۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۴۳۵۸۶۴
پژوهشگر پژوهشگاه مهدویت ضروری خواند؛

ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه با تدوین آثار متناسب نیاز جامعه

حجت الاسلام سلطان احمدی ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه را سبب از بین رفتن مشکلات جامعه دانست و بر تدوین آثار متناسب، قابل فهم و عملیاتی در راستای ترویج این فرهنگ تأکید کرد.
حجت الاسلام سلطان احمدی نهج البلاغه

حجت الاسلام مهدی سلطان احمدی، پژوهشگر پژوهشگاه مهدویت، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه مظلومیت نهج البلاغه شبیه مظلومیت صاحب آن امیرمؤمنان(ع) است، ابراز کرد: مظلومیت امام علی (ع) به این است که اولا عاشق هدایت مردم است و در نهج البلاغه خود کلی پیام برای گفتن دارد؛ مردم جامعه به فریادهای این دلسوز توجه نمی‌کنند و به نسخه های ضد آن توجه می کنند که باعث می شود با هزاران مشکل رو به رو شوند.

 

وی ادامه داد: پدر و مادری که عاشق خوشبختی فرزندانشان هستند و نمی خواهند آنها را در گمراهی و ضلالت ببینند و برای این کار نسخه هم دارند، حال اگر فرزندان به حرف والدین خود توجه نکنند و حرف غیر را سر لوحه کار خود قرار بدهند این پدر و مادر در مظلومیت کامل قرار می گیرند.

 

حجت الاسلام سلطان احمدی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که مردم دارند به خاطر اشتباه رفتن مسیر است، بیان کرد: این اتفاق در زمانی رخ می دهد که ما منابعی داریم که هم مسیر را به ما نشان می دهد و هم راهکار حل مسائل را می دهد ولی متاسفانه به درستی از آنها استفاده نمی شود.

 

حجت الاسلام سلطان احمدی در ادامه به چرایی مهجور ماندن نهج البلاغه پرداخت و گفت: هر منبعی که مردم به سراغ آن میروند سه نکته در آن وجود دارد که به آن توجه می کنند.

 

وی اضافه کرد: اول اینکه منبع را متناسب با نیازشان می بینند، نکته دیگر اینکه منبع و پیام برایشان قابل فهم باشد و مورد سوم این است که ثمره عملی و گره گشایی را در آن برای خودشان مدنظر قرار می دهند اگر این سه نکته در آن منابع وجود نداشته باشد به آن توجهی نمی کنند.

 

حجت الاسلام سلطان احمدی افزود: عرفان های کاذب را به این روش به خورد مردم می دهند؛ بنابراین متصدیان ترویج مفاهیم دینی باید به گونه ای مسائل را عرضه کنند که این سه نکته در آن لحاظ شود.

 

وی با بیان اینکه جنس حرکت حوزه همین است خاطر نشان کرد: مسیری که حوزه در پیش گرفته است دچار آفت است، یعنی در حین انجام کار با آفت های همچون عدم دقت کافی در انجام پروژه یا عدم انجام کار توسط پژوهشگر درجه یک و مانند اینها روبه رو هستند.

 

وی ادامه داد: این آفت موجب شده که آثار درجه یک تولید نشود یعنی آثاری که متناسب با نیاز جامعه باشد تولید نشود، کتابهای زیادی داریم ولی هیچکدام از خواننده ها پاسخ خود را از این کتاب ها دریافت نمی کنند.

 

وی با بیان اینکه آثار جهت ترویج نهج البلاغه باید دارای کیفیت بالایی باشند، ابرازکرد: آثاری که ما می خواهیم برای ترویج فرهنگ نهج البلاغه ارائه دهیم باید سه شرط در آنها لحاظ شود یعنی متناسب با نیاز جامعه باشد، قابل فهم و عملیاتی باشد و این کار باید با کیفیت انجام شود در غیر این صورت انگار این کار اصلا صورت نگرفت./875/ت302/ی

ارسال نظرات