۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۴۳۵۹۰۳
در نشست هم اندیشی بررسی حقوق بشر ‌آمریکایی مطرح شد؛

تضعیف قدرت دفاعی ایران دستور کار آمریکا در مذاکرات

در نشستی تخصصی و با حضور کارشناسان برجسته حوزه علوم سیاسی بررسی و واکاوی موضع حقوق بشر آمریکایی و ماجرای حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران صورت پذیرفت.
 نشست هم اندیشی بررسی حقوق بشر امریکایی با محوریت واکاوی حمله ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی بررسی حقوق بشر امریکایی با محوریت واکاوی حمله ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367 پیش از ظهر امروز شنبه 12 تیر  با حضور داوود عامری دبیر کل مجمع صلح  اسلامی، علی اصغر سلطانیه نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، علیرضا شیخ عطار سفیر سابق ایران در آلمان، ابراهیم متقی و سیدفضل الله موسوی از کارشناسان حقوق بین الملل و حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از کارشناسان و استادان حقوق بین الملل در محل مجمع جهانی صلح اسلامی برگزار شد.

 

صلح واقعی در جهان وجود ندارد

در بخش ابتدایی این نشست سید فضل الله موسوی با اشاره به مفهوم کلی «صلح»، گفت: صلح در مفهوم خاص به معنای نبود جنگ است، اما در معنای عام به این معناست که در جهان تمام موضوعات بشری در دسترس باشد و به نوعی رفاه عمومی جهانی مستقر باشد.

 

وی افزود: اصل حقوق بشر زمانی مطرح شد که حقوق انسان‌ها در حال ضایع شدن بود، به همین دلیل جامعه جهانی به این سمت رفت که برای برقراری صلح حفاظت از حقوق انسان‌ها اصل حقوق بشر را مطرح کند.

 

موسوی بیان داشت: امروز به معنای واقعی صلح در جهان وجود ندارد و جنگ و خونریزی بیشتر شده است، ضمن این اینکه جنگ‌ها از حالت نبرد دو کشور به منازعات داخلی تبدیل شده است، دقیقا همان چیزی که امروز در سوریه شاهد هستیم.

 

وی اضافه کرد: در تمامی جنگ‌های داخلی به راحتی می‌توان ردپای آمریکا را دید.

 

کارشناس حقوق بین الملل تصریح کرد: بشر امروز به نوعی در یک سردرگمی حقوقی و انسانی قرار گرفته است. ابتدا قرار بود که در منشور که بر صلح و امنیت تاکید داشت توجه شود، اما عملا شاهد بودیم که این مفهوم فاقد تعریف قرار گرفته است.

 

موسوی با انتقاد شدید از شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که شورای امنیت سازمان ملل در برابر نقض حقوق شهروندان به صورت گزینشی عمل می‌کند و برای مثال در موضوع فلسطین اقدامات رژیم صهیونیستی را نادیده می‌‌گیرد.

 

وی با اشاره به اقدامات آمریکا در جهان، یادآور شد: آمریکایی‌ها طی سالیان متمادی اقدام به دخالت در امور داخلی کشورها کردند، با جنگ‌های مستقیم و نیابتی دست به کشتار زدند، در این سال‌ها با اعمال تحریم و ترور در جهان ایجاد نا امنی کردند.

 

موسوی ادامه داد: بر اساس معاهدات بین المللی هواپیماهای مسافربری از نظر امنیتی تضمین پروازی دارند، اما مشاهده شد که آمریکا با حمله به هواپیمای مسافربری ایران حقوق بین المللی را نقض کرد و حتی به فرمانده این اقدام وحشیانه نیز مدال افتخار داد.

 

قدرت دفاعی امروز ما عاملی بازدارنده است

در قسمت دیگری از این نشست ابراهیم متقی با تاکید بر ارزشمند بودن سیستم دفاعی، عنوان داشت: بدون شک اگر در زمان حمله به هواپیمای مسافربری ایران در وضعیت قدرت نظامی کنونی بودیم، هرگز آن اتفاق صورت نمی‌گرفت.

 

وی تصریح کرد: دشمن تلاش می‌کند تا قدرت دفاعی ما را مورد حمله قرار دهد و در مذاکرات هسته‌ای نیز به دنبال این موضوع بود تا از طریق دیپلماسی اهداف خود را پیش ببرد.

 

متقی در پایان، گفت: تفکر آمریکایی ها قدرت محور و بر پایه زور است و هرگاه از نظر قدرت نظامی در وضعیت خوبی قرار بگیرند دست به جنایت می‌زنند.

 

باید از طریق فضای مجازی حقوق بشر آمریکایی را رسوا کرد

در ادامه قسمت دوم نشست علیرضا شیخ عطار با بازخوانی ایجاد حقوق بشری آمریکایی، گفت: باید امروز دست به افشاگری بزنیم، امروز به راحتی می‌توان بدون داشتن تابلوی حکومتی در فضاهای مجازی به روشنگری در خصوص رادیکالیسم و تندروی آمریکایی‌ها که در سایه حقوق بشر آمریکایی شکل گرفته است بپردازیم.

 

وی افزود: حتی آمریکا از طریق حقوق بشر آمریکایی توانست در شوروی سابق به توفیق دست پیدا کند و عامل سرنگونی آن شود.

 

حمله به هواپیمای ایرانی با دستور مقامات ارشد امریکا صورت گرفت

در قسمت پایانی این نشست حسین شیخ الاسلام، گفت: بدون شک امکان ندارد که حمله به هواپیمای ایرانی بدون دستور و قرار قبلی صورت گرفته باشد و قطعا این حمله با دستور مقامات بالای آمریکایی(رییس جمهور) صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: با خواندن اسناد جاسوسی که از سفارت سابق آمریکا به دست آمد می‌توان پی به جنایات آمریکا برد./856/پ201/ج

 

ارسال نظرات