۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۴۳۵۴۶۲
حجت‌الاسلام وحیدپور مطرح کرد؛

احکام زکات فطریه و ضرورت پرداخت آن

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) فطریه را صدقه واجب دانست و گفت: سخت ترین امتحانات دینی امتحانات مالی مؤمن از سوی خداوند متعال است.
حجت الاسلام حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور امروز ظهر در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح واجبات مالی مؤمنان پرداخت و گفت: واجبات تعیین شده از سوی شرع برای مکلفان به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ براین اساس مکلفان در دامنه واجبات خود واجبات بدون هزینه و واجبات مالی و هزینه بردار را بر عهده دارند.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) فطریه را از واجبات هزینه بردار برعهده مؤمن توصیف کرد و گفت: فطریه در نگاه شرع مقدس از اقسام زکات است؛ این در حالی است که شرع مقدس زکات را در دو دسته کلی برای مکلفان مشخص کرده است.

 

وی ادامه داد: بنابر فتوای مراجع عظام تقلید «زکات در ۹ چیز واجب است که عبارتند از گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند» مؤمن باید در نظر داشته باشد اصل کلمه«زکات» به معناى رشد و نموى است که از برکت الهى در چیزهاى دنیوى و اخروى حاصل می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور فطریه را زکات بدن دانست و گفت: بر اساس قواعد فقهی مقدار زکات فطریه به تعداد نفرات یک خانواده و در هر سال یک مرتبه به مؤمن واجب می‌شود؛ براین اساس برای شخصی که مخارج زندگی یک خانواده را بر عهده دارد یا به عبارت دیگر سرپرست رسمی آنان است از نگاه شرع مکلف است روز عید فطر به تعداد افراد تحت تکفل بعلاوه خودش میزان فطریه تعیین شده از سوی ولی امر مسلمین و مراجع تقلید را به فقیر شیعه دوازده امامی بپردازد.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) قوت غالب را از نگاه ولی امر مسلمین و مراجع تقلید را شامل برنج، ماکارانی، خرما و گندم عنوان کرد و گفت: بر اساس دستوالعمل شرع مقدس اسلام فطریه قوت غالب است؛ این در حالی است شرع مقدس ماده غذایی که در هر جایی غالبا به عنوان قوت و غذا مصرف می‌شود حتی قوت منحصر نباشد را قوت غالب تعریف کرده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور میزان فطریه را بر اساس سالهای گذشته سه کیلو گندم عنوان کرد و تصریح کرد: هرساله میزان و مبلغ فطریه از سوی ولی امر مسلمین و دفاتر مراجع تقلید رسما اعلام می‌شود.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) فطریه را صدقه واجب دانست و گفت: سخت ترین امتحانات دینی امتحانات مالی مؤمن از سوی خداوند متعال است؛ به همین دلیل است که مؤمن برای اثبات ایمان خود از بهترین امکانات مالی خود در راه خدا استفاده می‌کند چنانچه که در اولین آزمایش تعیین شده خداوند برای فرزندان حضرت آدم(ع) هم این حقیقت وجود دارد./۸۳۷/پ202/ی

 

ارسال نظرات