان:

اطاعت از ولی فقیه در دایره اطاعت از خدا است

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرحو تفسیر دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان به بیان رضایت الهی در گرو خشنودی اولیاء الهی پرداخت و در ادامه با تشریح بحث اطاعت، اطاعت از ولی فقیه را در دایره اطاعت از خدا بیان کرد.
استاد زمانی دعای روز بیست و چهارم

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح و تفسیر دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان با قرائت « اللهمّ إنّي أسْألُكَ فيه ما يُرْضيكَ وأعوذُ بِكَ ممّا يؤذيك وأسألُكَ التّوفيقَ فيهِ لأنْ أطيعَكَ ولا أعْصيكَ يا جَوادَ السّائلين» بیان داشت: خدايا من از تو ميخواهم در آن آنچه تو را خوشنود كند و پناه مى برم بتو از آنچه تو را بيازارد واز تو خواهم توفيق در آن براى اينكه فرمانت برم ونافرمانى تو ننمايم اى بخشنده سائلان

.

رضایت الهی در گرو خشنودی اولیاء الهی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: در دعای این روز سه خواسته مطرح است اول می گوئیم پروردگارا! در این روز از تو آنچه موجب خشنودی توست مسألت دارم! در بارهَ خشنودی خداوند متعال در دعای روز دوّم سخن گفتیم و راه های جلب رضایت الهی و خرسندی ایشان از انسان را بیان کردیم.

 

وی ادامه داد: در فراز دوم می گوئیم بارالها در این روز ازآنچه موجب ناراحتی توست به تو پناه می برم! در قرآن کریم آیه ای وجود دارد که نا خشنودی خداوند متعال را بیان نموده است سوره الأحزاب آیه 57 می فرماید «إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهينا» به تحقیق آنانکه خدا و رسولش را ناراحت می کنند، خداوند آنها را دردنیا وآخرت لعنت نموده و برایشان عذابی ذلّت بخش آماده کرده است.

 

وی افزود: باید دید که آزار و ناراحتی خداوند متعال چه معنایی دارد؟ همه می دانیم که پروردگار متعال تحت تأثیر مخلوقات خود قرار نمی گیرد تا از آنها آزار ببیند ولی ازآنجا که اولیای الهی که نمایندگان او در روی زمین هستند حکم او را دارند بنابراین اگر کسی آنها را بیازارد خدا را آزرده است.

 

وی گفت: به همین جهت در روایت داریم که «أَنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهَا فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي‏ وَ مَنْ آذَانِي‏ فَقَدْ آذَى اللَّهَ»(علل الشّرائع/ج1/ص186) هرآینه فاطمه پارهَ تن من است و من از اویم! هرکس او را بیازارد قطعاً مرا آزرده وهر کس مرا بیازارد بدرستیکه خدا را آزرده.

 

اطاعت از ولی فقیه در عصر غیبت

استاد درس خارج حوزه علمیه در بیان درخواست سوم گفت: می گوئیم خداوندا! در این روز از تو توفیق اطاعت از تو وترک معصیتت را تقاضا دارم! اطاعت از پروردگار متعال عالیترین حالت  بنده در برابرمولای خویش است.هرکس در پیشگاه او به مقامی رسید از اطاعت است.

 

وی افزود: دستور به اطاعت درآیات زیادی از کتاب قرآن مجید آمده است سوره النساء آیه 69 داریم «وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقا» و كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند، در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ايشان را گرامى داشته [يعنى‏] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدمانند.

 

وی ادامه داد: پاداش اطاعت، همراهی با برگزیدگان عالم هستی است.البتّه اطاعت از خداوند متعال دائره ای بسیار گسترده دارد که شامل اطاعت از رسول او وائمّه َاطهار و ولیّ فقیه درعصر غیبت واطاعت از والدین واطاعت زن از همسرش و بطور کلّی هراطاعتی که خداوند متعال بدان امر فرموده است، می شود.

 

نتیجه سرپیچی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: درنقطه َمقابل اطاعت، سرپیچی از خداوند است که دارای آثاری بس مخرّب وخطرناک می باشد و درکتاب وحی بدان اشاره شده است سوره النساء آیه 14 می فرماید «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهين» و هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از حدود مقرر او تجاوز نمايد، وى را در آتشى درآورد كه همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خفّت‏ آور است.

 

وی افزود: باید توجّه داشت که اطاعت ومعصیت برای خداوند متعال واولیای او نه سودی دارد نه زیانی بلکه تمام نتایج آنها به خود انسان باز می گردد بنابراین در قرآن کریم یوره يونس آیه 108 می فرماید «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكيل» بگو اى مردم، حقّ از جانب پروردگارتان براى شما آمده است.  پس هر كه هدايت يابد به سود خويش هدايت مى‏يابد، و هر كه گمراه گردد به زيان خود گمراه مى‏ شود، و من بر شما نگهبان نيستم.

 

وی در پایان گفت: با توجه به سه خواسته بیان شده در آخر دعا چنین درخواست می کنیم که ای بخشنده به درخواست کنندگان!از درگاه با عظمتت استجابت ای دعا را مسألت داریم!آمین./933/302/ب2

ارسال نظرات