آشنایی مبلغان با فن مخاطبشناسی و شیوههای نوین تبلیغ دین
آیتالله محمدحسین احمدی فقیه یزدی عضو هیأت مؤسس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه ظرفیت های تبلیغی ماه مبارک رمضان بیان داشت: خداوند روزهایی را برای ارتباط خود با انسان ها اختصاص داده است ارتباطی که دارای اهمیت فراوانی است و بر تبلیغ آن نیز در روایات تأکید شده است.
وی ادامه داد: معنویت ستون این ارتباط است و روزه در ماه رمضان و قرآن کریم عامل ایجاد کننده ارتباط و تقوا نیز تقویت کننده آن است بنابر این در ماه رمضان زمینه های تبلیغ فراهم است و مبلغان باید از این فرصت استفاده کنند؛ اگر مبلغان به معنویت در این ماه توجه داشته باشند آثار آن خود به خود در جامه مشاهده خواهد شد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم استفاده از شیوه های تبلیغی مناسب در ماه رمضان را ضروری دانست و بیان داشت: به هر میزان که به شیوه های تبلیغی توجه شود تبلیغ در جامعه تأثیر خواهد گذاشت به عبارت دیگر نخستین موردی که در تبلیغ باید مورد توجه قرار گیرد شیوه تبلیغ است؛ گاهی مشاهده میشود یک برنامه تبلیغی با وجود پشتوانه علمی فراوان به دلیل استفاده نامناسب از شیوه تبلیغی در جامعه اثر قابل قبولی در جامعه ایجاد نمی کند بنابر این استفاده مبلغان از شیوه های تبلیغی روز ضروری است.
و ی در زمینه آشنایی مبلغ به دانش مخاطب شناسی گفت: مبلغ در صورتی می تواند در مخاطب تأثیر گذارد که شناخت کافی نسبت به افکار و ایده های او داشته باشد؛ مخاطب شناسی کار آسانی نیست بکله نیازمند پژوهش و تحقیق و ایجاد کار گروهی است اما متأسفانه در این زمینه تلاشی صورت نگرفته است؛ همه نهادهای فرهنگی از جمله حوزه های علمیه و صداوسیما باید به صورت هماهنگ در در این زمینه برنامه ریزی کنند.
آیتالله احمدی فقیه یزدی افزود: حضور مبلغان در فعالیت های اجتماعی باید متناسب با روحیه مخاطب باشد بنابراین در این زمینه نیز به دانش مخاطب شناسی نیاز است؛ تبلیغ دارای شرایط و خصوصیات فراوانی است که باید شناسایی شوند و تبلیغ بدون برنامه ریزی و محاسبه نتیجه مطلوبی نخواهد داشت./1324/ت302/ی