۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۳۶۲۳۳
قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

کم‌توجهی به خمس و زکات نشانه ایمان ناقص است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اینکه برخی افراد نماز می‌خوانند اما نسبت به خمس و زکات مال خود بی‌توجه هستند؛ نشان‌دهنده ایمان ناقص بوده و ایمان ناقص نیز همانند پرنده‌ای با یک بال است که نمی‌تواند پرواز کرده و اوج گیرد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که با شرکت مردم مؤمن و نمازگزار مرکز خراسان شمالی در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث موجبات رحمت الهی، اجرای امر به معروف و نهی از منکر را یکی از موجبات نزول رحمت خداوند دانست و افزود: باید همه نسبت به اجرای این فریضه الهی دغدغه داشته باشند و گمان نکنند که اجرای امر به معروف و نهی از منکر از سوی آن‌ها اثری نداشته و اوضاع درست نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: اگر در روز 10 نفر در مورد یک منکر به یک نفر امر به معروف و نهی از منکر کنند طرف متوجه می‌شود که اشکال از او بوده و به دنبال رفع نقیصه خود می‌رود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اما روش گفتن و انجام امر به معروف و نهی از منکر خیلی مهم است، تصریح کرد: باید امر به معروف و نهی از منکر با احترام به شخصیت طرف توأم باشد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امر به معروف واجب بوده اما شیوه اجرای این واجب بسیار مهم است و مهارت ویژه می‌خواهد.

 

وی با بیان اینکه بازار کار خوب و بد زیاد است اما ما باید انتخاب کنیم، ادامه داد: در این میان بر اساس آیه قرآن زنان و مردان مؤمن اولیاء و یاوران همدیگر بوده و باید یکدیگر را در کارهای خوب یاری کرده و از کارهای بد باز دارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن بعد از اشاره به لزوم اجرای امر به معروف و نهی از منکر بر اقامه نماز تأکید کرده است، افزود: این تأکید نشان می‌دهد اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رونق بگیرد، نماز هم رونق می‌گیرد؛ به این معنا که به وسیله اجرای امر به معروف و نهی از منکر مابقی واجبات الهی هم جان گرفته و در جامعه رواج می‌یابد.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه بر این اساس اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از نماز هم بالاتر بوده و ثواب بیشتری دارد، تصریح کرد: البته امر به معروف و نهی از منکر شامل بسیاری از موارد می‌شود در حالی‌که ما تنها چند مورد را می‌شناسیم و در اجرای این فریضه الهی تنها این موارد را مورد تأکید قرار می‌دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه بنا به فرموده خداوند اگر می‌خواهیم مورد رحمت الهی واقع شویم باید امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کرده و نماز برپا کنیم، ادامه داد: نباید در اقامه نماز کاهلی و سستی داشت زیرا خداوند کاهلان نماز را ملامت کرده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نماز امانت الهی است، اضافه کرد: در شرایط عادی زندگی باید تلاش کنیم وقتی صدای اذان بلند می‌شود نماز خود را بخوانیم؛ زیرا کسی که صدای اذان را بشنود و بی‌دلیل نماز نخواند به نماز ظلم کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه نماز سفره رحمت بوده و تواضع می‌آورد، ادامه داد: بنا به فرموده امام نخست شیعیان نماز وسیله قرب الی الله است ازاین‌رو باید به این فریضه الهی توجه بیشتری داشته باشیم.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه خداوند در ادامه این آیه از مؤمنان خواسته تا زکات مال خود را نیز بپردازند، اظهار کرد: زکات و نماز دوگانه به‌هم‌پیوسته هستند اما متأسفانه اکنون می‌بینیم بعضی‌ها نماز می‌خوانند اما به زکات و خمس بی‌توجه هستند درحالی‌که نمی‌شود بعضی از امور دینی را قبول داشته و برخی را قبول نکنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: اینکه بعضی از امور دینی را قبول داشته باشیم و بعضی را نپذیرفته و اجرا نکنیم به معنای ایمان ناقص بوده و ایمان ناقص نیز همانند پرنده‌ای با یک بال است که نمی‌تواند پرواز کرده و اوج گیرد./9314/202/ب2

ارسال نظرات