۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۳۶۰۷۷
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

ملاک‌های قرآنی تشخیص دوست از دشمن

سخنران حرم حضرت معصومه(س) به تبیین ملاک‌های قرآنی تشخیص دوست از دشمن پرداخت و گفت: عید فطر شب جدا شدن دوستان از دشمنان و مغرفت دوستان خدا است.
ترتیل خوانی نوجوانان حرم حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد علی فاطمی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) ظهر امروز در مراسم ترتیل خوانی نوجوانان در شبستان امام خمینی(ه) حرم حضرت معصومه(س) ضمن تبریک پیشاپیش به مناسبت فرا رسیدن عید فطر گفت: شب عید فطر، شب رحمت و مغفرت بیکران خداوند است به گونه‌ای که خداوند در شب عید فطر به اندازه تمام شب‌های ماه مبارک رمضان بندگان خود را بخشیده و مورد رحمت الهی قرار می دهد.

 

وی افزود: شب عید فطر شب مغفرت و پاداش است و ارزش این شب برابر با ۳۰ شب ماه مبارک رمضان است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه عید فطر شب جدا شدن دوستان از دشمنان خدا و مغرفت دوستان خداوند است، گفت: میان دوست و دشمن تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

 

حجت الاسلام فاطمی با تأکید بر اینکه طبق فرموده امام صادق(ع) یکی از راه‌های شناخت دوست این است که دوست بر سر سفره از غذای خود به دیگران تعارف می کند، افزود: دوست خوب همواره مواظب انسان است و سعی می‌کند در سلام کردن به انسان بر دیگران مقدم شود.

 

وی شاخص ترین ویژگی دوست خوب را دعوت به نماز عنوان کرد و گفت: دوست خوب وقت نماز را به انسان یادآوری کرده و با یادآوری نماز اول وقت زمینه هدایت و سعادت انسان را فراهم می کند.

 

کارشناس مباحث تربیتی کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه دوست خوب آداب رفتاری اهل بیت(ع) را در زندگی خود رعایت می کند، تصریح کرد: چنین فردی تنها دوست انسان نیست بلکه مؤمن بوده و قرآن کریم به واسطه ایمان این انسان صالح را برادر انسان خطاب کرده و می‌فرماید که مؤمنان برادر یکدیگر هستند.

 

حجت الاسلام فاطمی ادامه داد: انسان در کنار دوستان عام که مؤمنان هستند یک سری دوستان خاص دارد که با آن‌ها معاشرت می کند و این دوستان دارای یک سری شرایط خاص هستند که همانطور که گفته شد دعوت به نماز و یاری انسان در سختی‌ها و گرفتاری‌ها از مهم‌ترین مشخصات این دوستان است.

 

وی با اشاره به اینکه قرآن به ما تأکید کرده که دشمنان خود را بشناسید، گفت: یکی از دشمنان که قرآن در مورد او به ما هشدار داده است شیطان بوده و خداوند در آیات قرآن کریم شیطان را برای ما دشمنی آشکار می داند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: اولین کسی که به شیطان کمک می‌کند و دشمن انسان بوده جهل است و این جهل زمینه گرفتاری انسان را فراهم می‌کند و انسان جاهل از عقل خود استفاده نمی‌کند بنابراین قرآن تأکید زیادی بر تفکر و استفاده از قوه عقل دارد.

 

حجت الاسلام فاطمی استکبار را سومین دشمن انسان و یاری کننده شیطان عنوان کرد و افزود: کسانی که به دیگران زور می گویند( مستکبر) از دشمنان انسان و از یاران شیطان هستند.

 

وی با بیان اینکه بهترین دوست انسان در روی زمین امام و خلیفه خداوند است، یادآور شد: انسان باید دوست دار دوستان خدا و دشمن دشمنان خدا و اهل بیت(ع) باشد که این اصل به تولی و تبری اشاره دارد./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات