۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۴۳۵۸۰۶
شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان؛

تبیین انواع تلاش و لزوم رفع عیوب نفسانی

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح و تفسیر دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان به بیان انواع تلاش پرداخت و در ادامه بر لزوم رفع عیوب خود و چشم پوشی از عیب های دیگران تأکید کرد.
استاد زمانی شرح دعای روز بیست و ششم رمضان

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین» بیان داشت: خدایا قرار بده كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و كردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده‌اى شنواترین شنوایان.

 

انواع تلاش

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: چهار تقاضا در این دعا داریم می گوئیم پروردگارا! در این روز تلاش مرا شایستهَ تقدیر قرار ده! بر اساس تربیت دینی هر انسانی موظّف به تلاش در راه رسیدن به موفّقیت است و بدون رنج بجایی نمی رسد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: در سوره النجم آیه 39 داریم که «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏» براى انسان جز حاصل تلاش او نيست. کسالت و خستگی در مسلمان راه ندارد چه در امور دنیوی و چه در کارهای اخروی.

 

وی ادامه داد: امّا تلاش ها دو نوع هستند مقبول و نامقبول، اگر سعی آدمی برای خداوند متعال باشد مقبول است ولی چنانچه برای غیر پروردگار باشد نامقبول خواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: درآیات قرآن مجید برخی اعمال را با عنوان حبط مطرح کرده است «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالاً»(103) تا (105) بگو آيا شما را از زيانكارترين مردم آگاه گردانم؟ آنان‏ كسانى‏اند كه كوشش‏شان در زندگى دنيا به هدر رفته و خود مى‏ پندارند كه كار خوب انجام مى‏دهند. آنان كسانى‏اند كه آيات پروردگارشان و لقاى او را انكار كردند، در نتيجه اعمالشان تباه گرديد، و روز قيامت براى آنها [قدر و] ارزشى نخواهيم نهاد.

 

وی افزود: از این آیات می توان بدست آورد که عدم توجّه به خداوند متعال و روز جزا، عمل را نابود می کند. از جمله عواملی که سبب از بین رفتن تلاش انسان می شود عدم رعایت ادب در مقابل رسول خدا واهل بیت است سوره الحجرات دارد «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ...» اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد، و هم چنان كه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مى‏ گوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد، مبادا بى‏آنكه بدانيد كرده‏هايتان تباه شود.

 

آمرزش گناه، قبولی اعمال و رفع عیوب

استاد درس خارج حوزه علمیه در بیان فراز دوم دعا گفت: خدایا! در این روز گناه مرا نا دیده قرار ده! درباره آمرزش گناه در دعای روزچهاردهم مطالبی را بیان کردیم. و اما فراز سوم هم که می گوئیم بارالها! در این روز اعمالم را مورد قبول بگردان! بحث قبولی عمل را در دعای روز نوزدهم بررسی کردیم.

 

وی افزود: در فراز چهارم می گوئیم معبودا!عیبم را در این روز پنهان بگذار! هر انسانی دارای کاستی ها و نواقصی می باشد که سعی در مخفی کردنش دارد. حال اگر خود را به خداوند بسپارد او معایبش را مستور می سازد. البتّه شرطی دارد و آن اینکه انسان اگر به عیوب دیگران برخورد آنها را مخفی بدارد امّا در صورتی که عیوب دیگران را فاش کند خداوند نیز پرده َ او را کنار می زند.

 

استاد سطح عالی حوزه گفت: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَا تَطْلُبُوا عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ فَإِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ أَخِيهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ يَفْضَحْهُ وَ لَوْ فِي‏ جَوْفِ‏ بَيْتِهِ» به دنبال عیوب مؤمنان نباشید چرا که هر کس معایب برادر خویش را بجوید خداوند متعال به دنبال عیوبش افتد و هرکس خداوند به دنبال عیبهایش افتد او را گرچه درون خانه اش باشد رسوا خواهد کرد!

 

وی افزود: آری خداوند ستّار العیوب است به شرط آنکه ما هم به اندازه َخود عیب دیگران را بپوشانیم. بنابراین در پایان دعای امروز با چهار درخواست می گوئیم که ای خالق آمرزنده! ازتو جز کرم نیاید، ما را میهمان کرم خویش گردان!آمین./302/933/ب1

ارسال نظرات