۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۳۵۷۸۵
شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان؛

مشکلات جهان اسلام به طرح دوستی با دشمن بر می گردد

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح و تفسیر دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان به بیان تولی و تبری پرداخت و طرح دوستی دشمن را توطئه آنها خواند و در ادامه اصول سنت نبوی را بیان کرد.
استاد زمانی دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان با قرائت « اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن» بیان داشت: خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دل‌هاى پیامبران.

 

تولی و تبری/دشمن و طرح دوستی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: در این دعا دو درخواست داریم ابتدا می گوئیم خدایا در این روز مرا دوستدار دوستانت قرار ده! از ارکان اساسی دین اسلام تولّی وتبرّی است دوستی با دوستان خداوند متعال و دشمنی با دشمنانش.

 

وی افزود: این مسأله به قدری حائز اهمّیت است که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلّم آن را محکمترین دستاویز ایمان نامیدند « وَ لَكِنْ أَوْثَقُ‏ عُرَى‏ الْإِيمَانِ الْحُبُّ فِي اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِي اللَّهِ وَ تَوَالِي أَوْلِيَاءِ اللَّهِ وَ التَّبَرِّي مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ»(اصول کافی/ج2/ص126) ولی محکم ترین دستاویز ایمان دوستی در راه خدا و بغض در راه او و دوستی دوستان خداوند و بیزاری از دشمنان پروردگار است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: آری! تمام مشکلات جهان اسلام را باید درهمین قسمت جستجو کرد. از زمانی که مسلمین با کفّار طرح دوستی ریخته وآنها را دوست خود انگاشتند و درعوض با برادران مسلمان خویش درافتاده وجنگ وخونریزی به راه انداختند عزّت وشوکت خود را باختند و جهان کفر بر آنها غلبه یافت وتمام منافع ومنابع آنها را به غارت برد و با دست خودشان یکدیگر را به کشتن وا داشت!

 

وی گفت: آیا همین یک آیه برای ما کافی نیست که در سوره الفتح آیه 29 « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم‏» محمّد(ص) فرستاده َخداست وآنانکه با اویند با کفّارسخت گیر و در میان خود مهربانند. ولی با کمال تأسّف مشاهده می کنیم که وضعیّت جهان اسلام امروز بعکس این آیه است!

 

اصول سنت نبوی

استاد درس خارج حوزه علمیه در بیان درخواست دوم دعا گفت: می گوئیم بارالها! دراین روزمرا از پیروی کنندگان از سنّت خاتم پیامبرانت قرار ده! جایگاه سنّت نبوی در تکامل اخلاقی بی بدیل است و این حقیقتی است که هم قرآن کریم بدان ناطق است وهم روایات.

 

وی افزود: در قرآن مجید می خوانیم سوره الأحزاب آیه 21 «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيرا» هرآینه برایتان در رسول خدا الگویی نیکوست، برای کسانی که امید به خداوند و روز واپسین داشته وخدا را زیاد یاد کنند.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در حدیث آمده است « فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ الْأَطْيَبِ الْأَطْهَرِ ص فَإِنَّ فِيهِ أُسْوَةً لِمَنْ تَأَسَّى وَ عَزَاءً لِمَنْ تَعَزَّى وَ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ الْمُتَأَسِّي بنبیّه»(نهج البلاغة صبحی صالح/ص228) بنابراین به پیامر پاکیزه تر و نیکوتر خویش اقتدا کن چرا که در او الگویی است برای هر کس که در پی الگوست واستنادی است برای کسی که دنبال سند است و محبوبترین بندگان نزد خداوند آنستکه به پیامبرش اقتدا کند!

 

وی گفت: آری بحث از سنّت نبوی بسیار گسترده است که در این مختصر هرگز نگنجد ولی به اصول کلّی آن اشاره می نماییم اصل اوّل سادگی، سنّت نبوی در هربخشی از زندگی اعمّ از عبادت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ و غیره هرگز دارای غموض و پیچیدگی نیست بلکه همانند فطرت پاک بشری زلال و ساده و بی آلایش است.

 

استاد زمانی ادامه داد: اصل دوّم فراگیری سیره و روش نبوی، که در تمام بخش های زندگی بشر جاری است چه در جبهه و چه در محراب و چه درمنزل و چه در بازار و خلاصه تمام عرصه های زندگی را پوشش می دهد. و اصل سوّم اعتدال است میانه روی درسیرهَ نبوی از شاخصه های مهّم آنست. نه افراط و نه تفریط! نه مانند تکفیریان، همه َعالم را نجس وسزاوار کشته شدن می داند و نه مانند سکولارها همهَ عالم را رستگار می خواند.

 

وی افزود: اصل چهارم آخرت گرایی است سنّت نبوی براساس توجّه به بُعد اخروی انسان شکل گرفته است تا راه را برای سرای ابدی باز کند وعمر آدمی را درهمین دنیا محدود نسازد. مادّیات را اصل قرار نمی دهد تا سراسر زندگی غرق درآن گردد و بشر از مواهب معنوی  تهیدست بماند. آری این دورنمایی ازسنّت نبوی بود که دراین مجال کوتاه بدان پرداختیم. بنابراین در پایان می گوئیم ای خدایی که دلهای پیامبرانت را حفظ می نمایی!ما رانیز درمسیر آنان قرارده!آمین./302/933/ب1

ارسال نظرات