۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۳۵۵۵۷
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

رابطه تقدیر الهی با زندگی و اعمال انسان

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: همه حرکت های اختیاری انسان، الهاماتی که در بعضی اوقات انسان را از بن بست ها خارج می کند و به طور خلاصه همه اتفاقاتی که در طول سال با آن برخورد می کنیم، جزء تقدیرات الهی به حساب می آید، هر عملی در شب قدر می تواند در این تقدیرات مؤثر باشد، حتی دعای یک شخص در حق شخص دیگر و حتی دادن یک صدقه.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله گفت: همه اتفاقات جزء تقدیرات الهی محسوب می شود، مثلاً ما نمی توانیم سحر و جادو را در مقابل تقدیرات الهی قرار دهیم، بلکه باید بگوییم که خودِ سحر و جادو جزء تقدیرات الهی است.

 

وی با مطرح کردن مباحث روزهای گذشته که مربوط  به توکل بود، افزود: یکی از مسائلی که روزهای گذشته راجع به آن توضیحاتی داده شد، ارتباط تقدیرات الهی و توکل بود یا به بیان دیگر گفتیم زمانی که تقدیرات الهی و عمل انسان در مواجهه با یکدیگر قرار می گیرند، نتیجه با تقدیرات الهی است هرچند این تقدیرات مخالف عمل و اراده انسان باشد.

 

آیت الله مهدوی در ادامه ابراز کرد: امروز می خواهیم بررسی کنیم که آیا چیزی می تواند مقدرات الهی را تغییر دهد یا خیر؟ مثلاً اگر قرار است اتفاقی برای کسی بیفتد، اتفاق دیگری می تواند از وقوع آن اتفاق جلوگیری کند یا خیر.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقدر شدن تقدیرات در شب قدر تأکید کرد: همان طور که می دانیم شب قدر، شب مقدر شدن تقدیرات الهی است، تقدیراتی که هر عملی در آن شب می تواند در آن مؤثر باشد.

 

وی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: زمانی که از امام صادق(ع) سؤال شد که آیا سحر و جادو می تواند مقدرات الهی را از انسان دور کند، ایشان در پاسخ فرمودند، همان سحر و جادو جزء تقدیرات الهی است.

 

آیت الله مهدوی توضیح داد: همه اتفاقات جزء تقدیرات الهی محسوب می شود، مثلاً ما نمی توانیم سحر و جادو را در مقابل تقدیرات الهی قرار دهیم، بلکه باید بگوییم که خودِ سحر و جادو جزء تقدیرات الهی است.

 

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: همه حرکت های اختیاری انسان، الهاماتی که در بعضی اوقات انسان را از بن بست ها خارج می کند و به طور خلاصه همه اتفاقاتی که در طول سال با آن برخورد می کنیم، جزء تقدیرات الهی به حساب می آید، به شما بگویم هر عملی در شب قدر می تواند در این تقدیرات مؤثر باشد، حتی دعای یک شخص در حق شخص دیگر و حتی دادن یک صدقه.

 

وی با توجه به رفتار امام خمینی(ره) در مواجهه با افرادی که برای ملاقات ایشان آمده بودند و می گفتند ساحرانی امام خمینی(ره) را سحر کرده اند و ما برای ابطال آن آمده ایم و امام خمینی(ره) آن ها راه نداند، تبیین کرد: زمانی که افرادی با ادعای ابطال سحر برای ملاقات امام خمینی(ره) آمدند، امام خمینی(ره) آن ها را راه نداند و گفتند به آن ها بگویید سحر روی بنده تأثیر نمی گذارد.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: دلیل این که این داستان را گفتم این بود که به شما بگویم روح برخی افراد آنچنان عظمتی دارد که سحر و جادو روی آن ها بی تأثیر است، این هم یعنی در تقدیرات الهی است که سحر و جادو روی آن ها بی تأثیر باشد./202/867/ب1

ارسال نظرات