۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۲
کد خبر: ۴۳۶۱۵۶
آیت الله مکارم شیرازی:

نمی توان قاتل را علاوه بر قصاص چندین سال زندانی کرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نمی توان قاتل عمد را علاوه بر قصاص چندین سال زندانی کرد، گفت: قاتل یا باید قصاص شده و یا با کفالت آزاد شود؛ بنده به مسؤولان نیز این مسأله را گفته ام که امیدواریم اصلاح شده باشد.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید یکشنبه شب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به مسؤولیت اخلاقی انسان در برابر محیط آفرینش گفت: اسراف زیاده روی در کیفیت و تبذیر زیاده روی در کمیت است.

 

وی افزود: اسراف در استعمالات قرآنی منحصر در غذا نیست و هرگونه زیاده روی مصداق اسراف است، قرآن کریم در سوره اسرا آیه 33 می فرماید کسی که مظلوم کشته شد ولی دم او سلطه دارد و می تواند قصاص کند اما نباید اسراف در قتل کند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اسراف در قتل و قصاص انواعی دارد، اظهار داشت: در زمان جاهلیت افرادی بودند که می گفتند وقتی یک نفر از قبیله ما کشته شده ما چندین نفر از قبیله مقابل خواهیم کشت؛ این اسراف در قتل است، گاهی می شود قاتل را بیش از حد لازم مجازات می کنند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال کسی قاتل عمد بوده و در دادگاه محکوم به قصاص شده است،  صاحبان خون می گویند قاتل در زندان بماند بعد قصاص می کنیم، گاهی دیده شده چندین سال طرف در زندان مانده و سپس او را قصاص کرده اند این حرام قطعی است؛ قاتل یا باید قصاص شده و یا با کفالت آزاد شود؛ بنده به مسؤولان نیز این مسأله را گفته ام که امیدواریم اصلاح شده باشد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نمی توان قاتل عمد را علاوه بر قصاص چندین سال زندانی کرد، ابرازداشت: این اسراف در قتل است و حرام قطعی است، افراد را نباید شکنجه کرد؛ امیرمؤمنان وصیت می کند که به قاتل من یک ضربه بیشتر نزنید و مبادا او را آتش بزنید و مثله کنید، اسراف معنای وسیعی دارد.

 

وی عنوان کرد: آیه 83 سوره یونس می فرماید فرعون در زمین برتری جویی کرد و از اسراف کاران است، ظلم یکی از انواع اسراف است، حتی در اذان مساجد نیز نباید اسراف کرد، اذان را می توان برای همه پخش کرد اما برنامه های دیگر نباید برای بیرون پخش شود بلکه برای درون مسجد است.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اذان اعلام ورود وقت نماز و استثنا است اما برنامه های دیگر نباید خارج از مسجد باشد که اسراف به شمار می رود، اسراف در برنامه های تبلیغاتی انتخابات نیز هست که حتی سبب بدبینی جامعه می شود، معرفی کردن نیز باید در حد معقول باشد.

 

وی اضافه کرد: اسراف انسان را جهنمی می کند که در تمامی ابعاد باید رعایت شود، مسأله اقتصاد مقاومتی شاخه هایی دارد، یکی از شاخه ها تقویت تولید داخلی و بی نیازی از خارج است و شاخه دیگر جلوگیری از اسراف و تبذیر است، گاهی در برخی شهرها خانه هایی با وسعت های بسیار و با چه استخرهایی ساخته می شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان تأکید کرد که هر جامعه ای که این گونه اسراف ها در آن پیدا شود مرتکب اشتباه بزرگی شده و سرانجامش ذلت و خواری است و گاهی باعث قیام افراد محروم در برابر افراد مستکبر خواهد شد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات