۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۴۳۶۱۸۸
استاد حوزه و دانشگاه:

طب اسلامي، سبك زندگي اسلامي است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه هرآنچه كه نياز انسان باشد و انسان مي تواند از آن بهره مند شود در طب اسلامي وجود دارد، گفت: طب اسلامي پاسخگوي نيازهاي انسان است و سبك زندگي اسلامي است.
حجت الاسلام حميدرضا جعفري

حجت الاسلام حميدرضا جعفري در حاشيه مراسم اعتكاف كاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، با اشاره به سبك زندگي اسلامي مورد توصيه رهبر معظم انقلاب، علما و اسلام، گفت: يكي از مولفه هاي سبك زندگي اسلامي، بحث طب اسلامي است كه در سبك زندگي اسلامي بدون آگاهي از طب اسلامي معنا و مفهومي ندارد.

 

حجت الاسلام جعفري، يادآور شد: علامه حسن زاده مي گويد، هركس مزاج دروني و جسماني او معتدل تر باشد در گرفتن حقايق علوم و معارف موفق تر است، از اين رو مزاج پيامبر اكرم(ص) معتدل ترين مزاج بشريت است و توانسته يك شبه تمام معارف قرآن را درك كند.

 

وي با تأكيد بر پر رنگ شدن طب اسلامي در سبك زندگي اسلامي، گفت: تا صحبت از طب اسلامي مي شود، جوشاندني ها و دم كردني ها و گياهان داروئي در اذهان متصورمي شود، در حاليكه جوشاندني ها و دم كردني ها و گياهان داروئي، تنها بخش كوچكي از طب اسلامي است.

 

به گفته وي، طب اسلامي شامل تغذيه، خواب و خوراك، نكاح، ورزش، پوشش لباس و هرآنچه كه نياز انسان است و انسان مي تواند از آن بهره مند شود در طب اسلامي وجود دارد و طب اسلامي پاسخگوي نيازهاي انسان است و انصافا طب اسلامي، سبك زندگي اسلامي است.

 

حجت الاسلام جعفري، گياهان دارويي را تنها بخشي كوچك و اندكي از طب اسلامي دانست و تصريح كرد: برخي از گياهان داروئي كه زياد هم تأثير گذار نبوده است اما پيشتاز در اين عرصه بوده است.

 

استاد، طب اسلامي گفت: در سال 92 بالغ بر 40 درصد از مردم چين، 75 درصد مردم فرانسه، 48 درصد مردم استراليا و 42 درصد آمريكايي ها از طب سنتي و گياهي استفاده كرده اند و براي استفاده از طب سنتي و گياهي در اين كشورها از مزاياي بيمه استفاده كرده و تحت پوشش بيمه هستند.

 

وي با اظهار تأسف از اينكه ضعف فرهنگي در كشور سبب شده تا نسبت به طب اسلامي به خود باوري نرسيم، تصريح كرد: طب كلاسيك و آكادميك و ابزار آزمايشگاهي و جراحي آن را نفي نمي كند و انصافا پيشرفت كرده است اما اين دليل شبهه افكني طب كلاسيك و آدكاميك براي طب اسلامي نيست.

 

به گفته وي سازمان بهداشت جهاني نزديك به يك دهه قبل اعلام آمادگي كرد و گفت، طب كلاسيك امروز جوابگوي نيازهاي جامعه نيست و از كشورهاي چين و هند و ايران و پاكستان كه سابقه طب سنتي دارند درخواست كرد تا وارد اين عرصه شوند، اما برخي اين دعوت را به منزله خود باختگي فرهنگي دانستند.

 

حجت الاسلام جعفري با اشاره به اينكه طب اسلامي كلي نگر است اما طب كلاسيك و آكادميك جزئي نگر است، گفت: در صورت بيماري يك عضو از بدن طب كلاسيك تنها درمان همان عضو را دارد اما طب اسلامي در صورت بيماري يك عضو، منشأ بيماري عضو را درمان مي كند.

 

وي به يكي ديگر از شبهه هاي ايجاد شده درباره طب اسلامي اشاره كرد و افزود: طب سنتي را طب تجربي مي دانند و اين درحاليكه است كه طب آكادميك بيش از 200 سال  سابقه ندارد، اما طب سنتي با سابقه 7 هزار ساله قابل مقايسه با سابقه 200 ساله طب كلاسيك و آكادميك نيست و اين موضوع بيانگر قدرت و مافياي تبليغات طب كلاسيك و آكادميك و ضعف تبليغات در طب اسلامي است.

 

به گفته وي بيمارستان هاي بزرگي در اورپا فعاليت دارند كه انواع زالو درماني دارند و از اين طب استفاده و بهره مند هستند، اما در ايران دچار خودباختگي فرهنگي در اين زمينه هستيم.

 

حجت الاسلام جعفري يادآور شد: اگر بدانيم كه مُلك و جسم ما كه يكي از هفت لايه وجودي ما است از جسم و غريزه و عاطفه و عقل و فكر و ذكر و قلب، تنها يكي از آنها جسم است، در قبال جسم خود وظيفه داريم عناصر اركان اربعه، كيفيات اربعه، اخلاط اربعه و امزاج تست نه گانه را بشناسيم تا بدانيم چگونه زندگي كنيم.302/1307/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدهادی جعفری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳
این آقا پدر من است و من ۹ سالم است.
3
0
ناشناس
|
۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
احسنت به شما