۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۴۳۶۱۳۹
امام جمعه بجنورد:

امر به معروف غیرمستقیم بهترین شیوه اجرای این فریضه الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر غیرمستقیم بهترین شیوه اجرای این فریضه الهی است، گفت: اجرای این مهم با داد و بیداد و دعوا و آبروریزی ثمری ندارد؛ زیرا طرف لج کرده و کار بدتر می‌شود.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که با شرکت مردم مؤمن و نمازگزار مرکز خراسان شمالی در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند در آیه 71 سوره توبه چند مورد را مایه نزول رحمت الهی می‌داند، افزود: خداوند در آیه می‌فرماید: «وَ المُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعضُهُم اَولیآءُ بَعضٍ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَ یُقیمونَ الصَّلوةَ وَ یُؤتونَ الزَّکوة و یطیعون الله و رسوله أولئك سیرحمهم الله إن الله عزیز حكیم».

 

وی ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید: مردان و زنان با ایمان، ولی و یار و یاور یكدیگرند، امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند، نماز را بر پا می‌دارند، زكات را می‌پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می‌كنند؛ به زودی خدا آن‌ها را مورد رحمت خویش قرار می‌دهد، خداوند توانا و حكیم است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بر اساس این آیه ما وظیفه داریم برای ساختن جامعه‌ای که در آن خوبی‌ها زیاد بوده و بدی‌ها کمتر باشد تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: این مهم وظیفه زن و مرد بوده و نخستین کار آن هم امر به معروف و نهی از منکر است.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه قرآن نخست امر به معروف و سپس نهی از منکر را آورده است، اضافه کرد: این نشان می‌دهد که امر به معروف مهم‌تر است؛ زیرا اگر خوبی‌ها در جامعه زیاد شود دیگر بدی و منکری نمی‌ماند که نهی از منکر کنیم.

 

وی با تأکید بر اینکه بر این اساس امر به معروف بر نهی از منکر مقدم است، اظهار کرد: باید کاری کنیم که در جامعه کارهای خوب زیاد شود تا دیگر مجال و فرصتی برای منکر و زشتی باقی نماند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه ملاک معروف عقل و دین است، ادامه داد: هر جا عقل و دین ما به گفت این کار خوب است، آن کار معروف می‌شود و برعکس هر جا عقل و دین کاری را نهی کردند، آن کار مصداق منکر خواهد بود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه عقل کار پیامبری می‌کند اما همه‌جا جواب نمی‌دهد، ادامه داد: عقل در برخی امور کم می‌آورد و لازم است دین به کمک آن بیاید ازاین‌رو پیامبران نیز آمدند تا عقل ما را یاری دهند و ما به وسیله عقل و دین جلو رفته و از بدی‌ها فاصله بگیریم.

 

وی در ادامه با اشاره به شیوه صحیح اجرای امر به معروف و نهی از منکر، افزود: نباید برای اجرای این فریضه الهی دعوا و تندخویی صورت گیرد بلکه تا می‌توانیم باید به صورت غیرمستقیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه تبلیغ غیرمستقیم اثر بیشتری دارد، یادآور شد: در نماز جمعه مرکز خراسان شمالی، بانوان ستاد نماز جمعه کار خوبی انجام می‌دهند و به خانم‌های بی جوراب یا دارای جوراب نازک، جوراب مناسب هدیه می‌دهند.

 

وی با اشاره به اینکه این نهی از منکر است که با روش و زبان خوب انجام می‌شود، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر با داد و بیداد و دعوا و آبروریزی ثمری نداشته و کار درست نمی‌شود؛ زیرا طرف لج کرده و بدتر می‌شود./202/9314/ب1

ارسال نظرات